133784

کاهش دوباره بهای سنگ‌آهن به ۵۰ دلار

دنیای معدن - به گفته کارشناسان بین‌المللی در سال آینده میلادی که کمتر از ۲ هفته به آغاز آن مانده است، نرخ سنگ آهن در بازار جهانی کاهش خواهد یافت.

این اتفاق برآمده از افزایش عرضه این کامودیتی در بازار جهانی است؛ افزایشی که به راه‌اندازی یک معدن جدید در برزیل و علاوه بر آن کاهش تولید فولاد در چین مربوط می‌شود. در نتیجه این اتفاقات، گلدمن سالکس پیش‌بینی می‌کند که بهای سنگ آهن به ۵۰ دلار در هر تن افت کند. هم‌اکنون سنگ آهن با نرخ ۶۹/۳۴ دلار در هر تن معامله می‌شود این پیش‌بینی درحالی مطرح می‌شود که کارشناسان داخلی تردیدهایی را به این حجم از کاهش وارد می‌دانند. به گزارش صمت به نقل از بلومبرگ، حدود ۲ هفته پیش و در آستانه نخستین روزهای آخرین ماه از امسال میلادی «گلدمن‌ساکس» از پیش‌بینی خود درباره کاهش نرخ سنگ آهن گفت. بنا بر گفته این شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری امریکایی، نرخ این ماده خام در ۳ ماه آینده به ۶۰ دلار، در ۶ ماه آینده به ۵۵ دلار و در یک سال پیش رو به ۵۰ دلار افت می‌کند. این کاهش نرخ در حالی رخ می‌دهد که سنگ آهن در امسال میلادی نیز مقادیری از افت را تجربه کرد و این روند در سال آینده میلادی ادامه می‌یابد. افت بهای سنگ آهن از این رو پیش‌بینی می‌شود که ما شاهد کاهش تولید فولاد در چین هستیم، در حالی که چین بزرگترین تولیدکننده فولاد به عنوان محصول پایین‌دستی سنگ آهن در جهان است و نیمی از عرضه جهانی این فلز را در اختیار دارد. در همین حال موجودی سنگ آهن همچنان در حال رشد است و این رشد موجودی از معدن عظیم اس۱۱دی که شرکت وله در برزیل ساخته، سرچشمه می‌گیرد. همچنین بنابر پیش‌بینی‌های وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا تولید سنگ آهن این کشور نیز از ۸۴۱ میلیون تن در امسال به ۸۳۰ میلیون تن در آینده میلادی(۲۰۱۸) و ۸۲۰ میلیون تن در سال پس از آن(۲۰۱۹) کاهش خواهد یافت.بنا بر پیش‌بینی این وزارتخانه صادرات استرالیا در بیشترین محموله‌ها به ۸۷۲ میلیون تن در سال آینده(۲۰۱۸) و ۸۹۵ میلیون تن در سال پس از آن(۲۰۱۹ میلادی) خواهد رسید و همچنین حجم محموله‌های برزیل برای سال آینده و سال پس از آن ۴۰۳ میلیون و ۴۱۹ تن خواهد بود. در همین حال راه‌اندازی اس۱۱دی، شرکت وله را در برزیل به این توانمندی خواهد رساند که محصولی پرعیار و با هزینه کم به بازار عرضه کند و در قبال آنچه صرف این پروژه ۱۴ میلیارد دلاری کرده، انحصار بازار را در اختیار داشته باشد. در همین حال کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازار داخلی و بین‌الملل سنگ آهن و فولاد در گفت‌وگو با صمت تردیدهایی به این پیش‌بینی وارد می‌داند و در این زمینه توضیح می‌دهد: معدن «اس۱۱دی وله» به تولید ابتدایی رسیده و تولید کامل آن هم در سال آینده میلادی انجام می‌شود در نتیجه معدن برابر با ۵۰ میلیون تن تولید اضافه خواهد داشت.بنابراین با وجودی که وله با افزایش تولید روبه‌رو است، برای اینکه بتواند نرخ را کنترل کند و آن را از رسیدن به این میزان از کاهش بازدارد و از ضررهای برآمده در سال آینده میلادی جلوگیری کند، همه آنچه را که تولید کرده وارد مدار عرضه نخواهد کرد. همین اتفاق درباره تولید «روی» نیز تجربه شد و شرکت سوئیسی گلنکور نیز تولید «روی» خود را در برخی معادن به طور موقت متوقف کرد تا بتواند به تعدیل نرخ روی در بازار کمک کند. وی می‌افزاید: در نتیجه وله برای جلوگیری از پیشتازی عرضه نسبت به تقاضا و افت این چنینی قیمت‌ها سعی می‌کند همه آنچه دارد را به بازار ورود ندهد. در نتیجه، خطر کاهش تا این اندازه بازار را تهدید نمی‌کند و نرخ ۵۰ دلار در یک سال آینده به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد.


به نظر من میانگین نرخ در سال آینده میلادی تنها ۵ دلار پایین‌تر از میانگین آن در امسال میلادی خواهد بود. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن در برزیل و استرالیا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی به علت کاهش قیمت‌های برآمده از رکود بازار با ضرر روبه‌رو بودند، بنابراین کاهش نرخ در نتیجه افزایش عرضه در بازار به سود آنها تمام نمی‌شود. وی در پیش‌بینی خود از بازار ایران در سال آینده میلادی اظهار کرد: سهم صادرات ایران به بازار جهانی، سال به سال رو به کاهش است. شاید تناژ ما خیلی کاهش پیدا نکرده باشد، اما چون با رقیبان بزرگی چون استرالیا و برزیل قادر به رقابت نیستیم، نمی‌توانیم سهم گسترده‌ای در بازار داشته باشیم. علاوه بر این دو، هند نیز پس از توقف ۶ ساله در صادرات سنگ آهن در سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور ۱۳۹۵) وارد مدار صادرات شد و به دنبال این ورود، سهم ایران را در بازار چین که ۲/۳تا ۲/۵درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی بود به ۱ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش داد. افریقای جنوبی هم در کاهش سهم ایران در بازار جهانی سنگ آهن تاثیر بسزایی داشته است. در سال آینده میلادی صادرات سنگ آهن کم‌عیار و متوسط‌عیار در ایران بسیار ضعیف خواهد شد و به ویژه درباره بارهای سنگ آهن هماتیت و بیشترین تقاضا برای سنگ آهن ۶۰ درصد به بالا خواهد بود که شامل سنگ آهن کنسانتره ایران هم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید