134258

به اقتصاد معدن آسیب وارد نکنیم

دنیای معدن -نگاه اعضای کارگروه معدن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این گونه است که نباید خام‌فروشی انجام شود.

خام‌فروشی بر اساس نگاه رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های اشتغالزایی کشور، آثار خوبی ندارد به همین دلیل نظر کارگروه این است که باید از صادرات مواد خام معدنی (در صورتی که بخواهیم نیاز داخلی را تامین کنیم و وضعیت صنایع تبدیلی و تولید فولاد را ارتقا دهیم) جلوگیری شود.

در واقع صادرات نباید آسیبی به صنعت داخلی وارد کند. به همین دلیل در وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، نگاه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر این است که از خام‌فروشی جلوگیری شود.البته در این میان اختلاف‌هایی بر سر تعریف ماده خام وجود دارد اما شاید بهتر باشد درباره تعریف ماده خام، از نگاه افرادی که به طور کارشناسی در این حوزه اظهار نظر می‌کنند، استفاده کرد زیرا آنها از تجربه بسیاری برخوردار هستند. در این زمینه عملکردها باید بر اساس سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب باشد. با توجه به دورنما و چشم‌انداز اقتصادی نظام، نباید صادرات به صورتی باشد که اقتصاد معدن با آسیب همراه شود. با توجه به میزان ذخایری که در بخش معدن کشور وجود دارد، می‌توان ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرد. در نتیجه برای دستیابی به این ظرفیت‌ها باید از خام‌فروشی جلوگیری کرد.
عبدالله رضیان/ نماینده مجلس شورای اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید