133733

شایعه بنزینی زود خاموش شد!

تکذیب شایعه بنزین ۱۵۰۰ تومانی بی‌گمان مهمترین خبر اقتصادی امروز بود.

امروز شایعه افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان از ابتدای دی ماه، نقل محافل و البته شبکه‌های اجتماعی بود که البته با تکذیب مقامات مسوول همراه شد.

در همین رابطه سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد قیمتهای جدیدی که برای بنزین اعلام می‌شود کذب محض است.

به گفته زیبا اسماعیلی، مجلس و دولت باید در مورد افزایش قیمت بنزین تصمیم بگیرند و هنوز در این رابطه تصمیمی اتخاذ نشده است. همزمان وزیر نفت نیز با رد شایعات اعلام کرد که اگرچه موضوع افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه ۱۳۹۷ دیده شده اما این موضوع هنوز نهایی نشده و باید به تصویب مجلس برسد.

در این شرایط بعید به نظر می‌رسد که حداقل تا پایان سال جاری قیمت بنزین افزایش یابد بنابراین فعلا با خیال راحت بنزین بزنید!

گوشت گوسفندی ارزان می‌شود!؟

اما در خبر قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که عرضه گوشت گوسفندی از آستاراخان روسیه به ایران آغاز شده است. طبق اعلام دمیتری کرافچوک - مدیرکل شرکت میاسکو -؛ این شرکت صادرات گوشت به ایران را با ارسال ۱۰ تن گوشت گوسفند آغاز کرده و تا پایان سال جاری میلادی نیز محموله های جدید گوشت ارسال می شود.

با آغاز واردات گوشت گوسفندی از روسیه باید دید که آیا این موضوع می‌تواند منجر به افزایش عرضه نسبت به تقاضای این محصول و در نهایت کاهش قیمتها در بازار شود یا خیر.

خبر بد برای زوجهای جوان و متقاضیان مسکن

امروز یک کارشناس اقتصاد مسکن از احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت مسکن سخن گفت. محمدمهدی مافی در این رابطه گفته که " افزایش ۱۵ درصدی قیمت دلار ابتدا تاثیر خود را بر روی بازارهای نقدشونده همچون طلا می‌گذارد و با فاصله‌ زمانی باعث همین مقدار رشد در بخش مسکن خواهد شد".

وی خاطرنشان کرده که "اگر به سوابق گذشته نگاه کنیم معمولا بالا رفتن تورم در بازارهایی مثل سکه و ارز که نقدشوندگی بالایی دارند، زود تاثیر می‌گذارد و همان میزان تورم را با فاصله‌ زمانی در بخش مسکن خواهیم داشت. بر این اساس پیش‌بینی می‌کنم افزایش قیمت دلار از ۳۶۰۰ به ۴۲۰۰ تومان که حدود ۱۵ درصد است در سال آینده اثر خود را بر روی قیمت مسکن بگذارد".

تحلیل این کارشناس خبر خوبی برای متقاضیان مسکن به‌ویژه زوج‌های جوان نیست و باید دید که در آینده چه اتفاقی در این رابطه رخ خواهد داد.

مصرف "موز" افزایش یافت!

در خبر جالبی امروز اعلام شد که در سال جاری ایرانی‌ها بیش از سال گذشته موز خورده‌اند و به عبارت دیگر واردات موز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در همین رابطه مقایسه آمار واردات موز در سال جاری و گذشته حاکی از افزایش ۲۱ درصدی واردات موز به لحاظ وزن و ارزش در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین طبق آمار گمرک متوسط قیمت هر کیلوگرم موز وارداتی برابر با ۳۰۰۰ تومان بوده است.

سپرده‌گذاران "ثامن" نگران نباشند

در خبر مهم دیگری امروز رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ادغام دو موسسه ثامن، کوثر و بانک مهر اقتصاد در شرف انجام بوده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

ولی‌الله سیف به سپرده‌گذاران ثامن اطمینان داده که مشکل خاصی در روند ادغام این موسسه وجود نداشته و آنها می‌توانند با آرامش سپرده‌های خود را در موسسه حفظ کنند در عین حال که اگر مایل هستند سپرده‌های خود را دریافت کنند.

ابراز اطمینان رییس کل بانک مرکزی به سپرده‌گذاران موسسه اعتباری ثامن در حالی است که در سال‌های اخیر فعالیت موسسات مالی غیرمجاز که سپرده‌های مردم را دریافت اما از بازپرداخت اصل و سود پول ناتوان بوده‌اند از مهمترین خبرهای اقتصادی بوده است. البته آن‌طور که سیف در اظهار نظر دیگری گفته در حال حاضر موسسه مالی غیرمجازی در اقتصاد وجود ندارد.

دلار کوتاه آمد!

خبر مهم دیگر امروز از بازار سکه و ارز رسید مبنی بر آنکه پس از چند روز نوسان و روند صعودی سرانجام قیمت ارز و سکه به ثبات رسیده است.

در بازار امروز - سه‌شنبه - سکه و دلار ثبات تقریبی داشتند و به ترتیب به نرخ‌های یک میلیون و ۴۱۶ هزار تومان و ۴۲۱۳ تومان فروخته شدند.

خبر خوب برای مشترکان پرمصرف موبایل

وزیر ارتباطات پیشنهاد رایگان شدن مکالمات زیر ۱۰ ثانیه را برای مشترکان مناطق مشکل‌دار مطرح کرده است. این پیشنهاد به این دلیل مطرح شده که در برخی مناطق به دلیل ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه مشترکان با مشکل قطع مکرر مکالمات و در نتیجه متحمل شدن هزینه اضافی روبرو هستند.

با وجود پیشنهاد قابل توجه محمدجواد آذری جهرمی هنوز اعلام نشده که اپراتورها این موضوع را عملی خواهند کرد یا خیر.

شاخص بورس باز هم رکورد زد

در رویداد مهم دیگری برای اقتصاددوستان امروز شاخص بورس رکورد دیگری را ثبت کرده و با بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد توانست سقف کانال ۹۱ واحدی را بشکند و از نیمه کانال ۹۲ واحدی هم بالا رود.

امروز فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی یکدست رشد کردند، اما خودرویی‌ها برخلاف جریان کلی بازار با افت مواجه شدند.

وانتهای بی‌کیفیت همچنان می‌تازند!

امروز اعلام شد که تولید وانتهای بی‌کیفیت همچنان ادامه دارد. این وانتها شامل وانت نیسان (محصول زامیاد)، آریسان (محصول ایران خودرو دیزل) و مزدا کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین (محصول بهمن موتور) هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

داستان هویج‌های آمریکایی ادامه دارد

در خبر قابل توجه دیگری نیز امروز معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات به موضوع عرضه هویج آمریکایی با قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان واکنش نشان داد و اعلام کرد که ایران خود صادرکننده هویج است و هیچ نیازی به این محصول نداریم که بخواهیم آن را وارد کنیم ضمن آنکه در ماه‌های گذشته این سازمان هیچ مجوزی برای واردات هویج آمریکایی صادر نکرده است.

هفته گذشته، بازار شاهد هویج ناخوانده آمریکایی بود که با قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان و در بسته‌بندی‌های ۳۰۰ گرمی به قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار میوه و تره‌بار عرضه شد.

دفاع از افزایش عوارض خروج از کشور

امروز همچنین عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به نوعی از پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مبنی بر افزایش تا سه برابری عوارض خروج از کشور دفاع کرد. در این رابطه جهانبخش سنجابی شیرازی اظهار کرد که "این تصمیم واکنش منفی را در پی خواهد داشت و از این نظر واکنش احساسی منفی ایجاد می‌کند اما این واکنش بعد از یکی دو ماه به فراموشی سپرده می‌شود و بعد از آن باید منتظر نتایج مثبت آن باشیم".

وی اظهار امیدواری کرده که با توجه به اینکه عوارض خروج از کشور صرف گسترش گردشگری می‌شود در میان مدت و بلندمدت تعادل مناسبی را بین سفرهای ورودی و خروجی کشور شاهد باشیم.

مافیای کاغذ تکذیب شد!

در خبر دیگری امروز رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار کرد که "کاغذ قیمت مناسبی دارد و افزایش رخ داده در نرخ آن ناشی از افزایش قیمت جهانی این محصول است و هیچگونه احتکار و مافیایی در این بخش نداریم".

این اظهارات در حالی است که در چند هفته اخیر موضوع افزایش قیمت کاغذ اعتراض فعالان عرصه هنر مکتوب از جمله ناشران را به دنبال داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید