133523

ثبت میانگین 28.6 درصدی فولادی ها در اوج عرضه مازاد سنگ آهن

دنیای معدن -احمد کریمی، بر اساس گزارش امتیازهای کسب شده نامزدها در مسابقه ملی بهره وری در بخش «فولاد» از سوی کمیته علمی جشنواره بهره وری مشخص شده و حداکثر امتیاز قابل کسب برای هر سازمان جهت اخذ تندیس ملی بهره وری ۱۰۰۰ امتیاز تعیین شده که ۳۰۰ امتیاز آن در مسابقه ملی بهره وری و بر اساس بررسی نتایج حاصل از شاخص های اندازه گیری شده، بدست می آید.

لازم به ذکر است که ۷۰۰ امتیاز باقی مانده از ۱۰۰۰ نیز بر اساس امتیازات حضور در مسابقه ملی تجربه های موفق، مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه برترین توان اجرا و مسابقه ملی بهره وری انرژی قابل کسب است.

در لیست زیر، اسامی شرکت های متقاضی برای بررسی کمیته بهره وری آورده شده است.

در این بخش از گزارش رتبه بندی شرکت ها، به حوزه فولادی ها پرداخته می شود که شرکت های فولادی به دو بخش مجتمع های فولادی و شرکت های کوچک فولادی زیرمجموعه و مستقل تقسیم بندی می شوند.

بهره وری سرمایه شرکت های فولادی

بررسی ۶۰ شرکت در گروه فولادی ها از سوی دبیرخانه جشنواره ملی بهره وری انجام شده که ۶شرکت با کسب حداقل امتیازات از نظر «بهره وری سرمایه» با یکدیگر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند.

در میانگین گیری شاخص«بهره وری سرمایه به مقدار ثابت سال ۱۳۸۳» که از سال ۸۹ تا ۹۴ توسط این دبیرخانه جمع آوری شده، شرکت های منتخب در سال ۸۹، آمار ۸٫۳ درصدی را از خود به ثبت رساندند.

بر پایه این گزارش، در سال ۹۰ به عنوان اولین سالی بود که آثار اجرای حذف سوبسیدها در آن خود را نشان داد.

از سوی دیگر نوسان شدید نرخ ارز در خرداد ماه آن سال روی داد که ارزش دلار به رکورد ۱۴۰۰ تومان رسید. پیامد این نوسان یک رکود ۳ ماهه بود. نوسان دوم نرخ ارز باعث فرار سرمایه ها از بازار فولاد به سمت سکه ، دلار و دیگر کالاهایی شد که قابلیت نقدشوندگی سریع داشتند و یا از ریسک افت قیمت کمتری برخوردار بودند. از طرف دیگر برنامه هدفمند کردن یارانه ها معمولا همراه با تورم است اما این انتظار در بخش فولاد حداقل تا دی ماه سال ۹۰ محقق نشد دلیل آن سیاست های دولت برای کنترل قیمت ها از طریق بورس فلزات بود ، علت آنکه قیمت ها از دی ماه به بعد افزایش پیدا کرد تداوم این سیاست ها برای ۹ ماه قبل بود چرا که صنعت فولاد با کاهش عرضه روبرو شده بود که البته این کاهش عرضه تنها به دلیل منجمد کردن قیمت ها در بورس فلزات نبود و دلایل دیگری هم داشت.

در دوره ذکر شده سال ۹۰ به دلایلی که ذکر شد، توانست به نسبت سال قبل با افزایش اندکی مواجه شود و به میانگین ۸٫۵۸ درصدی دست یابد.

با توجه به جدول، سال ۹۱ آغازگر رشد پلکانی میانگین بهره وری سرمایه ثابت شرکت های فولادی بوده چراکه با توجه به حذف یارانه ها از بخش تولید، ۳۰درصد به قیمت تمام شده اضافه شد و از سوی دیگر سیاست چند نرخی شدن ارز از سه طریق «کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم از طریق بانک مرکزی، بخش دیگری از کالاها از طریق ارز حاصل از صادرات و بخش سوم ارز حاصل از منشا خارجی» با توجه به شرایط تحریمی تامین شد ؛ همچنین شایعه احتمال افزایش نرخ پایه ارز و مشکلات ناشی از افتتاح اعتبارات اسنادی و همینطور مبادله اسناد آنها عامل رشد ۳ برابری میانگین بهره وری سرمایه شرکت های فولادی بود.

میزان میانگین بهره وری در سال ۹۲ تحت تاثیر انتخابات و جابه جایی سیاست های دولت دهم و یازدهم قرار نگرفت و این آمار به نسبت سال ۹۱ با ۲٫۶ درصد رشد به ۲۶٫۹ درصد رسید.

روند سعودی میانگین بهره وری سرمایه شرکت های فولادی در سال ۹۳ نیز ادامه دار بود و باردیگر با رشد ۱٫۷درصدی روبه رو و اینبار میانگین بهره وری به ۲۸٫۶ درصد رسید.

بر اساس این گزارش، شرکت های فولادی در سال ۹۴ نتوانستند که رشد خود را ادامه دهند چراکه در اواخر سال ۹۳خورشیدی و ۲۰۱۴ میلادی بازار سنگ آهن برای نخستین بار در طی چندین سال به ورطه عرضه مازاد سقوط کرد و این پیش بینی وجود داشت که شرکت های فولادی در بخش بهره وری سرمایه ای با مشکلاتی مواجه شوند.

شرکت های فولادسازی ایران به دلیل ارتباط تنگاتنگ با بازارهای جهانی به موج سقوط تن دادند و شاخص بهره وری آنها در پایان سال ۹۴ به ۱۵٫۶ درصد رسید.

درصدتغییرات بهره وری سرمایه نسبت به سال پایه۱۳۸۹(سال ۸۹=۱۰۰)

بررسی «درصد تغییرات بهره وری سرمایه (سال پایه ۱۳۸۹) هم گویای این حقیقت است که بهترین وضعیت گروه فولادسازی ها سال ۹۳ بوده است .

میانگین این سال، بهترین بوده و تغییرات بهره وری با رشد ۳۴۴٫۱ درصدی بوده است .

پس از آن سال ۹۲ با ثبت ۳۲۳٫۷ درصد تغییر به نسبت سال پایه «سال پایه ۸۹» بوده و «شرکت فولاد کاویان» در سال ۹۳، توانسته با ۷۴۴٫۱ درصد بیشترین تغییر را در مجموع شرکت برگزیده داشته باشد.

به دنبال آن، شرکت « آهن و فولاد غدیر ایرانیان» با ۵۰۱٫۴ درصد و سپس شرکت «فولاد خوزستان» با ۲۰۷٫۹ درصد توانستند در این سال با تغییرات محسوسی مواجه شوند.

بر اساس این گزارش، اما در سال رکودی فولادی ها، «آهن و فولاد غدیر ایرانیان» توانست نه تنها روند سعودی خود را حفظ کند بلکه با افزایش تغییرات بهره وری سرمایه نیز مواجه بود و در این سال توانست آمار ۵۹۴٫۶ درصدی را از خود به ثبت رساند و فولاد کاویان نیز اینبار نتوانست که پابه پای این شرکت پیش روند و تنها توانست نصف این آمار یعنی ۲۶۷٫۴ درصد بهره وری را از خود برجای بگذارد.

در جدول فوق، بهترین سال میانگین گروه به نسبت درصد تغییرات بهره وری سرمایه بر اساس سال پایه ۸۹، همان سال۹۳ بوده زیرا شرکت های فولادسازی به عنوان مادر بسیاری از صنایع، مانند خودروسازی و قطعه سازی خودرو، لوازم خانگی و … توانست مواداولیه این گروه های تولیدی صنعتی را تامین کند و در این سال حتی میانگینگ روه خدمات فنی و مهندسی خودرو نیز نرخ بالایی از خود یعنی ۳۰۷٫۲درصد را به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید