134076

نیاز جدی به کشف ذخایر جدید طلا تا ۱۸ سال دیگر

دنیای معدن - پژوهشگران از پایان ذخایر قابل استخراج طلا تا ۲۰ سال آینده خبر می‌دهند، در نتیجه برای اکتشاف منابع جدید باید به راهکارهای جدید اندیشید و فناوری‌های نو را به کار گرفت. علاوه بر کمبود ذخایر طلا و ضعف فناوری، فقر قانونی و کاهش تعداد معادن جدید، دیگر فاکتورهایی است که از کم شدن میزان تولید طلا در آینده خبر می‌دهد.

به نقل از ماینینگ، طلا از نادرترین عناصر معدنی دنیاست. این فلز گرانبها حدود ۰/۰۰۳ از هر یک میلیون بخش پوسته زمین را به خود اختصاص داده است. برای درک بهتر اگر این مقدار را به یک دوره زمانی تبدیل کنیم، با یک دقیقه در هر ۲ سال برابری می‌کند، طلا حتی از این هم نایاب‌تر است. از یک جنبه دیگر اگر همه طلاهای استخراج شده جهان یعنی همه ۱۸۶هزار تن موجود در سطح جهان را در نظر بگیریم، از شمش‌های فورت ناکس امریکا گرفته تا جواهر جشن‌های عروسی در هند و تا ماسک دفن شده فرعون کینگ‌توت و این حجم از طلا را در مکعبی به ابعاد ۲۰متر و نیم ذوب کنیم، حجم آن با محدوده یکی از استخرهایی که در بازی‌های المپیک استفاده می‌شود، برابری می‌کند.
کمبود فلز زرد، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث گرانی آن در سراسر جهان شده، به طوری که در بسیاری مواقع در جایگاه پول واحد شناخته می‌شود در حالی که پول را می‌توان همواره چاپ کرد، اما با وجود تلاش‌های بسیار کیمیاگران، امکان دوباره‌سازی طلا وجود ندارد. تنها راه به‌دست آوردن طلای بیشتر، حفر معادن و استخراج کانی بیشتر است.
در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی امکان استخراج ذخایر طلا وجود دارد، پاسخ دادند: فقط تا ۲۰سال دیگر امکان بهره‌برداری از ذخایر شناخته‌شده طلا وجود دارد. البته کلمه «شناخته شده» در اینجا قابل توجه است و اگر نظر تحلیلگران گلدمن ساکس درست باشد و آخرین قطعه شناخته شده طلا هم در سال ۲۰۳۵میلادی (۱۴۱۴ خورشیدی) استخراج شود، به معنای پایان استخراج طلا نیست.
در واقع اکتشافات همانند همیشه ادامه خواهد یافت، اما به نظر می‌رسد پس از آن تاریخ هزینه بالاتری بطلبد. این احتمال نیز می‌رود که تمایل سیری‌ناپذیر بشر برای این فلز گرانبها روزی او را به فضا بفرستد همان‌طور که باراک اوباما ۳ سال پیش قانونی را به امضا رساند و بر اساس آن اجازه استخراج مواد معدنی تجاری موجود بر ماه و سیاره‌های دیگر را صادر کرد. گفته می‌شود بسیاری از سیاره‌های نزدیک به زمین دربردارنده فلزهای گرانبها و سایر مواد معدنی هستند که ارزش آنها به تریلیون‌ها دلار می‌رسد. آنچه ما به یقین می‌دانیم این است که استخراج طلا از ۵ سال پیش تاکنون به‌صورت پیمانکاری انجام می‌شود. سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) شاید نقطه اوج این فرآیند بود. در فصل دوم سال ۲۰۱۶ میلادی نیز میزان عرضه طلای معدنی کمتر از میزان عرضه آن در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۵میلادی بود، همچنین در سال ۲۰۱۶میلادی تولید جهانی طلا پس از ۸ سال رشد پیاپی، ۳درصد کاهش پیدا کرد.
موسسه داده‌های علمی تامسون رویترز نیز اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) تعداد پروژه‌های جدید و گسترده‌ای که در استخراج طلا روی کار می‌آیند، نسبت به سال پیش کاهشی بود و به طور کلی طلای معدنی به سمتی در حرکت بود که سال ۲۰۱۶ میلادی را با یک سیر نزولی ادامه‌دار آغاز کرد.
در واقع به‌تدریج دیگر نمی‌توان به راحتی گذشته به ذخایر طلا دسترسی داشت. ذخایر قابل دسترسی، تمام شده‌اند و دیگر روزهایی که زیر پای یک نفر کلوخه‌ای می‌لغزید و تکه طلای بزرگی در زیر آن و در بستر رودخانه‌ای جا خوش کرده بود گذشته است؛ اتفاقی که در سال ۱۸۴۸میلادی (۱۲۲۷ میلادی) برای جیمز مارشال افتاد و باعث جلب توجه همه به ذخایر طلای کالیفرنیا در امریکا شد. در زمان حاضر اکتشاف ذخایر طلا هر روز چالش‌برانگیزتر می‌شود و ابزار و فناوری‌های پیچیده‌تری را طلب می‌کند؛ فناوری‌هایی مانند تصویربرداری ۳ بعدی لرزه‌ای، حفاری هدایتی، گراویمتری(وزن‌سنجی رسوبی) هوابرد.
مسئله دیگری که در این‌باره وجود دارد این است که شمار سال‌هایی که بین کشف یک منبع اساسی جدید طلا و تولید طلا وجود دارد، رو به افزایش است. این زیاد شدن فاصله زمانی به دلیل موانعی است که در مسیر برآوردهای مربوط به امکان‌سنجی، انطباق با محیط و دریافت مجوزها و سایر مشکلات این‌چنینی وجود دارد. در واقع همه مراحلی که باید پیش از استخراج یک قطعه طلا انجام شود.
هم‌اکنون متوسط زمان مجاز برای شروع و پایان استخراج معدن برای معادن طلا در جهان حدود ۲۰ سال است اگرچه بسته به تصمیمات نظام قضایی می‌تواند گاهی بیشتر هم باشد. همین مسئله گویای یک ضعف است که نیاز به اصلاح سیاست جهانی در حوزه استخراج معدنی را مهم می‌کند. همه اینها به این معناست که به یقین به سمت و سویی در حرکت هستیم که اکتشافات طلا کمتر از گذشته شود، اکتشافات جدید طلا در سال ۱۹۹۵میلادی (۱۳۷۴ خورشیدی) به اوج خود رسید و هزینه اکتشافات ۲۰سال بعد یعنی سال ۲۰۱۵میلادی به بالاترین حد خود صعود کرد. در همین سال میانگین نرخ طلا به ۱۶۰۰ دلار در هر اونس رسید. در چنین شرایطی بسیاری از سرمایه‌گذاران بر فلز زرد، امیدوارند تولیدکنندگان هر چه بیشتر بر اکتشافات تمرکز کنند.
گری گلدبرگ، مدیر شرکت معدنی امریکایی «نیومونت‌مانینگ» نیز در گفت‌وگو با ماینینگ در این باره گفت: شرکت او به عنوان دومین شرکت بزرگ تولیدکننده طلای جهان یکی از معدود شرکت‌هایی است که به تازگی اقدام به ساخت معادن جدید کرده است؛ یکی از این معادن «پروژه مریان» در سورینام در امریکای جنوبی و دیگری پروژه «لانگ کانیون» در ایالت نوادا در غرب امریکاست. گلدبرگ در ادامه توضیح می‌دهد به دلیل کاهش شمار معادن جدید طلا عرضه آن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ میلادی) با کاهش ۷درصدی نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو است.

دیدگاهتان را بنویسید