133503

مدیرعامل آلومینیوم اراک:

واحدهای تولیدی آلومینیوم مشکل فروش ندارند

دنیای معدن - مدیرعامل جدید شرکت آلومینیوم اراک (ایرالکو) از برنامه ریزی برای راه اندازی خط تولید آند و بهسازی دیگ های احیای آلومینیوم در ایرالکو خبر داد و گفت: به دلیل بیشتر بودن تقاضا از عرضه، واحدهای تولیدی آلومینیوم در کشور مشکل فروش ندارند.

«مهدی ثقفی» افزود: سالیانه تا 350 هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می شود که نیمی از این تولید در شرکت آلومینیوم اراک و نیمی دیگر در کارخانه های هرمزال و المهدی است.
به گفته وی، نیاز سالیانه کشور 500 هزار تن آلومینیوم است و ما به التفاوت مورد نیاز از خارج وارد می شود و هر میزان که آلومینیوم تولید شود، خریدار و مشتری برای آن وجود دارد.
وی یادآوری کرد: این مشروط به آن است که مشتریان با مشکل نقدینگی روبرو نباشند اما در عمل شاهدیم به همین دلیل 30 درصد از شمش آلومینیوم تولیدی صادر می شود.

** وضع کنونی و برنامه های آتی
ثقفی گفت: عمده محصول تولیدی در کارخانه های آلومینیوم کشور، شمش کار نشده است که وزن هر کدام، یک هزار پوند است و عمده آن در ایرالکو و المهدی تولید می شود.
هر پوند معادل بیش از 45 صدم کیلوگرم است.
وی ادامه داد: در ایرالکو قابلیت تبدیل این شمش به بیلت به عنوان یک محصول با ارزش افزوده بالا وجود دارد اما در کارخانه های هرمزگان چنین توانایی نیست.


مدیرعامل شرکت آلومینیوم اراک گفت: ظرفیت بیلت سازی در ایرالکو به اندازه ای نیست که بتواند همه شمش ها را به این محصول تبدیل کند، زیرا هم ظرفیت تولیدی کارخانه پایین بوده و هم خطوط آن قدیمی شده است؛ بر این اساس مقدار زیادی از محصولات تولیدی به صورت شمش کار نشده صادر می شود.


وی تصریح کرد: مهمترین مشکل صنعت آلومینیوم کشور، تامین مقادیر زیادی از مواد اولیه مورد نیاز از خارج کشور است که از آن جمله می توان به پودر آلومینا، آند، کریولیت و آلومینیوم فلوراید اشاره کرد.
ثقفی با اشاره به کفاف ندادن تولید پودر آلومینا در کارخانه جاجرم، بر لزوم ظرفیت سازی مواد اولیه مورد نیاز در کشور بویژه تولید آند تاکید کرد.


وی اضافه کرد: راه اندازی خط تولید آند در ایرالکو در منطقه «خیرآباد» اراک در اولویت قرار دارد و پس از آن درصددیم بهسازی دیگ های احیای آلومینیوم را به منظور حفاظت از محیط زیست به انجام برسانیم.
آند به عنوان الکترد یا قطب مثبت در فرایند تولید آلومینیوم و در سلول های احیا* وظیفه انتقال جریان الکتریسته و ترکیب با اکسیژن موجود در اکسید آلومینیوم را بر عهده دارد.


سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مهرماه پارسال اعلام کرد: میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم 11 میلیارد دلار است که 21.5 درصد از کل سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی را تا افق 1404 در برمی گیرد.
مطالعات نشان می دهد 25 درصد قیمت تمام شده صنعت آلومینیوم مربوط به انرژی است و بنابراین در این عرصه کشورمان با برخورداری از ذخایر گسترده نفت و گاز، می تواند جایگاه خود را ارتقا بخشد.
وزارت صنعت، معدن وتجارت برای افق 1404 هدف یک میلیون و 200 هزار تن تولید شمش آلومینیوم را پیش بینی کرده است .
سه شنبه گذشته (هفتم آذر) با حکم رییس هیات عامل ایمیدرو، ثقفی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ایرالکو معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید