133358

در گفت‌وگو با کارشناسان، آثار توقف ثبت سفارش برخی ماشین‌آلات معدنی بررسی شد

تصمیمات حمایتی یا بازدارنده

دنیای معدن - در حالی که رئیس خانه معدن ایران از نیاز حداقل ۵۰۰ میلیون دلاری معادن ایران برای نوسازی و بازسازی می‌گوید و تاکید می‌کند که معادن به دلیل استفاده از تکنولوژی قدیمی از بهره‌وری پایینی برخوردارند و برای ارتقای تولید و رسیدن به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید از تکنولوژی جدید بهره‌مند شویم خبری درخصوص توقف ثبت سفارش برخی ماشین‌آلات معدنی و عمرانی منتشر می‌شود.

این در حالی است که تاکنون هیچ‌گونه مصوبه رسمی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به وارد‌کنندگان این نوع ماشین‌آلات ابلاغ نشده است. این ماشین‌آلات درجهت توسعه و عمران کشور یا در معادن، سدها، تونل‌ها یا حتی در مواقع بحران همچون حادثه پلاسکو یا زلزله کرمانشاه در نجات جان انسان‌ها در آوار‌برداری نقش مهمی را ایفا می‌کنند و همچنین پس از بحران نیز باید آبادانی و سرپناه مردم را بستر‌سازی کنند.

مدیر کل دفتر مقررات، ‌صادرات و واردات وزارت صمت متوقف شدن ثبت سفارش ماشین‌آلات را به دلیل استعلام فنی در راستای ساماندهی واردات اعلام کرد و گفت که این کار در راستای حمایت از تولیدات داخلی است اما باید دید این اقدام تا چه اندازه در بخش معدن و عمرانی کشور تاثیر مثبت داشته است.به گفته معدنداران و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی این اقدام باعث شده تا قیمت ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی طی این مدت رشد ۱۰ درصدی داشته باشد و با توجه به اینکه مشخص نیست چه زمانی ثبت سفارش باز خواهد شد سرنوشت بازار آن مشخص نیست و این موضوع عرصه را بر نمایندگان ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی وارداتی سخت می‌کند، چرا که با چنین تصمیماتی ادامه حضور و حیات شرکت‌های بزرگ ماشین‌آلات معدنی و عمرانی به خطر می‌افتد.

با رشد قیمت ارز و با توجه به بالا بودن هزینه‌های ماشین‌آلات معدنی و عمرانی همچنین عدم حمایت دولت برای خرید به‌صورت اعتباری معدنداران اغلب به سوی ماشین‌آلات با کیفیت پایین‌تر روی آورده‌اند که همین موضوع عمر بهره‌برداری را کوتاه کرده و ماشین‌آلات در جایی که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرند یا برای ماشین چند کاربرد که در تخصص آن نیست در نظر گرفته می‌شود. از سویی تنها تولید‌کننده واقعی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در داخل که به گفته بسیاری از فعالان این محدودیت‌ها به دلیل حمایت از این شرکت که به تازگی به بخش خصوصی واگذار شده، صورت گرفته هنوز تولیدات خود را روانه بازار نکرده و متوقف شدن ثبت سفارش باعث عطش بازار و به نوعی ایجاد انحصار شده است.شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که در نامه‌ای به وزارت راه نیز تکلیف شده تا ۳ هزار دستگاه ماشین‌آلات، از این واحد تولیدی صنعتی خرید کنند. این موضوع نارضایتی شرکت‌های وارد‌کننده را به‌دنبال داشته و معتقدند دولت می‌تواند برای حمایت از صنایع داخلی از ابزار تعرفه حمایت کند کما اینکه برخی ماشین‌آلات که در داخل تولید یا مونتاژ می‌شوند از تعرفه ۲۰ درصدی برخوردارند و مجموع وارد‌کنندگان این ماشین‌آلات سنگین معدنی و راه‌سازی نیز ۲هزار پرسنل دارند و در صورت حمایت یکسویه دولت از صنایع داخلی منجر به تعدیل نیرو در این شرکت‌ها خواهد شد کما اینکه در زمان تحریم‌ها بسیاری از این شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو شدند.

حمایت دولت یکسویه نباشد

دبیر انجمن تامین‌کنندگان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی با اشاره به توقف ثبت سفارش ماشین‌آلات سنگین معدنی گفت: این اقدام دولت در راستای حمایت از یک تولید‌کننده خاص بوده و نمی‌شود با حمایت یکجانبه منافع کل صنعت و بازار را در نظر گرفت.عبدالرضا صالحی تصریح کرد: اعضای انجمن تامین‌کننده ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی با دارا بودن بیش از ۲ هزار پرسنل با تصمیم‌های این‌چنینی و ناگهانی متضرر شده و در صورت تداوم آن مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند. وی اظهار کرد: شرکتی ظرف ۱۱ سال اخیر از طریق بالا بردن هزینه‌های گمرکی و تحمیل آن به خریداران فروش داشته و حال می‌خواهند آن را تنها منبع تامین این ماشین‌آلات کنند اماتجربه نشان داده ایجاد انحصار، عواقب زیانبار‌تری دارد. وی افزود: حتی در صورت فعالیت این شرکت نیز امکان تولید تمام ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی در یک واحد وجود ندارد و تولید با تیراژ اندک نیز صرفه اقتصادی ندارد و با این اقدام مجددا این شرکت بعد از دو تا سه سال با انباشت ضرر و زیان روبه‌رو‌می‌شود و به مرز ورشکستگی می‌رود. دبیر انجمن تامین‌کنندگان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی همچنین تاکید کرد: این انجمن بارها آمادگی خود را برای همکاری و همفکری با این نوع تولید‌کنندگان ابراز کرده و این انجمن با داشتن طیف وسیعی از تجربه تولیدکنندگان بین‌المللی، تجربه خود را نه تنها برای یک برند یا کارخانه در طبق اخلاص می‌گذارد بلکه برای آبادانی و گسترش صنایعی از این دست کمر همت بسته و امید است در آینده نیز مدیران میانی و مسوولان از نظرات این انجمن بهره گیرند و این صنعت را به جلو ببرند.وی تصریح کرد: در حال حاضر چین نیز که بزرگ‌ترین تولید‌کننده ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی دنیا محسوب می‌شود در‌های کشورش را به روی ماشین‌آلات وارداتی نبسته و با این اقدام تولید‌کنندگان را مجبور به حفظ استاندارد‌های روز اروپا و رقابت با آنها می‌کند.وی افزود: تصمیمات این‌چنینی موجب التهاب بازار ماشین‌آلات معدنی شده و بهتر است تصمیماتی که به حوزه واردات یا صادرات مرتبط است ناگهانی و موقتی نباشد بلکه بر اساس دستورالعمل و شیوه خاصی اخذ شود تا وارد‌کنندگان یا صادرکنندگان بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

عبدالرضا صالحی با اشاره به زمان تحریم‌ها و کند شدن روند واردات ماشین‌آلات معدنی گفت: در دوران تحریم‌ها ورود ماشین‌آلات معدنی دچار مشکل شد و ماشین‌آلات فعلی نیز به دلیل فعالیت در طول این مدت و سال‌های قبل اکثرا فرسوده شده و نیاز به جایگزین دارند که در حال حاضر به‌روز‌رسانی در این صنعت بیش از گذشته مورد نیاز کشور است.وی تصریح کرد: پس از برجام و گشایش در امور معاملات بین‌المللی بهتر است به جای خود‌تحریمی از این فرصت بهره جسته و دولت در بازسازی و نوسازی معادن معدنکاران را مورد حمایت قرار دهد.وی تاکید کرد: نکته دیگری که وجود دارد و بارها انجمن ماشین‌آلات سنگین معدنی به آن اعتراض کرده این است که ماشین‌آلات معدنی در گروه خودرو قرار می‌گیرد و تصمیماتی که برای خودرو اخذ می‌شود برای ماشین‌آلات سنگین معدنی نیز به‌کار گرفته می‌شود در حالی‌که به هیچ وجه ارتباطی به هم ندارند.

دبیر انجمن تامین‌کنندگان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی همچنین خواستار برگزاری نشستی مشترک با معاونان وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت شد و گفت: به‌رغم اینکه این انجمن تاکنون چندین بار درخواست دیدار با وزیر یا معاونان یا مدیر کل وزارتخانه را داشته تاکنون این امر میسر نشده، در حالی‌که با این دیدارها طرفین با دیدگاه‌های یکدیگر آشنا می‌شوند.وی همچنین ضمن گلایه از وزارت صمت بابت صدور مجوز واردات ماشین‌آلات دست دوم در حوزه راه‌سازی و معدنی به کشور گفت: متاسفانه در این حوزه شاهد ورود ماشین‌آلات مستهلک و دست دوم که اغلب از بهره‌وری پایینی برخوردارند هستیم و اغلب برای خدمات پس از فروش آنها با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم.وی تصریح کرد: این ماشین‌آلات مستهلک با مجوز‌های رسمی از وزارت صمت که گاهی فقط مجوز آنها تا ۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، وارد کشور می‌شوند، این در حالی است که شرکت‌ها و نمایندگی برند‌های بزرگ دنیا اغلب حاضرند ماشین‌آلات خود را به‌صورت فاینانس با نرخ کارمزد بسیار اندک در اختیار مصرف‌کننده داخلی قرار دهند و تنها حمایت بانک مرکزی را برای این‌کار می‌خواهند.

امکان تولید همه ماشین‌آلات در ایران نیست

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی ایران درخصوص توقف ثبت سفارش ماشین‌آلات معدنی و عواقب آن در حوزه معدن گفت: متاسفانه در برخی موارد تصمیمات عجولانه‌ای اخذ و نتیجه آن مشکلاتی را برای حوزه معدن و راه‌سازی ایجاد می‌کند.بهرام شکوری ادامه داد: حمایت از صنایع داخلی به‌عنوان تولیدکننده باید صورت گیرد اما تجهیزات و ماشین‌آلاتی که آنها تولید می‌کنند در سایزهای محدود وکوچک بوده و بسیاری از ماشین‌آلاتی که وارد کشور می‌شود سایز بزرگ هستند که هپکو یا سایر ماشین‌سازها آن سایز را تولید نمی‌کنند. مانند تراک‌های ۱۰۰ یا ۱۵۰ تنی یا لودرهای ۹۰۰ یا شاول‌ها و بلدوزر‌های بزرگ که در کشور تولید نمی‌شود.مدیر‌عامل شرکت معدنی و راه‌سازی مبین تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از صنایع داخلی حمایت کنیم باید مشوق‌هایی برای معدنداران ایجاد کنیم تا آنها ماشین‌آلات معدنی کوچک را از داخل تهیه کنند. با متوقف کردن ثبت سفارش نمی‌توان به این هدف دست یافت.وی تاکید کرد: تولید‌کنندگان داخلی توان تولید ماشین‌آلات بزرگ را ندارند و با این امر موجب کمبود و گران شدن ماشین‌آلات معدنی بزرگ می‌شویم و این کار جز لطمه زدن به حوزه معدن در سالی که اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید نام گرفته است، نتیجه دیگری نخواهد داشت. وی افزود: در حالی این تصمیم گرفته شده که طبق قانون اگر وزارت صمت کاربرد ماشین‌آلات را درحوزه معدن و راه‌سازی تایید کند حتی این ماشین‌آلات از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیز معاف هستند.رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در حالی‌که برای شناسایی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی حتی نیازی به تایید وزارت صمت نیز نیست و بهتر است برای حمایت از واحدی صنعتی که حتی در اداره خود نیز مانده به فکر نوسازی و بازسازی معادنی که سهمی از اقتصاد کشور دارند، بود.

شکوری همچنین تصریح کرد: ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی بخشی از روند تولید محسوب می‌شوند و تصمیمات ما باید تسریع در روند تولید ایجاد کند اما متاسفانه برخی تصمیمات با وجود اینکه قوانین حمایتی نیز وجود دارد مانع تسریع در روند تولید می‌شود.وی ادامه داد: مشکلی که باعث متوقف شدن ثبت سفارش شده این است که این ماشین‌آلات در گروه خودرو محسوب شده و تصمیماتی که برای خودرو گرفته می‌شود شامل حال ماشین‌آلات معدن است در حالی‌که موارد استفاده آنها کاملا متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید