134218

نخستین معدن سرب و روی با تناژ بالای شازند به بهره برداری می رسد

دنیای معدن - نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: همزمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر نخستین معدن سرب و روی با تناژ بالای این شهرستان به بهره برداری خواهد رسید.

علی ابراهیمی، با اشاره به بازدید خود از معدن سرب و روی تمبورلی شازند، اظهار کرد: خوشبختانه با استخراج یک معدن قابل توجه سرب و روی، ظرفیت این شهرستان در حوزه فعالیتی معادن افزایش و توسعه می یابد.

وی با اشاره به عیار پائین این معدن اظهار کرد: با وجود عیار پائین معدن سرب و روی استخراج شده اما این معدن از لحاظ تناژ از ظرفیت بالایی برخوردار است که با اخذ مجوز توسط یک سرمایه گذار مراحل اولیه انجام و بزودی قابل بهره برداری است.

وی ادامه داد: علاوه بر امکان استخراج این ماده باارزش معدنی که در اقتصاد کلان کشور موثر بوده و برای منطقه ارزآوری خواهد داشت در فاز نخست برای حدود هزار نفر و در مراحل تکمیلی تا ظرفیت سه هزار نفر اشتغال ایجاد می کند.

نماینده مردم شازند در خانه ملت اضافه کرد: در جریان بازدیدی که از این معدن بعمل آمد اقدامات انجام شده توسط سرمایه گذار بررسی و خوشبختانه راههای دسترسی و سالن های مورد نیاز آن آماده شد و با فراهم کردن سایر زیرساخت ها در دهه مبارک فجر فاز نخست آن آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به اقداماتی که به منظور شناسایی این معدن باارزش در شهرستان صورت گرفته است، گفت: اخیرا استخراج این معدن در دستور کار قرار گرفته و در مراسم بهره برداری از آن به طور رسمی عملیات استخراج صورت خواهد گرفت.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت معادن دیگری در این شهرستان نظیر معدن شاهین گفت: تمامی معادن فعال سرب و روی در این شهرستان از جمله معدن شاهین در تناژ کمتر استخراج دارند و با اقدامات مطالعاتی مشخص شده است که تنها این معدن از تناژ بالایی برخوردار است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص موانع احتمالی پیش رو در فعالیت این معدن گفت: یکی از مشکلاتی که وجود داشت واگذاری اراضی مورد نیاز برای فازهای تکمیلی و توسعه ای این معدن بود که در جریان این بازدید مورد بررسی قرار گرفت و تدابیر لازم اتخاذ شد.

وی عنوان کرد: از آنجاکه در فعالیت های توسعه معادن صرفا استخراج و فروش مواد معدنی کفایت نمی کند که مصداق خام فروشی است و در زنجیره تولید شکاف ایجاد می کند، از این رو بنا بر عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی ضرورت تکمیل زنجیره تولید وجود دارد تا بتوانیم به جای خام فروشی اقدام به عرضه محصول نهایی کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: سرمایه گذار طرح در فازهای توسعه ای و تکمیلی فعالیت این معدن، احداث سالن های تبدیل به شمش و ... طراحی می شود و امیدواریم بتوانیم با حمایت مسئولان استانی و شهرستانی مابقی حلقه های تولید این زنجیره را به یکدیگر متصل کنیم که آثار و برکات بسیاری بر جای خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: افزایش ارزآوری در کشور و جلوگیری از خام فروشی و افزایش میزان اشتغال به میزان سه برابر اشتغال اولیه از جمله دستاوردهای تکمیل زنجیره تولید در این حوزه است.

وی به توانمندی بالای سرمایه گذار این طرح با بهره مندی از تخصص و تجربه لازم در استخراج معادن سرب و روی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه گذار این طرح نیازی به دریافت تسهیلات اعطایی ندارد لذا حجم قابل توجهی از پروسه فعالیت معدنی در این طرح پیش رفته و قطعا موجب توسعه سریع اقتصادی شهرستان در ایجاد اشتغال و درآمدزایی و نیز توسعه فعالیت های معدنی کشور خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید