133805

ستاد تکمیل زنجیره فولاد تشکیل شد/ سهم ۲۲ درصدی معدن و صنایع معدنی در صادرات کشور

دنیای معدن -رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی از تشکیل ستاد زنجیره فولاد با پیشنهاد وزیر صنعت و برگزاری اولین جلسه آن خبر داد و گفت: ۲۲ درصد صادرات کشور به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد.

مهدی کرباسیان در یک نشست خبری با اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد زنجیره فولاد اظهار داشت: این ستاد با پیشنهاد وزیر صنعت تشکیل شده که اولین جلسه آن برگزار شد و همه موارد را از اکتشاف گرفته تا صنایع پایین دستی فولاد در بر می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به تهیه نقشه راه معدن با ۷۶ بند گفت: این طرح به مجلس ارایه شد و دولت نیز آن را دریافت کرد که توسط ایمیدرو، وزارت صنعت، مجلس و دولت و همچنین با همکاری بخش خصوصی در دست اجرا است.

کرباسیان تصریح کرد: جابجایی مواد معدنی هزینه بالایی دارد که امیدواریم شرکت راه آهن در این زمینه سرمایه گذاری کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق آیین نامه دولت قرار است ۱.۵ میلیارد دلار برای رفع محرومیت نقاط محروم هزینه شود،گفت: پیشنهاد ما این بود که از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در این خصوص عمل شود.

رئیس سازمان توسعه معادن در ادامه با اشاره به رشد ۱۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی طی ۸ ماهه امسال اظهار داشت: در این مدت تولید کنسانتره ۱۸ درصد و تولید گندله ۲۶ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۲ درصد صادرات کشور به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد، گفت: طی ۸ ماهه امسال ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن صادرات در زنجیره فولاد داشتیم که پیش بینی می کنیم به ۸ میلیون تن برسد.

وی در مورد برنامه اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی نیز اظهار داشت: واحد آهن اسفنجی نیریز و سبزوار دی ماه امسال افتتاح می شود و در عین حال، عملیات اجرایی پروژه تیتانیوم کهنوج با ذخیره ۴۵۰ میلیون تنی در ماه آینده شروع خواهد شد.

به گفته وی، با راه اندازی واحد آلومینیوم جنوب، اواخر سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید آلومینیوم کشور اضافه می شود و در صنعت مس نیز ۲ پروژه کاتد و آند در کرمان آماده افتتاح است.

* ۵۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اکتشاف معادن

کرباسیان همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای انجام عملیات اکتشافی در ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در کشور گفت: اکتشاف در ۴۵ هزار کیلومتر به مرحله آگهی رسیده امیدواریم تا در ۱۵ محدوده امیدبخش شاهد جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی باشیم.

وی با اشاره به انجام سرمایه گذاری ۵۳۰ میلیارد تومانی در بخش اکتشاف طی ۵ سال توسط ایمیدر، تصریح کرد: طی ۲ هفته آینده ۴ محدوده معدنی و تا پایان سال نیز ۱۳ محدوده دیگر برای اکتشاف و جذب سرمایه گذاری اعلام خواهیم کرد.

وی از برنامه ریزی برای اجرای طرح فاز ۲ آلومینیوم جنوب در لامرد با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن طی ۳ ماه آینده خبر داد وافزود: طرح تولید ورقهای آلومینیوم نیز در لامرد پیش بینی شده و طرح آلومینیوم جاجرم در مرحله نهایی شدن است که با هدف تولید ۴۰ هزار تن شمش تا نیمه اول سال آینده افتتاح می شود.

* افزایش ۲ میلیارد تنی ذخایر سنگ آهن با کمک انرژی اتمی

رئیس سازمان توسعه معادن در ادامه با اشاره به افزایش ۲ میلیارد تنی ذخیره معادن سنگ‌آهن با عیار بالا در کشور، گفت: کل ذخایر سنگ آهن کشور ۳ میلیارد تن است که با پیگیری‌های انجام شده با همکاری سازمان انرژی اتمی، این رقم بیش از ۲ میلیارد تن افزایش یافته است.

وی در مورد بودجه سازمان توسعه معادن در لایحه بودجه ۹۷ نیز گفت: در سال جاری بودجه ما ۷۵ میلیارد تومان بود که تاکنون فقط ۱۶ میلیارد تومان از این رقم تخصیص داده شده است. در بودجه ۹۷ برای ایمیدرو رقم ۳۵ میلیارد تومانی دیده شده که هدف از نصف شدن بودجه سازمان، واقعی‌تر شدن بودجه بوده است.

وی تأکید کرد: رقم بودجه ایمیدرو برای سال آینده کم شده ولی در واقعیت، اتفاقی نیفتاده است.

* نظارت دولت بر ایمنی معادن باید افزایش یابد

کرباسیان همچنین در مورد واگذاری معادن کشور به بخش خصوصی با تأکید بر اینکه اهلیت شرکت‌هایی که معادن به آنها واگذار می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: دولت باید نظارتش را بر ایمنی معادن افزایش دهد.

وی در مورد واگذاری هپکو نیز گفت: ما از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم در این زمینه کمک کنیم، این موضوع در ستاد زنجیره فولاد نیز مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در بودجه ۹۷ است، گفت: در مورد معادن واقع در کرمانشاه که با زلزله روبه‌رو شدند نیز قرار شد استمهال دو ساله در پرداخت بدهی آنها صورت گیرد.

* طب ۵ هزار میلیارد تومانی ایمیدرو بابت واگذاری اموال

معاون وزیر صنعت همچنین در مورد طلب سازمان توسعه معادن از دولت بابت واگذاری اموال این سازمان، گفت: با توجه به طلب ۵ هزار میلیارد تومانی ایمیدرو از دولت بابت واگذاری اموال این سازمان، اگر این مبلغ را به ما هم ندهند اشکالی ندارد، ولی پیشنهاد کردیم مجوز انتشار اوراق ارزی بین‌المللی یا داخلی را به ما بدهند تا با کمک بخش خصوصی بتوانیم انتشار این اوراق را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: مالکین برخی شرکت‌های واگذار شده به تعهداتشان در قبال دولت، ایمیدرو و بانک‌ها به موقع عمل نمی‌کنند که سازمان خصوصی‌سازی قول داده از این به بعد واگذاری‌ها را با دقت بیشتری انجام دهد.

* جذب ۳.۵ میلیارد یورو فاینانس در صنایع معدنی

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جذب ۳.۵ میلیارد یورو سرمایه از طریق فاینانس در حوزه صنایع معدنی پس از برجام، گفت: در رابطه با بخش معدن شاید هنوز نیازی به این تأمین مالی نبوده و سرمایه مورد نیاز را خودمان تأمین کرده‌ایم.

وی با اشاره به پیشنهاد وزیر اقتصاد برای تهاتر بدهی برخی شرکت‌ها، گفت: سال گذشته بابت ۱۳۰ میلیارد تومان طلب سازمان توسعه معادن، بدهی ما به دولت و خزانه تهاتر شد و امسال نیز امیدواریم این مسئله دوباره اجرایی شود.

کرباسیان در مورد تعیین حقوق دولتی معادن نیز گفت: در بودجه سال آینده هزار و ۵۰ میلیارد تومان در این بخش پیش‌بینی شده است، البته در این زمینه نیازمند بازنگری مجدد توسط شورای عالی معادن هستیم تا بخش خصوصی راغب‌تر به سرمایه‌گذاری در بخش معدن باشد، ولی عدد تعیین شده در بودجه نیز قابل تحقق است.

* اموال صندوق بازنشستگی فولاد را می‌فروشند تا حقوق کارکنان را بدهند

وی در پایان در مورد وضعیت صندوق بازنشستگی فولاد نیز گفت: این صندوق باید یا به سازمان تأمین اجتماعی متصل شود و یا اینکه یک تصمیم اساسی در مورد آن گرفته شود، به طوری که به صورت یک صندوق دیده نشود.

وی تصریح کرد: قبلاً ۱۲ هزار میلیارد تومان از اموال دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده بود که حالا این اموال را می‌فروشند تا بابت پرداخت حقوق از آن استفاده کنند. این موضوع نشان می‌دهد بحران صندوق در آینده جدی‌تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید