133714

اصلی ترین مشکل آلومینیوم المهدی تأمین آلومینا است

دنیای معدن - مشاور فنی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی و هرمز جنوب گفت: اصلی ترین مشکل آلومینیوم المهدی و هرمز جنوب تأمین آلومینا به عنوان ماده اولیه این صنعت است.

عبدالرسول جهانشاهی صبح امروز در جمع خبرنگاران، افزود: با تولید فعلی 180 هزار تن در سال، 360 هزار تن آلومینا مصرف می کنیم. بخش کمی از آلومینای موردنیاز را از جاجرم و بخش زیادی از خارج از کشور تأمین می کنیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت اسمی آلومینیوم المهدی و هرمز جنوب 254 هزار تن در سال است که 180 هزار تن تولید واقعی انجام می شود.

جهانشاهی با اشاره به اینکه این سهم حدود 10 تا 20 درصد است و عمده نیاز از خارج از کشور تأمین می شود، خاطرنشان کرد: عمده ترین تولیدکننده آلومینا در جهان، استرالیا است که متأسفانه به علت مشکلات تحریمی که خودشان علیه ایران ایجاد کرده اند، فروش به ایران مستقیم انجام نمی شود.

مشاور فنی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی و هرمز جنوب اضافه کرد: این نیاز را به صورت واسطه ای تأمین می کنیم اما فکر نمی کنم از استرالیا تأمین شود. عمدتاً آلومینا را با واسطه از هند تأمین می کنیم. در این حالت خرید دست ما نبوده و واسطه ها کار را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه در این شرایط قیمت خرید آلومینا گران تر خواهد بود، عنوان کرد: زمانی که پای واسطه به میان می آید، قیمت گران تر می شود. یکی از مشکلات این صنعت که دولت باید در جهت حل آن کمک کند، آن است که باید مسائل ارتباطی ما به ویژه با استرالیا حل شود. این درخواست ما از دولت است.

جهانشاهی تأمن آلومینا از هند نیز سخت است و هند هم به صورت مستقیم با المهدی و هرمز جنوب کار نمی کند، افزود: چند بار معاون بازرگانی نالکو را دعوت کردیم و جلساتی با مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی و هرمز جنوب برگزار شد اما موفق به ایجاد ارتباط نشده و نتوانستیم قراردادی با نالکو منعقد کنیم.

مشاور فنی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی و هرمز جنوب با بیان اینکه تأمین آلومینا برای ما مشکل و گران است. این موضوع مهم ترین مشکل فعلی ما است، اظهار کرد: به غیراز این مورد در تأمین سایر مواد اولیه تقریباً مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بخش هرمز جنوب 145 هزار تن ظرفیت اسمی دارد و تقریباً در حال بهره برداری از 70 درصد این ظرفیت هستیم. به لحاظ سخت افزاری و تجهیزات، 100 درصد تأمین تجهیزات شده است و فقط اگر آلومینای کافی در اختیار داشتیم تکمیل هرمز جنوب شاید یک ماه هم بیشتر طول نمی کشید.

جهانشاهی در خصوص پروژه های اخیر به بهره برداری رسیدن در این مجتمع صنعتی، خاطرنشان کرد: هرکدام از دیگ ها که راه اندازی می شوند به نوبه خود افتتاح یک واحد هستند. تقریباً 228 دیگ در هرمز جنوب است که به تدریج وارد مدار می شوند.

وی ادامه داد: ورود هر دیگ به مدار مانند تولد یک نوزاد است؛ در حال حاضر در هرمز جنوب 228 دیگ و در المهدی 240 دیگ داریم که این رقم درمجموع 468 دیگ می شود. از این میزان دیگ حدوداً 328 دیگ در حال کار و مابقی به طور کامل نصب شده اند اما به علت کمبود مواد اولیه با مشکل همراه هستیم.

جهانشاهی با تأکید بر اینکه مشکل برق با نیروگاه استان فارس به صورت کامل حل شده است، تصریح کرد: می توان گفت کار بزرگی در زمینه حل مشکلات بدهی انجام گرفت و امروز هم به لحاظ تجهیزات و ماشین آلات کار کاملاً آماده است.

وی در خصوص تأمین نیاز آلومینا از کشور گینه، افزود: گینه معدن بوکسیت دارد. امارات در این منطقه واردشده و سرمایه گذاری کرده است. فرانسه و چینی ها که بزرگ ترین مصرف کننده آلومینا هستند، از ما سریع تر دراین باره اقدام کرده اند. ما بااینکه قرارداد 25 ساله با گینه داشتیم و آن را تمدید کردیم، اما در عمل سرمایه گذاری در آن انجام نداده ایم.

مشاور فنی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی و هرمز جنوب با اشاره به اینکه برنامه مالک شرکت، احداث کارخانه تولید آلومینا به عنوان ماده اولیه در منطقه استان هرمزگان است، اظهار کرد: این برنامه جدا از برنامه ایمیدرو برای ساخت آلومینای پارسیان است. وی در تلاش است یک کارخانه 3 میلیون تنی آلومینا احداث شود که بوکسیت را از گینه و یا کشور دیگر وارد و آلومینا تولید کند.

وی در پایان با بیان اینکه برنامه دیگر تولید پترولیوم کک در ایران نیز در دستور کار است، اظهار کرد: مالک شرکت به دنبال توسعه آلومینیوم به میزان 1.5 میلیون تن است. همچنین تولید بیلت به عنوان صنایع پایین دستی نیز در دست است و دراین باره مذاکرات بسیاری ازجمله با شرکت اتریشی هرت ویچ انجام گرفته که شرکت قدرتمندی است.

دیدگاهتان را بنویسید