133606

تنش بین دو قطب بزرگ اقتصادی

دنیای معدن - ترامپ در راستای برنامه‌هایی که برای تقویت اقتصاد امریکا در پیش دارد، به دنبال این است که از میزان واردات فولاد و آلومینیوم به این مجموعه ایالات بکاهد. ترامپ با افزایش تعرفه‌های وارداتی اقدام به این امر کرده، اما این رویه به تنش با شریکان اقتصادی او به ویژه چین انجامیده است.

چندی پیش ترامپ از تصمیم خود برای مقابله با واردات بی‌رویه فولاد و آلومینیوم به امریکا خبر داد. بر مبنای این طرح ایالات متحده تعرفه واردات این دو فلز را به این مجموعه ایالات افزایش می‌دهد تا از حجم واردات آنها کاسته شده و امنیت بیشتری برای امریکایی‌ها تامین شود. در این بین استرالیا تنها کشوری است که از این طرح معاف شد، اما از آنجا که امریکا بزرگترین مصرف‌کننده فولاد در جهان است، این افزایش تعرفه واردات به نگرانی چین، اتحادیه اروپا، برزیل، استرالیا، تایوان و روسیه به‌عنوان صادرکنندگان اصلی فولاد به امریکا انجامید و سازمان تجارت جهانی نیز به این طرح اعتراض کرد. این در حالی است که چین در جایگاه بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد در جهان، بیش از سایرین از اعمال این تعرفه تاثیر می‌پذیرد. علاوه بر فولاد، در همین راستا ترامپ با هدف جلوگیری از واردات بی‌رویه ورق آلومینیوم چین عوارض گمرکی آن را افزایش داد. بر همین اساس، وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرده تعرفه اولیه واردات بر ورق آلومینیوم چین بین ۸۱/۹۶/ تا ۲۴/۲۴درصد اعمال خواهد شد تا از فروش این کالا با آنچه نرخ ناعادلانه و بسیار پایین نامیده شده، در بازار امریکا جلوگیری شود. همچنین پیش از این و در ماه اوت (مرداد) امسال میلادی وزارت بازرگانی امریکا از اعمال تعرفه وارداتی در ارقامی بین ۵۶/۱۶ تا ۹۷/۸۰ درصد بر ورق آلومینیوم گفته بود تا سیاست ضددامپینگ خود را به کار گیرد. در طول ۲دهه سال گذشته، این نخستین بار است که امریکا تصمیم گرفته تا سیاست‌ها و تدابیر ضددامپینگ بر برخی از محصولات وارداتی از چین اعمال کند، مقامات این کشور همچنین اظهار کرده‌اند در صورتی که این برنامه ادامه یابد و مشخص شود که واردات این فرآورده‌ها به شرکت‌های امریکایی لطمه می‌زند تعرفه بر فرآورده‌های چینی را افزایش خواهند داد.


واکنش چین؛ تنش با امریکا
این تعرفه‌ها در شرایطی بر چین تحمیل می‌شود که این کشور بارها به امریکا هشدار داده است، وارد یک جنگ تجاری با چین نشده و برخلاف مقررات سازمان تجارت جهانی اقدام نکند. پکن همچنین واشنگتن را متهم می‌کند که در حال اجرای سیاست‌های یکجانبه تجاری حمایتی است. هم‌اکنون ارزش فرآورده‌های آلومینیومی که امریکا قصد دارد بر آنها تدابیر ضددامپینگ در نظر بگیرد، حدود۶۰۰ میلیون دلار است و این رویکرد سبب شده وزارت بازرگانی چین از رویارویی و مناقشه تجاری جدید دو کشور ابراز نگرانی کند. وزارت بازرگانی چین صنایع آلومینیومی دو کشور را مکمل یکدیگر خوانده و گفته که اقدام علیه صنایع چینی به دو کشور لطمه خواهد زد.


تلاش دو قدرت برای حضور در بازار جهانی
سیدکمیل طیبی، استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با صمت به تشریح بیشتر این تنش دوجانبه می‌پردازد و می‌گوید: این تنش که بین دو اقتصاد بزرگ جهان امریکا و چین به وجود آمده به این دلیل است که این دو همواره از بازیگران اصلی عرصه‌های گوناگون اقتصاد جهان از جمله فولاد و آلومینیوم بوده‌اند و در واقع افسار بازار را در اختیار می‌گرفته و همچنان می‌گیرند، در نتیجه افزایش و کاهش حجم صادرات و واردات در آنها می‌تواند بازار جهانی را از خود متاثر کند. وی می‌افزاید: در واقع هر یک از این اقتصادهای برتر در تلاش هستند در نرخ جهانی با قدرت بیشتری تعیین‌کننده بوده و تاثیر بیشتری داشته باشند، اما در این بین امریکا دو هدف را دنبال می‌کند؛ یکی اینکه از صنعت داخلی دفاع کند و دیگری اینکه از نفوذ چین در اقتصاد خود بکاهد. هر چند چین تنها واردکننده فولاد به امریکا نیست، اما سهم تجارت فولاد و آلومینیوم چین به امریکا به مراتب بیشتر از سایر کشورهای صادرکننده این اقلام است، در نتیجه امریکا در تلاش است با رقابت و رویارویی با چین از سهم چشمگیر این کشور در میزان واردات خود بکاهد و گزینه‌های دیگر مانند کره و برزیل را جایگزین کند و وارداتش منحصر به یک قطب نباشد. او در پایان این وضعیت را موقت می‌داند و توضیح می‌دهد: البته این گونه محدودیت‌های تجاری وضع شده بین قطب‌های بزرگ اقتصادی اموری گذرا به شمار رود و امریکا نیز در بلندمدت رویه خود را تعدیل خواهد کرد، اما درحال‌حاضر این سیاست‌ها اعمال می‌شود تا میزان حضور چین در بازار فولاد و آلومینیوم امریکا تعدیل
شود.

دیدگاهتان را بنویسید