134262

شرح حال زغال سنگی ها پس از دریافت مجوز افزایش نرخ

دنیای معدن - مهدی حسینی عضو هیئت مدیره شرکت زغال سنگ نگین طبس در خصوص آخرین وضعیت صنعت زغال سنگ در کشور و وضعیت شرکت«کطبس» گفت: خوشبختانه در سال جاری وضعیت تولید بسیار مطلوب بوده است و از بودجه عقب نیستیم. در شش ماهه رکورد تولید را زدیم و نه ماهه هم رکورد را زدیم...

شرکت های فعال در حوزه زغال سنگ پس از مدت ها چانه زنی توانستند با کمک انجمن زغال سنگ افزایش قیمت 13 درصدی را دریافت کنند و با بزرگترین خریدار زغال سنگ کشور به تفاهم برسند.

مهدی حسینی عضو هیئت مدیره شرکت زغال سنگ نگین طبس در خصوص آخرین وضعیت صنعت زغال سنگ در کشور و وضعیت شرکت«کطبس» گفت: خوشبختانه در سال جاری وضعیت تولید بسیار مطلوب بوده است و از بودجه عقب نیستیم. در شش ماهه رکورد تولید را زدیم و نه ماهه هم رکورد را زدیم.

وی گفت: امسال نگرانی از بابت پوشش بودجه تولید نداریم و برای تحقق ای پی اس هم مشکل خاصی دیده نمی شود.

حسینی در خصوص رشد قیمت زغال سنگ گفت: سال گذشته چندین جلسه با وزیر صنعت وقت و شرکت ذوب آهن داشتیم و در سال 96 این اولین جلسه بود که خوشبختانه با 13 درصد رشد قیمت همراه شد و این یکی از تلاش هایی بود که پس از آغاز به کار انجمن سنگ آهن به نتیجه رسید.

قیمت زغال سنگ با توجه به آنالیز کیفی مشخص می شود...

وی در مورد پایین بودن قیمت زغال سنگ در داخل هم گفت: در تمام سال ها یکی از مواردی که در خصوص قیمت زغال سنگ مطرح می شود این است که کیفیت زغال داخلی پایین است و عملا خرید توجیه ندارد. در صورتی که عملا این طور نیست و استاندارد هایی هست که درصد مواد موجود چقدر باشد و هرچه از استاندارد مغایرت وجود داشته باشد جریمه پرداخت می شود و ذوب آهن هم در همه این سال ها با همین سیستم زغال سنگ داخلی را خریداری کرده است.

حسینی در ادامه گفت: امسال قیمت زغال سنگ حدود 90تا 100 دلار بوده است و خوشبختانه امسال در عرضه هایی که به ذوب داشتیم جریمه های زیادی نخوردیم و تمام آن ها در بودجه دیده شده بود و شرایط خوب است اما قیمت ها با قیمت واقعی فاصله دارد.

تاخیر در پرداخت هزینه های زیادی به صنعت وارد می کند ...

وی علاوه بر نحوه قیمت گذاری در خصوص پرداخت خریدار زغال سنگ هم گفت: بزرگترین خریدار زغال سنگ داخل زمانی که اقدام به واردات زغال می کند با حدود قیمت تمام شده 300 دلار در ابتدا پول را واریز کرده و سپس بعد از چند ماه محموله به مقصد می رسد. اما این موضوع در خصوص شرکت های داخلی این طور نیست و با توجه به تاخیر در پرداخت ها هزینه های مالی که به صنعت زغال تحمیل می شود منجر به مشکلاتی برای مجموعه می شود که این امر منجر به تحمیل هزینه های مالی به شرکت ها می شود.

مصرف زغال سنگ در کشور رو به افزایش است...

حسینی در خصوص صنعت زغال سنگ در کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: در منطقه طبس کک سازی ها از جمله میدکو و کک سازی های دولتی در حال به بهره برداری رسیدن هستند و فولاد زرند با تکنولوژی کوره بلند هم سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و تمام این مجموعه ها احتیاج به زغال دارند و قاعدتا رقابت در امر خرید زغال تاحدی در کشور ایجاد می شود.

پروده طبس به زودی فرابورسی می شود....

وی ادامه داد: از طرفی با این شرایط در آینده نه چندان دور پروده طبس هر چقدر هم که تولید کند تقاضا خواهد داشت اتفاقی که افتاده پرورده طبس و سهامدار عمده آن سرمایه گذاری هایی را در صنعت زغال داشتند و دو معدن به مجموعه اضافه کرده اند و به دنبال توسعه هستند و خود پروده هم کمتر از چند ماه آینده وارد فرابورس خواهد شد اینها اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است. بهترین کارخانه زغال شویی بخش خصوص هم پروده طبس است و برای تامین زغال هم دو معدن زغال سنگ جدیدا خریداری کرده است.

وی گفت :اجرای عملیات فاز یک معدن زغال سنگ پروده طبس توسط کنسرسیوم ایریتک-ایراسکو به ظرفیت تولید سالانه ۵.۱ میلیون تن زغال سنگ خام و ۷۵۰ هزار تن کنسانتره توسط شرکت زغال سنگ پروده طبس در سال ۸۶به بهره برداری رسید و فاز دوم توسط این شرکت به زودی به بهره برداری خواهد رسید، شرکت زغال سنگ پروده طبس از جمله شرکت هایی است که هنوز وارد بازار سرمایه نشده است.

روند مصرف جهانی زغال روبه رشد است ...

حسینی در خصوص وضعیت جهانی زغال سنگ هم گفت: در حال حاضر 76 درصد زغال سنگ که در جهان مصرف می شود،از سوی چین، هند و آمریکاست. 70 درصد فولاد سازهای جهان از روش کوره بلند استفاده می کنند.

وی به آمار میزان زغال سنگ موجود در کشور هم اشاره کرد و گفت: میزان ذخیره قطعی زغال سنگ ایران 1.1 میلیارد تن است و ذخایر احتمالی 1.7 میلیارد تن است. ذخایر زمین شناسی هم حدود 14 میلیارد تن در کشور بر آورد شده است.

حسینی گفت: روند قیمت زغال خوشبختانه فعلا مثبت ارزیابی می شود چرا که مصرف در بازارهای مصرفی روبه افزایش است . برای تولید ممصرف زغال در چین رو به افزایش است و از سوی دیگر تقاضا برای متانول بالاست و افزایش قیمت زغال با این وجود ادامه دار خواهد بود .میزان مصرف زغال سنگ در سال 2013 در چین 26 درصد بوده است که این نسبت در سال 2016 به 30 درصد رسیده است و این روند ادامه دار است. همچنین در سه ماهه گذشته دولت چین به کارخانه های فولاد کوره بلند در شهر های شمالی چین مجوز استفاده از زغال را داده است.

نحوه قیمت گذاری باید اصلاح شود...

وی در خصوص قیمت گذاری گفت: صنعت زغال سنگ برای رشد و شکوفایی یازمند اصلاح روند قیمت گذاری است یا باید مجوز صادرات داده شود و یا شیوه قیمت گذاری اصلاح شود صنعت قاعدتا به دنبال قیمتی منطقی و معقول است. برای مثال درصدی از شمش فولاد خوزستان حدود قیمت گذاری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید