خانه    معدن    صنایع معدنی    یادداشت و مقالات    گزارش تصویری    بورس    اقتصادی    ورزشی    عمومی    سلامت    تماس    درباره ما  
جمعه، 31 فروردین 1397 - 10:34   
  تازه ترین اخبار:  
   پربازدیدهای امروز  
 
   اخبار ورزشی  
  بعد از گولچ/ پرسپولیس در پرونده بن سون هم محکوم شد!
  بشار رسن یکماه دیگر پرسپولیس را ترک می کند
  آخرین فرصت اومانیا به مسئولان پارس جنوبی
  درخواست گادوین منشا از پرسپولیسی ها
  جدیدترین مصاحبه علی کریمی از اعتراض به مسئولین فدراسیون فوتبال تا حل مشکل بدهی باشگاه‌ ها
  برانکو در واکنش به جلسه تمدید قراردادش: روی جزئیات صحبت کردیم
  حرف آخر سرمربی پرسپولیس برای تمدید قرارداد !
  در فاصله 24 ساعت تا بازی حساس/ یک پرسپولیسی در اردوی صنعت نفت!
  برانکو دلایل کاملش برای اخراج رامین رضاییان را گفت
  فرصت برانکو به مسلمان در ترکیب پرسپولیس
- اندازه متن: + -  کد خبر: 133824صفحه نخست » فولاددوشنبه، 27 آذر 1396 - 18:40
تبعات کاهش 11 هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی 97 بر صنعت فولاد/ مازاد تولید به 10 میلیون تن خواهد رسید
 تبعات کاهش 11 هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی 97 بر صنعت فولاد/ مازاد تولید به 10 میلیون تن خواهد رسید دنیای معدن -رضا شهرستانی با بیان اینکه بودجه عمرانی در لایحه بودجه 97 حدود 11 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، اظهار داشت: این مسأله در وضعیت صنعت فولاد و تولیدات این بخش تأثیرگذار خواهد بود.
  

وی توضیح داد: در سال آینده مصرف فولاد در کشور با کاهش مواجه می شود و در عین حال برای دستیابی به اهداف 1404 باید سالانه 20 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی صورت می گرفت در حالی که این رقم بین 7 تا 10 میلیارد دلار محقق شده و در تولید صنعت فولاد تأثیرگذار است.

عضو انجمن فولاد با اشاره به اینکه در سال 2017 در کشور کمتر از 10 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است، افزود: هر نوع سرمایه گذاری که در کشور صورت گیرد با خود ایجاد زیرساخت ها و اجرای پروژه های عمرانی را به همراه خواهد داشت که این موضوع در مصرف فولاد تأثیرگذار است.

شهرستانی تصریح کرد: در چنین شرایطی با توجه به اینکه سال آینده با کاهش بودجه عمرانی روبه رو خواهیم بود و در عین حال جذب سرمایه گذاری خارجی نیز در سطح بالایی اتفاق نیفتاده می توان پیش بینی کرد که با مازاد تولید فولاد روبه رو شویم.

وی ادامه داد: طی سال جاری 21 میلیون تن تولید فولاد در کشور صورت می گیرد و این در حالی است که در زمان اوج مصرف فولاد، مصرف این محصول در کشور به 24 میلیون تن رسیده است. از سویی برای امسال صادرات 8 میلیون تنی فولاد پیش بینی شده و 3 میلیون تن نیز واردات خواهیم داشت. به این ترتیب در داخل شاهد مصرف 16 میلیون تنی فولاد در سال جاری هستیم یعنی از عدد 24 میلیون تن (در زمان اوج مصرف) به 16 میلیون تن می رسید.

عضو انجمن فولاد با اشاره به جذب نقدینگی کشور در فعالیت های زودبازده، گفت: به دلیل پایین بودن امنیت اقتصادی، این سرمایه ها کمتر جذب ساخت وساز می شوند و در نتیجه افزایش مصرف فولاد اتفاق نمی افتد.

شهرستانی با اشاره به کاهش تعرفه واردات فولاد به کشور، گفت: این موضوع نیز صنعت داخل را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا تجار ایرانی با استفاده از یوزانس نسبت به واردات فولاد و دمپینگ در بازار اقدام می کنند به طوری که فولاد وارداتی 10 درصد زیر قیمت تمام شده عرضه می شود.

وی تصریح کرد: این تجار با هزینه مالی 6 درصدی نسبت به واردات فولاد اقدام می کنند در حالی که هزینه مالی تولید در داخل 28 تا 30 درصد است و اختلاف موجود بین این دو رقم عاملی برای فروش فولاد زیر قیمت تمام شده محسوب می شود تا نقدینگی حاصل از فروش فولاد در پروژه های زودبازده به کار گرفته شود.

عضو انجمن فولاد با اشاره به اینکه برنامه تولید فولاد برای سال آینده حدود 25 میلیون تن است، اظهار داشت: اکثر تولیدکنندگان فولاد خصولتی یا دولتی هستند به طوری که سازمان توسعه معادن پشت این کارخانه ها قرار دارد. این تولیدکنندگان مجبورند تولیداتشان را طبق تعهدات خود انجام دهند و شاید به اقتصادی بودن تولید نیز نگاه چندانی نداشته باشند،در نتیجه سال آینده شاهد کاهش مصرف فولاد به کمتر از 16 میلیون تن خواهیم بود و با توجه به رقم تولید 25 میلیون تنی، مازاد تولید 9 تا 10 میلیون تنی را در صنعت فولاد خواهیم داشت.

شهرستانی در ادامه درباره بحث های مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت حامل های انرژی در بودجه 97 نیز، گفت: بحثی در مورد افزایش قیمت حامل های انرژی مصرفی در صنعت مطرح نشده ولی در شرایط فعلی که صنعت با گرفتاری های زیادی روبه روست، افزایش قیمت حامل های انرژی باعث وخیم تر شدن اوضاع تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: سهم هزینه انرژی در تولید فولاد در دنیا 13 تا 15 درصد است که در ایران به 3 تا 5 درصد می رسد ولی در مقابل هزینه بالای مالی این اختلاف قیمت را جبران می کند به طوری که هزینه تأمین مالی در برخی کشورها حدود 3 درصد است اما در ایران قرار است به 18 درصد برسد و در نتیجه اگر قرار است قیمت حامل های انرژی افزایش یابد باید هزینه تأمین مالی نیز پایین بیاید تا بین این دو بخش بالانس ایجاد شود.

انتهای پیام/م

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© دنیای معدن 1388
info@donyayemadan.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار