134036

وعده اصلاحات، حاصل اعتراض به معادن مرگ

دنیای معدن -به دنبال کشته شدن دو برادر در معادن غیرقانونی زغال سنگ در شهر جرادا در مراکش، اعتراضات گسترده‌ای ضد مقامات دولتی انجام شد.

به دنبال این حادثه مقامات مراکش به نادیده‌گرفتن شرایط ناگوار اقتصادی و به دنبال آن بیکاری مردم منطقه متهم شدند؛ مردمی که برای امرار معاش باید با مرگ در معادن غیرقانونی زغال سنگ منطقه روبه‌رو شوند. در نتیجه این اعتراضات وزارت معادن و انرژی و نخست وزیر این کشور وعده اجرای اصلاحات را برای بهبود امور دادند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه اعتراض و تظاهرات مردمی در مراکش به بی‌توجهی دولت به آنچه در این منطقه «معادن مرگ» نام گرفته است، در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) از سوی کسانی آغاز شد که در ابتدا خواهان هزینه کمتری برای آب و برق بودند؛ این اعتراضات هفته گذشته بار دیگر از سر گرفته شد و چند روز متوالی ادامه پیدا کرد.
آغاز دوباره این اعتراضات به مرگ دو برادر در معادن غیرقانونی زغال‌سنگی مربوط می‌شد که در کوه‌های اطراف شهر قرار دارند؛ معترضان خواستار رسیدگی دولت به «معادن مرگ» و همچنین توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه بودند.
این دو برادر که «هوچین» و «جودون دیوئی» نام داشتند و در عمق ۸۵ متری زمین به صورت غیرقانونی و غیررسمی به استخراج زغال‌سنگ مشغول بودند، تنها دو تن از افراد ساکن در این شهر هستند که از استخراج ذخایر موجود در معادن متروک درآمدزایی می‌کنند. ساکنان محلی در گفت‌وگو با خبرنگاری فرانسه گفتند جوانان این شهر برای درآمدزایی به اعماق زمین می‌روند، چون این منطقه با نرخ بالای بیکاری روبه‌روست و منبع دیگری برای درآمد وجود ندارد.
بیش از ۸ دهه گذشته معدنکاری یکی از مهم‌ترین مشاغل در جرادا به شمار می‌آمد که بیش از ۹هزار نفر در آن مشغول بودند، اما در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، بسیاری از این معادن تعطیل شدند و به دنبال آن بسیاری از ساکنان این شهر آن را ترک کردند. آنهایی که باقی ماندند در تلاش برای ادامه حیات به استخراج غیرقانونی ذخایر زغال‌سنگ منطقه و فروش آن به تاجران محلی روی آوردند؛ این تاجران زغال‌سنگ را با سود بالا دوباره به فروش می‌رسانند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش توضیح می‌دهد که مردم جرادا مقامات مراکشی را متهم به نادیده گرفتن بحران اقتصادی و مرگ‌ومیرها در این منطقه می‌کنند. این مردم در اعتراض به این شرایط به خیابان‌ها آمده‌اند و پرچم مراکش را در دست دارند تا نشان دهند اعتراضات آنها صلح‌آمیز است و در انتقاد به تضییع حقوق انسانی در این شهر انجام شده، آنها همچنین تاکید دارند که مایل نیستند به جدایی‌طلبی متهم شوند. ساکنان جرادا مقامات مراکشی را متهم می‌کنند که این منطقه را به حال خود رها کرده و انتظار اقدام فوری دارند.
در نتیجه این اقدامات سعیدالدین العثمانی، نخست وزیر مراکش از تصمیم خود مبنی بر گفت‌وگو با مقامات قانون‌گذار درباره مشکلات منطقه گفته و در همین حال وزیر معادن و انرژی این کشور، عزیز رِباح، خبر داده که کابینه او در حال کار بر حل بحران اقتصادی منطقه است و از تصمیم دولت به ایجاد یک نیروگاه زغال سنگی در نزدیکی شهر گفت که به استخدام ۵۰۰ نفر می‌انجامد. این نیروگاه در شراکت با شرکت مهندسی چینی «چینگدائو هوفنگ‌وای» ساخته می‌شود. وزارت معادن و انرژی این کشور همچنین اعلام کرد که در تلاش است سرمایه‌گذاران را به ذخایر معدنی این منطقه ترغیب کند.
در مراکش نیمی از جمعیت بالای ۱۵ سال در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و آمارهای ملی مربوط به فصل نخست سال گذشته میلادی نشان می‌دهد بسیاری از مراکشی‌ها در چند سال گذشته شغل خود را از دست داده‌اند. اکنون بیش از ۱۰/۸ درصد از نیروی کار مراکش بیکار هستند. همچنین بنا بر گزارش وب‌سایت «گلوبال‌فاینَنس» این کشور مستقر در شمال غرب افریقا هفتاد و پنجمین کشور فقیر جهان در میان ۱۸۹ کشور شمرده می‌شود، این در حالی است که مراکش با استقرار در شمال دریای مدیترانه و غرب اقیانوس اطلس دارای سواحل بیش از ۳۵۰۰ کیلومتری است.
این سواحل مراکش را از منابع عظیم دریایی و تجمع گونه‌های مختلف ماهیان بهره‌مند کرده و شرایط منحصربه‌فردی را برای آن به‌وجود آورده است. هم‌اکنون مراکش در زمینه صادرات انواع ماهی مانند ساردین و نرم‌تنانی همچون هشت‌پا به اروپا، امریکا و آسیا فعالیت دارد و اقتصاد آن بر ماهیگیری، کشاورزی، تجارت و صنعت گردشگری متمرکز است.

دیدگاهتان را بنویسید