133783

قلب فولاد ایران همیشه سبز است

دنیای معدن -۷۵ کیلومتر که از جنوب‌غربی شهر اصفهان به سمت مبارکه حرکت می‌کنید، به بزرگترین کارخانه فولادسازی خاورمیانه و شمال افریقا می‌رسید.

در محوطه قلب فولاد ایران، نخستین موضوعی که به ما رخ می‌نمایاند، آسمان آبی شرکت فولاد مبارکه اصفهان است، آسمانی که پاک‌تر و آبی‌تر از شهر اصفهان یا هر کلانشهر دیگری جلوه‌گری می‌کند. زمانی که با بزرگی و وسعت این شرکت ایرانی رویارو می‌شوید، پاک بودن این کارخانه بیشتر برای شما نمایان می‌شود. کارخانه‌ای با وسعت و ابعاد ۳۵ کیلومترمربع که دورتادور آن را فضای سبز در برگرفته است.

از این مساحت قابل توجه، ۱۷ کیلومترمربع آن به سالن‌های تولید و مابقی به فضای سبز اختصاص یافته است. کارخانه‌ای در ابعاد یک شهر که بازدید از تمامی واحدهای آن، فرصتی بیش از یک هفته را می‌طلبد. این کارخانه شهرداری خاص خودش را دارد و تمام قوانین راهنمایی و رانندگی نیز بر تمامی خیابان‌ها و محوطه آن حاکم است. باوجود کارخانه‌های بسیار و پیچ‌درپیچ که یکی پس از دیگری به هم متصل شده‌اند تا محصول خام یعنی سنگ‌آهن را به مرحله تولید نهایی یعنی ورق رنگی برسانند، نظم خاصی در این مجموعه حاکم است و به درستی شعار این فولادساز بزرگ رادر ذهن تداعی می‌کند که «از سنگ تا رنگ» در جهت تکمیل زنجیره تولید فولاد به طور دقیق به هم گره خورده‌اند. مهندسان فولاد مبارکه در انتهای بازدید یکی از خطوط مهم این کارخانه از رکورد تازه این کارخانه صحبت می‌کنند؛ اینکه رکورد تولید مذاب در فولادسازی فولاد مبارکه روزانه به ۱۲۰ذوب رسیده که در نوع خود بی‌نظیر است. در بازدید یک‌روزه خبرنگاران از شرکت فولاد مبارکه و پرس‌وجو درباره تاریخچه این کارخانه در می‌یابی که اوایل دهه ۶۰ و در زمان جنگ تحمیلی ساخت آن آغاز شده و در اوایل دهه ۷۰ به بهره‌داری رسیده است و با گذشت یک ربع قرن از عمر آن به بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه تبدیل شده است. این مجتمع فولادی با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد، برنامه ۲۵ میلیون تن فولاد را در چشم‌انداز کشور برای خود ترسیم کرده است.


این شرکت با داشتن حدود ۱۲میلیون تن ظرفیت آهن‌اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده آهن‌اسفنجی در جهان نیز به‌شمار می‌رود. صنایع بسیاری از این کارخانه خوراک خود را تامین می‌کنند.
صنایعی مانند نفت و گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و… وابسته به این شرکت هستند.


این شرکت هر سال بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده کردن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی و توسعه آن، صادر می‌کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی هم‌اکنون ظرفیت و اعتبار لازم به منظور صادرات به بیش از ۳۸ کشور دنیا را دارد.یکی از مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در ۲دهه گذشته تلاش برای بومی‌سازی این کارخانه بوده است.
این مجتمع بزرگ در دهه ۷۰ و ۸۰ به ترتیب ۴۳ و ۶۲ درصد تجهیزات خود را بومی کرده که این آمار سال ۹۰ تا ۹۲ به ۸۰ درصد و در چند سال گذشته به بالاتر از ۸۵درصد رسیده است.
کارخانه‌ای با ایجاد اشتغال برای ۳۵۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در هر شرایط اقتصادی در کشور تپنده و پویا به پیش می‌رود.
سارا اصغری

دیدگاهتان را بنویسید