رکود مسکن و دست خالی تقاضا برای سیمان
دنیای معدن - استفاده از سیمان در راهسازی و جایگزینی آن با آسفالت، یکی از راههای تقویت تقاضای سیمان در کشور است و دولت با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی، میتواند صنعت سیمان را احیا کند.
استان اصفهان یکی از معدنیترین استانهای کشور شناخته شده و به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در پی فعالیت ۷۵۰ واحد معدنی، سالانه ۴۶ میلیون تن ماده معدنی در معدنهای استان اصفهان به غیر از شن و ماسه، استخراج میشود؛ استان اصفهان از این نظر رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.از این رو، رکود و رونق بازار مواد معدنی و شیوه مصرف محصولات صنایع معدنی، اثرگذاری مستقیمی بر اقتصاد استان اصفهان داشته و این اثرگذاری در بخش مصالح ساختمانی و بهویژه سیمان، به دلیل وجود کارخانههای بزرگ سیمان در این استان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به اضافه اینکه اصفهان در تولید سنگ ساختمانی نیز رتبه نخست کشور را در اختیار دارد و همچنین بیش از ۵۰ درصد از مصالح ساختمانی و سنگ تزئینی کشور از استان اصفهان تامین میشود که همین امر بر اهمیت موضوع میافزاید.استان اصفهان دارای ۲ کارخانه بزرگ سیمانی با ظرفیت اسمی ۸ میلیون تن است که تا سالهای گذشته، مشکلی در تولید و فروش این واحدها وجود نداشت. روند رو به رشد سیمان تولیدی استان اصفهان منجر به افزایش تنوع محصولات و ثبت محصولات جدید شده اما در چند سال گذشته با بروز مشکلات در تولید و فروش، ظرفیت تولیدی واحدهای سیمانساز استان اصفهان به ۵۰ درصد کاهش یافته است.فضای کسب و کار نامناسب در کشور و فشار بانکها، وضعیت تمام صنایع را به وخامت کشانده اما تضعیف شدید تقاضا در صنعت ساختمان، کار را برای ادامه فعالیت بنگاههای تولید سیمان سختتر کرده است. مضاف بر این، بروز جنگ و ناآرامی در عراق، صادرات سیمان به این کشور را به شدت کاهش داده و نمیتوان موجودی انبارها را به سهولت صادر کرد.
دست خالی تقاضا
بازار مسکن به عنوان یکی از بخشهای بزرگ و تاثیرگذار اقتصاد برای پنجمین سال پیاپی با رکود همراه شده و سرمایههای زیادی در این بازار محبوس شده است. در چند سال گذشته عوامل متعددی به رکود بازار مسکن دامن زده است که در این میان میتوان به فشار دولتها برای ثابت نگهداشتن نرخ ارز، بالا بودن تورم کالاهای غیرقابل تجارت نسبت به کالاهای قابل تجارت، ارائه تسهیلات بانکی به بخش عرضه بازار مسکن و نادیده گرفتن نیازهای مالی بخش عرضه و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد.بر اساس آخرین آماری که از رشد بخش ساختمان بهدست آمده است؛ همچنان در این بخش رشد منفی مشاهده میشود که کارا نبودن سیاستهای اجرایی در بازار مسکن را نشان میدهد.درحالحاضر بازار مسکن طولانیترین دوره رکود خود را سپری میکند و با نگاهی به چرخه رکود و رونق این بازار در سالهای گذشته درمییابیم بیشترین رکودی که گریبان این بازار را گرفته بود حداکثر ۴ سال ادامه داشت.سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینیشهر درباره راههای بهبود تقاضای مصالح ساختمانی و خروج بنگاههای تولیدکننده مصالح ساختمانی از رکود اظهار کرد: استفاده از سیمان در راهسازی و جایگزینی آن با آسفالت یکی
از راههای تقویت تقاضای سیمان در کشور است و دولت با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی میتواند صنعت سیمان را احیا کند.وی همچنین افزود: وضعیت صنعت سیمان، بحرانی است و باید با تغییر تقاضای داخلی، از تعطیلی این واحدها جلوگیری کرد.با اشاره به اهمیت موضوع فناوری در ارتقای تولید مصالح ساختمانی گفت: در دانشگاه آزاد خمینیشهر، با مشارکت انجمن سنگ ایران و اتحادیه سنگبریها نخستین شهرک فناوری آزاد و نمایشگاه و فروشگاه بینالمللی و دائمی سنگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تاسیس خواهد شد.ابطحی یادآور شد: استان اصفهان حائز رتبههای برتر در تولید سنگ ساختمانی بوده و میتوان با تکیه بر برندسازی، این صنعت را در اصفهان احیا کرد.نماینده مردم خمینیشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم اکنون بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کارخانه فرآوری سنگ در کشور وجود دارد و دولت باید برای حفظ این صنایع کوشا باشد.
مزیتهای استفاده از سیمان در جاده
حبیبالله بهرامی نیز درباره مزیت استفاده از بتن در رویه جاده در مقایسه با قیر اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید ۳۰ میلیون تنی سیمان در کشور، پیشنهاد میشود این محصول در روکش جادهها استفاده شود و قیر تولید شده به دلیل مزیتهای موجود در بازارهای جهانی، صادر شود.رئیس اتاق تعاون استان اصفهان خاطرنشان کرد: صادرات قیر مزیتهای بیشتری نسبت به سیمان دارد که باید از آن برای ارزآوری استفاده کرد و در مقابل، سیمان دپو شده در انبار کارخانهها را در پروژههای راهسازی مورد استفاده قرار داد.استفاده از سیمان به جای قیر و آسفالت در جادهها، سالهاست که در بسیاری از کشورهای تولیدکننده سیمان رواج دارد و دلیل آن نیز مزیتهای فنی و اقتصادی این امر است.بر این اساس در امریکا و بیشتر کشورهای اروپایی چند دهه است که این فناوری مورد استفاده قرار گرفته که به دلیل صرفه اقتصادی و همچنین انعطافپذیری بیشتر آن نسبت به قیر است. یکی از ویژگیهای مهم فنی رویههای بتونی، نیاز نداشتن به زیرسازی چندلایهای است که کمتر از بهای تمام شده این نوع راهسازی را نسبت به هزینه ۱۲۰ هزار تومانی هر متر مربع جاده آسفالتی به نصف میرساند.
دیدگاهتان را بنویسید