133498

رایزنی ایمیدرو برای حل مسائل تولیدکنندگان لوله و پروفیل

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با نهادهای ذیربط برای حل مسائل تولیدکنندگان لوله و پروفیل رایزنی می کنیم.

مهدی کرباسیان در نشستی که با حضور اعضای هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران برگزار شد، گفت: با توجه به وضعیت صنایع و تولید، باید برای مسائلی نظیر تعرفه، بورس و قیمت گذاری راهکار تهیه شود و البته این مسائل در نشست هایی که برگزار می شود، قابل رفع است.
وی ادامه داد: مساله رکود مسکن، بر واحدهای تولید لوله و پروفیل سازی اثر گذاشته است و با توجه به اهمیت اشتغال، باید کمک کنیم اشتغال این واحدها کاهش نیابد و در عین حال، بر صادرات محصولات این حوزه افزوده شود. چنین روندی در صنعت مس روی داد که با وارد کردن کاتد، از لطمه خوردن تولید و ضربه به تعهدات شرکت خارجی جلوگیری شد.
کرباسیان خاطرنشان کرد: دولت با پیگیری های اعضای سندیکا، تعرفه واردات ورق فولادی را از 20 به 10 درصد کاهش داد که این امر یک گام به جلو است. در مورد این (اجرای)، میزان تعرفه نیز باید چند ماهی منتظر بود تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.
وی ادامه داد: برای رفع مساله قیمت گذاری، با مدیر بورس مذاکره می کنم و در صورت نیاز، با شرکت فولاد مبارکه نیز وارد گفت و گو خواهم شد.
وی ادامه داد: وظیفه ما به عنوان سازمان توسعه ای، حمایت از تولیدکننده، صادرکننده و سرمایه گذار است تا بتوانیم مسئله تولید و اشتغال را حل کنیم، هر چند که ممکن است در مسیر اجرا اختلاف دیدگاه هایی درباره سیاست های تولید و صادرات داشته باشیم. خوشبختانه با اهمیت دادن آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به بخش معدن، بهتر می توانیم به اهداف دست یابیم.
کرباسیان همچنین گفت: با توجه به عنایت خداوند به کشورمان با قراردادن ذخایر سنگ آهن، گاز، زغال سنگ، نیروی انسانی متخصص و دسترسی به آب های آزاد در این سرزمین، باید استفاده مطلوبی از این نعمات برای ایجاد رفاه مردم و توسعه کشور صورت گیرد.

پایین بودن ظرفیت واحدهای لوله و پروفیل سازی
سید علی محمد ابویی، رئیس هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، در این نشست با بیان اینکه رویکرد ما در مورد تامین مواد اولیه درون زای برون نگر است، گفت: اولویت ما خرید منطقی است و اینکه از شرکت فولاد مبارکه نیاز خود را تامین کنیم.
وی ادامه داد: مشکل ما این است که ظرفیت کارخانه های لوله و پروفیل سازی پایین است و اگر می خواهیم تولید ارزش افزوده داشته و زنجیره صادرات برقرار باشد، باید مشکلات این صنف رفع شود.
امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در این نشست با اشاره به اینکه این صنعت تکمیلی و پرکاربرد با 160 کارخانه و حدود 40 هزار نفر اشتغال مستقیم، مورد بی مهری قرار گرفته است، تصریح کرد: اکنون تعرفه 10 درصد برای واردات مواد اولیه تصویب شده که ما معتقدیم باید به صفر برسد. همچنین بورس فعلی واقعی نیست چرا که در آن عرضه کننده یک شرکت است و باید عرضه در بورس متناسب با تقاضا باشد.
وی ادامه داد: ما طرفدار این هستیم که کل عرضه در بورس باشد و در آن کشف قیمت شود. همچنین محصول را به قیمت جهانی به ما بدهند.
محمد جباری، عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، گفت: اگر تعرفه واردات ورق فولادی صفر شود، راه صادرات باز می شود و کشورهای مختلف حتی آفریقا، محصولات ما را خریداری خواهند کرد.
امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: صادرات ورق شرکت فولاد مبارکه طی 6 ماهه نخست امسال به دلیل تعرفه 57 یورویی در هر تن فولاد در اروپا و نیز تایلند تا حدود 80 درصد کاهش یافته و ناچار به ورود به بازار داخلی شده است. درنتیجه اکنون از نظر عرضه کمبودی نداریم.
وی ادامه داد: اکنون گلایه روی قیمت است که اگر با شرکت بورس درباره قیمت پایه توافق صورت گیرد، مشکل رفع خواهد شد.
سمیه خلوصی، مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو نیز گفت: اگر میزان عرضه شرکت فولاد مبارکه با تقاضای تولیدکنندگان لوله و پروفیل سازی هماهنگ شود، بحث اختلاف قیمت بورس حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید