133683

مدیریت منابع آب، ضرورت معدنکاری

دنیای معدن -پروفسور فرامرز حسنی در مصاحبه‌ای که با مجله «ماین‌اَند‌بِزینِس‌تودِی» داشت، به ابعاد گوناگون معدنکاری در ایران اشاره کرد اما آنچه به نظر نگارنده در میان گفته‌های او بیش از هر چیز جای توجه دارد، مسئله‌ای است که حالا هم در بخش معدن ایران و هم در سایر ارکان زندگی جامعه ایرانی نیاز به توجه بسیار دارد؛ مقوله‌ای به نام «آب».

زمین در حال گرم‌تر شدن است و بخش‌های گوناگون حیات انسانی اعم از صنعتی و... به آب نیاز دارد. معدن نیز در سراسر جهان از صنایعی است که آب زیادی صرف آن می‌شود در حالی که ایران نیز مسیری را برای توسعه معدنی پیش گرفته که بر نیاز آن به آب می‌افزاید، در نتیجه حالا که ما گام‌های ابتدایی توسعه معدنی را برمی‌داریم و به دنبال این هستیم که معدن و صنایع مربوط به آن را به عنوان یکی از ارکان اقتصادی این کشور توسعه دهیم، خوب است از همین گام‌های ابتدایی، مسئله «آب» را به عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها مورد ملاحظه قرار دهیم.
تمرکز بر فناوری‌هایی که آب کمتری مصرف می‌کند، هم به مدیریت مصرف ذخایر آبی موجود می‌انجامد و هم باعث می‌شود بخش معدن کشور در صورت رویارویی با کمبود این مایع در مسیر توسعه متوقف نشود.
همچنین در این مجال پیشنهاد می‌شود که فعالان بخش معدن کشور در مجموعه‌های خصوصی و دولتی، کاهش ذخایر آبی را با جدیت بیشتری دنبال کنند و در بکارگیری فناوری‌های نوین در پروژه‌های خود جایگاه ویژه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف آن قائل باشند.
گرمایش زمین و کاهش میزان بارش در چند سال گذشته اتفاقاتی نیست که بتوان از کنار آنها با تسامح و آسان‌گیری عبور کرد و بخش معدن کشور نیز به عنوان یک مجموعه از صنایع کشور می‌تواند جایگاه بسزایی در این امر داشته باشد.
در این زمینه راهکارهایی نوآورانه ارائه می‌شود که کمبود امروز را پوشش دهد؛ راهکارهایی مانند تامین آب از ذخایر غیرمعمولی همچون دریاها اما به نظر می‌رسد بهینه‌سازی و سازمان‌دهی مصرف دارایی موجود همانند علاجی پیش از وقوع فاجعه می‌تواند موثرتر باشد تا اینکه با در اختیار گرفتن ذخایر جدید همچنان همان روش کنترل‌نشده را پیش گرفت و ادامه داد. ایران امروز به مدیریت منابع آب نیاز دارد نه ظهور منابع جدید.

دیدگاهتان را بنویسید