133796

چین تعرفه صادرات محصولات فولادی را کاهش می دهد

دنیای معدن - کمیسیون دولتی چین روز گذشته در حرکتی که به اعتقاد کارشناسان می تواند تجارت بین المللی فولاد و قراضه را تحت تاثیر قرار دهد اعلام کرد، تعرفه صادرات را از ابتدای سال ۲۰۱۸ برای بسیاری از محصولات فولادی کاهش داده و برای قراضه حذف می کند.

بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت، این اقدام چین را در راستای مقابله با کاهش صادرات چین تفسیر می کنند اما دولت چین در بیانیه رسمی خود این سیاست ناگهانی را تغییر در شرایط تجاری در خارج از مرزهای خود عنوان کرده است.

تعرفه های صادراتی پایین سبب می شود صادرکنندگان به طور قابل توجهی قیمت ها را کاهش دهند و قیمت های جهانی فولاد هم دستخوش تغییرات زیادی شود. این اتفاق در چند ماه آینده که تقاضای چین به جهت ورود به فصل زمستان و کاهش تولید فولاد این کشور کمتر می شود و سهم قابل توجهی از قراضه در بازار چین ظاهر می شود، مشهودتر خواهد بود.

در حال حاضر تعرفه های ۴۰ درصدی بر روی صادرات قراضه چین سبب شد محدودیت هایی در عرضه این محصول در بازارهای آسیایی وجود داشته باشد اما به دلیل منسوخ شدن برخی کوره های القایی در سال ۲۰۱۷ در این کشور حجم قراضه افزایشی شده و در نتیجه مقامات این کشور تصمیم به پیدا کردن خریداران خارجی برای این کالا از طریق صفر کردن تعرفه صادراتی آن کرده اند.

بعضی تحلیلگران می گویند بخش زیرساخت های چین نشانه هایی از رکود را نشان می دهد که این مسئله ممکن است منجر به کاهش تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۸ در این کشور شود و همین نگرانی عامل این تصمیم بوده است.

از سوی دیگر چین تعرفه صادرات چدن را نیز نظیر قراضه صفر کرده است درحالی که پیش از این ۲۰ درصد بود. این تصمیم به چینی ها کمک خواهد کرد تا درآمدهای خود را به طور استراتژیک بالا ببرند.

اکثر اقتصادهای بزرگ دنیا در سراسر جهان قوانین آنتی دامپینگ را علیه محصولات نهایی چین در نظر گرفته اند و این اقدام چین در واقع مقابله با همین اقدامات بوده و صفر کردن تعرفه صادرات قراضه یا چدن درآمدهای این کشور را افزایش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید