133557

سیمان ضد زلزله ساخته شد

دنیای معدن - محققان با الهام از ستون فقرات یک موجود دریایی سیمانی ساخته اند که ترک نمی خورد و می توان از آن برای احداث ساختمان های ضدزلزله استفاده کرد.

به نقل از دیجیتال ترندز، محققان دانشگاه کونستانز در آلمان سیمان ضدترک ساخته اند. می توان از این سیمان برای احداث ساختمان های بسیار بلند استفاده کرد. اما مهم تر از آن، چنین سیمانی برای احداث ساختمان های ضدزلزله بسیار کارآمد است.

هلموت کولفن استاد دانشگاه در این باره می گوید: مهمترین عامل ترک خوردن سیمان ماده هیدارت سیلیکات کلسیم یا ماده پیوند دهنده در سیمان و بتن است. هر چند این ترکیب قدرت زیادی دارد اما ارتجاع پذیر نیست. در همین راستا ما نانوساختار سیمان را تغییر دادیم و به عبارتی با الهام از ستون فقرات خارپوست دریایی ساختار این ماده را مرتب تر کردیم.

ستون فقرات این حیوان از ماده ای کریستالی به نام کالسیت ساخته شده که ظریف است. البته جنس ستون فقرات ماندگارتر از مواد خامی است که در معماری به کار می رود.

درهرحال محققان با تغییر ساختار سیمان در مقیاس نانو و شبیه کردن آن به ساختار ستون فقرات موجود دریایی، توانستند آن را انعطاف پذیر کنند تا ترک نخورد.

محققان در آزمایش ها متوجه شدند می توان با استفاده از این ماده سیمانی ساخت که ۴۰تا ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از نمونه های فعلی است.

دیدگاهتان را بنویسید