133356

سهم معادن در آلودگی هوای تهران غیر قابل انکار است

دنیای معدن - چندی پیش مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت ادعا کرده بودند که معادن استان تهران موجب آلودگی هوا نمی شوند و تنها گرد و خاکی تولید می کنند که در همان منطقه در زمان کوتاهی به زمین می نشینند. معاون فنی محیط زیست استان تهران در واکنش به این اظهارات ضمن تاکید بر اینکه اظهار ظر درباره آلودگی هوا برعهده محیط زیست است، گفت: سهم صنایع کانی غیرفلزی در آلودگی هوا را نمی توان انکار کرد.

مهرداد کتال محسنی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه طبق قوانین تشخیص و شناسایی منابع آلودگی هوا بر عهده محیط زیست است، اظهار کرد: درخواست من از همکاران دستگاه های دیگر این است که در چارچوب وظایف قانونی خود اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه منابع متحرک علت ۸۰ درصد از آلودگی هوای تهران هستند، تصریح کرد: برخی منابع ثابت مانند فعالیت های صنعتی، معدنی، تولید و تجاری، بالقوه موجب آلودگی هوا می شوند که سهم این منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ۲۰ درصد است.

سهم صنایع کانی غیر فلزی در آلودگی هوا

کتال محسنی ادامه داد: واحدهای تولید شن و ماسه، آسفالت و واحدهای تولید گچ از جمله واحدهای صنعتی- معدنی سهیم در آلودگی هوا هستند و این وضعیت نشان می دهد که صنایع کانی غیرفلزی نیز سبب کاهش کیفیت هوا می شوند و میزان تاثیر آن ها بر کیفیت هوا به شرایط محیطی از جمله جهت و سرعت باد، وزن ذرات و پارامترهای دیگر محیطی بستگی دارد.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه واحدهای تولید شن و ماسه در غرب استان تهران از جمله منابع آلودگی هوای استان هستند، گفت: هر چند که این واحدها طی سال های اخیر اقدامات خوبی برای دستیابی به استاندارهای زیست محیطی و کاهش آلودگی کرده اند ولی بدیهی است که حتی با وجود این اقدامات نمی توان آلودگی ناشی از فعالیت های صنعتی و معدنی را به صفر درصد رساند چرا که به طور کلی هرگونه دست بردن در طبیعت سبب آسیب رساندن به محیط می شود.

وسایل نقلیه حامل شن و ماسه یکی از عوامل آلودگی هوا

وی افزود: تعدادی از واحدهای معدنی هنوز سیستم های لازم را برای کنترل آلودگی ندارند و برخی دیگر نیز از تجهیزات خود به درستی مراقبت نمی کنند و این عملکرد سبب می شود که سیستم های کنترل آلودگی کارآیی لازم را نداشته باشند همچنین وسایل نقلیه سنگین حامل شن و ماسه یکی از منابع آلودگی هوای تهران هستند و تردد این وسایل در مناطق صنعتی- معدنی سبب آلودگی هوا می شود.

اگر بگوییم معادن ایجاد آلودگی هوا نمی کنند، صورت مسئله را پاک کرده ایم

کتال محسنی با بیان اینکه مسئولان اداره محیط زیست استان تهران با معاونان سازمان صنایع و معادن استان و مسئولان انجمن شن و ماسه جلساتی تشکیل داده اند، اظهار کرد: اگر بگوییم معادن ایجاد آلودگی هوا نمی کنند به طور کلی صورت مسئله را پاک کرده ایم. در مواقعی که آلودگی هوا بیش از حد استاندارد باشد و سلامت انسان را تهدید کند به ناچار باید فعالیت هایی که می توانند در تشدید آلودگی هوا موثر باشند مانند برداشت شن و ماسه را متوقف کنیم.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در فعالیت های صنعتی طبیعت دستخوش تغییر می شود، تاکید کرد: مسئولان نباید تنها به منافع کوتاه مدت خود بیندیشند و طبیعت را تخریب کنند بلکه باید برای احیاء و بازسازی مناطق دستخوش تغییر و نقاطی که از آن ها شن و ماسه برداشت می شود، اقدام کنند.

رد یک ادعا

وی در ادامه ضمن رد ادعای مسئولان صنعت، معدن و تجارت که گفته بودند واحدهای معدنی اگر از شعاع تعیین شده برای شهرها خارج شوند محیط زیست دیگر نظارت سابق را بر آن ها ندارد، توضیح داد: این اظهار نظر نیز غیرکارشناسی و غیردقیق است. اداره محیط زیست استان تهران تمامی واحدهای معدنی چه آن هایی که ضوابط استقرار را رعایت کرده باشند و چه آن هایی که رعایت نکرده باشند را پایش می کند ولی برخی واحدها که در مناطق حساس و نزدیک به محدوده شهرها مستقر شده باشند در اولویت اداره محیط زیست استان هستند ولی این به آن معنی نیست که ما اجازه دهیم تا واحدی که ضوابط استقرار را رعایت کرده به دلخواه فعالیت کند.

واحدهای جدید معدنی باید ضوابط استقرار را رعایت کنند

کتال محسنی در پایان درباره نحوه تایید مجوز استقرار واحدهای صنعتی توضیح داد: واحدهای جدید تولید شن و ماسه باید بر اساس ضوابط استقرار، خارج از حریم شهر و با فاصله معینی از مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی باشند که در صورت رعایت این ضوابط ،استقرار آن ها بلامانع است همچنین واحدهایی که از قبل در محدوده شهرها وجود داشتند، در صورتی که قدمت فعالیت آنها توسط سازمان صنعت و معدن احراز شود ما نیز مجوز استقرار آن ها را تایید می کنیم و تاکیدمان در این واحدها بر مسائل دیگری مانند نصب سیستم کنترل آلودگی هوا است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید