134192

زغال‌سنگی‌ها را دریابیم

دنیای معدن -برای رفع مشکلات معادن زغال‌سنگ چه باید کرد؟ پاسخ تمامی فعالان صنعت زغال‌سنگ به این پرسش واقعی کردن بهای این کانی و بعد از آن تجهیز و نوسازی معادنی است که سال‌های بسیاری از تجهیزات و فناوری‌های قدیمی استفاده کرده‌اند.

از طرفی گفته می‌شود تنها مصرف‌کننده زغال‌سنگ در کشور ذوب‌آهن اصفهان است پس باید برنامه‌ای تنظیم شود که بتوان با کمک این کارخانه نسبت به استفاده از زغال‌سنگ تولیدی در ایران همت گمارد اما کارشناسان زبده در زمینه فولاد و زغال‌سنگ می‌گویند که حتی با افزایش ظرفیت این کارخانه نیاز به واردات زغال‌سنگ احساس می‌شود زیرا باید با یک ماده معدنی دیگر به نام Met Coal مخلوط شود(یک بحث فنی قوی دارد).

اما در مقابل این موضوع، برخی دیگر می‌گویند شبکه ذوب‌آهن بر اساس نوع زغال‌سنگ موجود در کشور طراحی شده و اگر بخواهیم نگاهی به کیفیت زغال‌سنگ ایرانی بیندازیم می‌بینیم که از استاندارد جهانی دور نیست و ویژگی‌های زغال‌سنگ مرغوب را دارد که حتی می‌توان آن را صادر کرد.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که زغال‌سنگ در فولادسازی جهان برخلاف ایران جایگاه بسیار ویژه داشته و بخش عمده‌ای از فولاد جهان با زغال تولید می‌شود. اما در ایران به دلیل فراوانی و همچنین نرخ مناسب یا ارزان بودن گاز، فولادسازان ایرانی گاز را بر زغال‌سنگ ترجیح داده‌اند و تمایلی به استفاده از این ماده معدنی ندارند. بنابراین تمام شرایط موجود یعنی نبود بازار گسترده برای زغال در کشور، پرداخت نکردن بهای زغال‌سنگ خریداری شده از سوی خریدار، ناامن بودن معادن، پایین بودن دستمزد کارگران معادن زغال‌سنگ و هزاران دلیل دیگر باعث شده تا مشکلات بسیاری برای این بخش به وجود آید.

در این میان شاید تشکیل انجمن‌های تخصصی یا ستادی از سوی فعالان و کارشناسان صنعت زغال‌سنگ بتواند زمینه‌ساز رفع مشکلات باشد. در واقع داشتن نگاه ویژه از سوی دولت و مسئولان به صنعت زغال‌سنگ، ایجاد بازار برای فروش محصولات و به مصرف رسیدن آن در بازار داخلی و همچنین واقعی کردن بهای این کانی می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات این بخش را رفع کند.

دیدگاهتان را بنویسید