133794

کارگران «قطران زرند» از عملکرد مدیریت ناراضی اند/ افول شرایط شغلی پس از ورود بخش خصوصی

دنیای معدن - جمعی از کارگران مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند در می گویند: از آذرماه سال گذشته که مدیریت این واحد صنعتی به بخش خصوصی سپرده شده است، پرداخت مطالبات مزدی و بیمه ای آنها با تاخیرهایی همراه بوده است.

جمعی از کارگران مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند در تماس با ایلنا گفتند که از آذرماه سال گذشته که مدیریت این واحد صنعتی به بخش خصوصی سپرده شده است، پرداخت مطالبات مزدی و بیمه ای آنها با تاخیرهایی همراه بوده است.

مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران زرند زیر مجموعه شرکت دولتی تهیه و تولید مواد معدنی است و در حال حاضر ۸۰۰ کارگری از طریق آزمون استخدام شده اند زیر نظر مدیریت خصوصی مشغول کارند که از این تعداد ۳۵۰ نفر از آنها روزمرد دائم، ۴۰۰ نفر قرارداد معین و ۱۰۰ نفر از آنها کارگر پیمانکاری هستند.

کارگران قطران زرند که تاکید دارند به دلیل داشتن حرفه ای که محیط آن در مجاورت حرارت ۱۲۰۰ درجه ای قرار دارد در درازمدت با خطر مشکلات ریوی مواجهند، ادامه دادند: حالا با بدعهدی هایی که کارفرما در واریز حق بیمه ها انجام داده است دسترسی آنها به خدمات بهداشتی با محدودیت هایی همراه شده است.

به غیر از تاخیر در پرداخت حق بیمه و مزایای مزدی، این کارگران از واریز نشدن کسورات مربوط به اقساط وام های بانکی و هزینه بیمه تکمیلی نیز شاکی هستند و در عین حال از کاهش حق مرخصی خود و نیز کاهش میزان اضافه کاری انتقاد دارند.

این کارگران که گویا تاکنون بابت همین مطالبات دو نوبت تجمع کرده اند، می گویند: وقتی از مدیران مجتمع پرسیدم که چرا آن را به بخش خصوصی اجاره داده اید گفتند که برای پیاده سازی اصل ۴۴ و قانون اینکار را کرده ایم اما هیچ کجای اصل ۴۴ صحبت از اجاره دادن نکرده و ماهم این استدلال را نمی پذیریم.

مدیریت خصوصی مسئولیت اداره این واحد صنعتی در قالب یک قرارداد اجاره هشت ساله برعهده گرفته است و از قرار معلوم طبق پیش بینی ها امکان تمدید آن برای دو دوره هشت ساله دیگر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید