133670

تعیین نرخ زغال سنگ مهم‌ترین برنامه یک انجمن تازه‌تاسیس

دنیای معدن - پیشینه فعالیت معادن زغال‌سنگ در ایران به حدود نیم قرن می‌رسد در حالی که تاکنون این صنف هویت رسمی در قالب انجمن نداشته و تنها یک کمیته زغال‌سنگ آنهم در خانه معدن ایران وجود داشته است. اما چندی پیش یعنی در آبان سال جاری، خبر از تشکیل انجمن زغال‌سنگ ایران دادند.

فعالان این بخش می‌گویند با تشکیل انجمن زغال‌سنگ می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود و با ایجاد تعامل بیشتر با تنها خریدار زغال‌سنگ ایران یعنی ذوب‌آهن اصفهان، فرمولی برای نرخ زغال‌سنگ تولیدی کشور تهیه کرد. البته این یکی از اهداف انجمن است. صمت برای اینکه در جریان برنامه‌های این انجمن قرار گیرد با محمد مجتهدزاده، رییس انجمن زغال‌سنگ ایران به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

هدف از تشکیل انجمن زغال‌سنگ چیست؟
در ابتدا باید به تاریخچه فعالیت معادن زغال‌سنگ کشور اشاره‌ای کنم. صنعت زغال‌سنگ ایران در سال ۱۳۴۵ در مقیاس صنعتی برای تامین نیاز ذوب‌آهن ایران شکل گرفت و حدود ۵۰سال است که این صنعت در ایران کار خود را آغاز کرده اما تاکنون این صنف در قالب انجمن رسمی به ویژه از طرف بخش خصوصی فعالیتی نداشته که یک نقیصه به شمار می‌آید. از این رو تصمیم گرفته شد تا ضمن توجه به این امر، برای توسعه بخش و همچنین رفع مشکلات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ برنامه‌ریزی کنیم. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، تشکیل انجمن زغال‌سنگ است. در این زمینه نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشویق شدیم تا اینکه در آبان سال جاری، انتخابات این انجمن تازه تاسیس در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

اعضای تشکیل‌دهنده انجمن چه کسانی هستند؟
٢٩ شرکت اصلى تولید‌کننده زغال‌سنگ، عضو انجمن زغال‌سنگ کشور هستند که بر اساس ارزیابى ما بیش از ٩٠درصد تولید استخراج معادن و صنعت فرآورى در فرآیند شست و شو و کک‌سازى را برعهده دارند. همچنین با برگزارى انتخابات، ۹ نفر از اعضای هیات مدیره، بازرس و دبیر انجمن انتخاب شده‌اند که خوشبختانه ترکیب اعضای هیات مدیره از تمام حوزه‌هاى جغرافیایى اصلى ذخایر و معادن زغال‌سنگ، از نواحى کرمان، طبس و البرز و همچنین تولیدکنندگان عمده زغال‌سنگ در کشور هستند.

قرار است چه اقداماتی در دستور کار انجمن قرار گیرد؟
همانگونه که می‌دانیم اکنون تولید بومی کشور حدود ۱.۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ است در حالی‌که نیاز به این محصول معدنی در سال جاری حدود ۳ میلیون تن است. بنابراین یکی دیگر از اهداف اصلی انجمن زغال‌سنگ کشور، افزایش تولید به ویژه در قالب بخش خصوصی است. برای این هدف در حال تدوین برنامه‌ای در انجمن هستیم تا آن را به وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، ارائه و اعلام کنیم که برای دستیابی به این افزایش تولید به چه‌ چیزهایی نیاز داریم. یکی از موارد نوسازی ماشین‌آلات و تامین منابع برای توسعه، میزان تولید کشور است. یکی دیگر از محورهای اصلی که قرار است به آن بپردازیم، ارتقای ایمنی است که برای آن در انجمن کارگروهی تشکیل شده و در اولویت قرار دارد.
در این زمینه نیز پیشنهادی مطرح شده تا ۴ مرکز اچ‌اس‌ای اصلی در کشور در کرمان، طبس، البرز شرقی و مرکزی و... مستقر شود و سپس آنها را با کمک وزارتخانه تجهیز کنیم تا اگر برای هر کدام از معادن زغال‌سنگ در این مناطق، اتفاق و حادثه‌ای رخ داد این مرکز بتواند آن را پوشش دهد. دوم اینکه این مرکز بتواند امکانات معادن مستقر در هر حوزه را هماهنگ کند تا بتوانیم هم‌افزایی از نظر ایمنی معادن داشته باشیم.
برنامه‌ریزی برای آموزش کارگران و نیروی انسانی نیز قرار است در دستور کار قرار گیرد. یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی انجمن زغال‌سنگ، تهیه پرسشنامه و ارسال آن به معادن است تا بتوانیم اطلاعات دقیقی از معادن زغال‌سنگ به‌دست آوریم و مواردی همچون میزان ذخیره معدن، حجم تولید و تعداد نیروی انسانی و نواقصی که در معدن وجود دارد را بررسی کنیم. در واقع در این پرسشنامه، موارد یاد شده مورد سوال قرار گرفته تا بتوان بر اساس جمع‌بندی آن، برنامه توسعه‌ای را برای هر معدن زغال‌سنگ تدوین کرد و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد زیرا اگر قرار است میزان تولید کشور از ۵/۱ میلیون تن در شرایط کنونی در مدت ۴ سال به ۳ میلیون تن برسد باید از طرف وزارتخانه نیز کمک‌هایی به معادن شود.

روند کار این انجمن را چگونه می‌بینید؟
در هر صورت ما اکنون در ابتدای راه بوده و نیازمند پشتیبانی وزارتخانه هستیم تا از انجمن زغال‌سنگ حمایت کند. البته خانه معدن در این زمینه به عنوان یک ان‌جی‌اوی بزرگ پوشاننده تمام فعالیت‌های معدنی، بخش خصوصی را یاری خواهد کرد تا شاهد ایجاد و تدوین راهکارهایی برای ایمنی معادن زغال‌سنگ و رشد فناوری در معادن زغال‌سنگ کشور باشیم زیرا فناوری و تجهیزاتی که امروزه در معادن کشور استفاده می‌شود با جهان فاصله دارد. بنابراین با ارائه برنامه‌های عملی متناسب با هر معدن و توجه به شرایط زمین‌شناسی معادن زغال‌سنگ می‌توان سطحی از مکانیزاسیون را برای آنها به کار گرفت. البته این اقدام بحث پیچیده‌ای است که امید است با کمک بهره‌برداران معادن و وزارت صنعت، معدن و تجارت به پیش رود؛ البته نوسازی ماشین‌آلات و سطح مکانیزاسیون معادن، منابع مالی قوی و کلانی را می‌طلبد. ما در انجمن تلاش می‌کنیم این موضوع را ارزیابی کرده و به وزارتخانه ارائه کنیم تا این نهاد نیز متناسب با آن تسهیلات بانکی را با نرخ مناسب به معادن زغال‌‌سنگ ارائه کند.

آیا می‌توان با راه‌اندازی این انجمن روی نرخ تمام شده محصولات زغال‌سنگی اثر گذاشت؟
همانگونه که گفتم انجمن زغال‌سنگ هویت رسمی دارد و در اتاق بازرگانی شکل گرفته است. از آنجایی که تنها مشتری زغال‌سنگ ایران ذوب‌آهن اصفهان است امید می‌رود انجمن راه تعامل را با کمک ذوب آهن ایجاد کند و فرمول‌هایی را تهیه کند تا نرخ زغال‌سنگ تولید کشور بر مبنای نرخ جهانی زغال‌سنگ باشد؛ نرخ محصول نهایی زغال‌سنگ کشور نیز رابطه‌ای با محصول نهایی ذوب‌آهن پیدا می‌کند تا در شرایط کنونی کشور که ضرورت افزایش دستمزدها برای کارگران این معادن احساس می‌شود، بتوانیم با تعامل با ذوب‌آهن اصفهان این موضوع را به سرانجام برسانیم و با تعیین نرخ مناسب برای محصولات زغال‌سنگی، امکان افزایش دستمزدها را فراهم کنیم. در واقع فرمولی را به عنوان فراراهی برای نرخ زغال‌سنگ ایران با تعامل و کمک ذوب‌آهن اصفهان ایجاد می‌کنیم؛ همچنین با پشتیبانی وزارتخانه، بهره‌برداران معادن به شکل لانتر سرمایه‌گذاری کنند زیرا سرمایه‌گذاری در زغال‌سنگ نیازمند چندین سال امنیت و آماده‌سازی است و اگر تصویری روشن از آینده و نرخ این ماده‌معدنی وجود نداشته باشد، مانع بزرگی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. این امر مستلزم یاری و تعامل ذوب‌آهن اصفهان است تا هم این شرکت در تامین زغال‌سنگ مورد نیاز خود سهم بیشتری را به تولید داخلی اختصاص دهد و هم گروه‌هایی که می‌خواهند در داخل کشور برای سرمایه‌گذاری وارد شوند تصویر روشن‌تری از آینده و اقتصاد این حوزه داشته باشند.

چه کمیته‌هایی در این انجمن تشکیل شده است؟
اکنون که ساختار انجمن شکل گرفته، در نخستین جلسه کارى هیات مدیره به منظور سازماندهى فعالیت‌هاى انجمن، کمیته‌هاى تخصصى شامل اکتشاف، استخراج، فرآورى، مکانیزاسیون و ماشین‌آلات، ایمنى و HSE و اقتصاد متشکل از اعضای هیات مدیره تشکیل داده که با استفاده از توان تخصصى اعضا فعالیت‌هاى انجمن را در این زمینه‌ها برنامه‌ریزى و تدوین کنند.

آیا کمیته پشتیبانى زغا‌ل‌سنگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است؟
بله، در وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته پشتیبانى زغا‌ل‌سنگ متشکل از نمایندگان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ و مسئولان وزارتخانه به منظور رفع مشکلات و توسعه معادن و صنایع فرآورى زغال‌سنگ وجود دارد و خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت، توجه و حساسیت ویژه‌ای به حل مشکلات زغال‌سنگ کشور دارد. در اوایل دوره وزارت دکتر شریعتمداری، نخستین جلسه کمیته پشتیبانى زغال‌سنگ تشکیل شد و هم‌اکنون دستور تشکیل دومین جلسه کارى ستاد پشتیبانى زغال‌سنگ داده‌ شده که امیدواریم هرچه زودتر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود و نرخ زغال‌سنگ تولید داخل کشور نهایى و مشخص شود.
هم‌اکنون که نرخ جهانى زغال‌سنگ نسبت به سال‌هاى گذشته افزایش سنگینى داشته و همچنین نرخ محصولات فولادى در سطح جهانى و در داخل کشور رشد یافته، امید است با حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت و همراهى ذوب آهن اصفهان و تعامل تولیدکنندگان زغال‌سنگ، فرمول کارشناسى و مناسبى براى تولید زغال‌سنگ از معادن کشور، تعیین و زمینه افزایش تولید، سرمایه‌گذارى و اشتغال در این بخش، ارتقای ایمنى و تامین نیاز فزاینده کشور به زغال‌سنگ از محل تولید داخلى فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید