133314

19 درصد از سهم بازار اعطای تسهیلات در اختیار بانک صنعت و معدن است

مدیرعامل بانک صنعت و معدن صبح امروز در مجمع عمومی سالیانه این بانک گفت: در بین بانک‏های کشور 19 درصد از سهم بازار در اعطای تسهیلات متعلق به بانک صنعت و معدن است.
افخمی همچنین افزود: بانک صنعت و معدن طی سال 1395 معادل 9 هزار میلیارد تومان به طرح‏های صنعتی و معدنی تسهیلات پرداخت نموده که نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان ساخت: سرمایه بانک در پایان سال 85، مبلغ 730 میلیارد تومان بوده است و از محل افزایش سرمایه که در سال 86، مبلغ 1 میلیارد و 500 میلیون دلار به بانک اختصاص داده شد، سرمایه بانک به 2070 میلیارد تومان رسید و همچنین در سال 95 جمعاً 4 هزار میلیارد تومان شد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: سرمایه بانک صنعت و معدن تا پایان سال 95 به 6 هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم در مقایسه با بانک های توسعه ای جهان در سطح پایینی قرار دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی :
نقش مهمی در رونق صنعت و معدن دارید
به گزارش خبرنگار ما، پس از سخنان مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه روند برگزاری مجمع،کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه ای و تخصصی است که انتظار می‏ رود در رونق بخش صنعت، معدن و تجارت اقدامات مهمی را به انجام برساند. البته برای رونق این بخش‏ها نباید بانک صنعت و معدن تنها باشد بلکه صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و مدیریت صنعتی هم می‏بایست حمایت و کمک‏هایشان را دریغ نکنند.
وی افزود: در بحث صنایع کوچک و متوسط که در ابتدا قرار بود بانک توسعه تعاون حمایت‏های لازم را از این بخش داشته باشد و باید این موضوع در زمان مشخص مورد بررسی قرار گیرد، از طرفی بانک ایران و اروپا با توجه به شرایط پسا برجام می‏تواند به عنوان یک بانک قدرتمند عمل کند.
وی افزود: در بحث فاینانس نیز که حدود 30 میلیارد دلار است بیشتر به دو بخش طرح‏های صنعتی و آب پرداخته شده است که اگر بتوانید بخش خصوصی را نیز در بحث فاینانس مشارکت دهید، آن‏ها نیز می‏توانند در جهت رونق صنعت کمک کننده باشند و بسیار مطلوب است.
کرباسیان در خصوص نوسازی صنایع عنوان داشت: در رشد 8 درصدی سالیانه برنامه ششم 7/2 آن بحث افزایش بهره‏ وری می‎باشد بدین معنی که نیاز به نقدینگی، نوسازی، پرکردن ظرفیت‏های خالی و استفاده از زمینه‏ های صادرات احساس می‏ شود که باید در برنامه‏ های راهبردی لحاظ شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در زمینه معادن باید سیاست‏های وزارت صنعت را دنبال کنیم. در وزارت نفت بخش‏های اکتشاف، بهره‏ برداری و نگهداری تجمیع شدند و اقدام پسندیده ‏ای بود، اگر امکان این اقدام در بخش معادن هم وجود داشته باشد، خالی از لطف نیست.
کرباسیان افزود: از محورهای مهمی که در بودجه کشور وجود دارد اشتغال، دانش ‏بنیان‏ها، پروژه‏ های زیست محیطی و اصلاح ساختار در بخش‎های انرژی، یارانه و صندوق بازنشستگی‎ است که سه بخش اول مرتبط با حوزه فعالیت بانک صنعت و معدن است و خواهش بنده این است که به این حوزه‏ ها بیشتر توجه شود.
وی افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن را در راستای تامین مالی طرح های توسعه ای کشور حائز اهمیت شمرد و در این خصوص خواستار همراهی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه شد .
این وزیر اقتصادی عملکرد بانک صنعت و معدن را در حوزه معدن مثبت ارزیابی کرده و خاطر نشان ساخت که این بانک باید بیش از گذشته به معدن و صنایع معدنی توجه کند.
کرباسیان ضمن اشاره به این که عملکرد بانک صنعت و معدن در طرح رونق تولید قابل ملاحظه بوده است ورود به طرح های دانش بنیان را از زمینه هایی دانست که ورود این بانک به آن می تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.
گسترش روابط بانکی در عرصه بین الملل از دیگر مواردی بود که کرباسیان به عنوان یکی از عملکردهای مثبت بانک صنعت و معدن به آن اشاره کرد و گفت : بانک صنعت و معدن در ایجاد روابط کارگزاری و استفاده از امکانات بین المللی در تامین مالی طرح های صنعتی کشور خوب عمل کرده است.
شریعتمداری: بانک صنعت و معدن به عنوان بانک توسعه‏ ای روند رو به رشدی داشته است .
به گزارش خبرنگار ما، پس از سخنان کرباسیان، در ادامه روند برگزاری مجمع، شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در ابتدا از گزارش عملکرد بسیار خوبی که توسط مدیرعامل و هیات مدیره بانک صنعت و معدن ارائه شد، کمال تشکر را دارم. خوشبختانه این بانک به عنوان بانک توسعه‏ ای با حضور مدیریت مهندس افخمی روند رو به رشدی داشته است.
وی افزود: این گزارش نشان دهنده افزایش 2 برابری اعطای تسهیلات می‏ باشد. همچنین افزایش درآمدهای ارزی با برداشته شدن تحریم‏ها شرایط مطلوب‏تری را برای تامین مالی ارزی ایجاد کرده است.
وزیر صنعت خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن در هدایت و حمایت صنایع بزرگ نیز اقداماتی را انجام داد و باید توجه داشت کوچک شدن اقتصاد کشور به صلاح نیست و باید در بخش‏ های نفت، گاز، انرژی و معادن در کشور از شرکت‏های دانش‏ بنیان استفاده و حمایت شود و این ظرفیت‏ها در کشور نشان‏ دهنده این است که اقتصاد ایران باید توسط تصمیم ‏گیری بزرگ وسعت پیدا کند.
شریعتمداری گفت: اقتصاد ایران بسیار به نظام بانکی متصل است و ما اگر بخواهیم ظرفیت‏های دیگری را مانند دانش‏ بنیان‏ها تقویت کنیم و تا حدی تمرکز اقتصاد ایران را از نظام بانکی برداریم مهم‏ترین عضو در نظام بانکی، یعنی بانک صنعت و معدن است چرا که می‏تواند نقش سازنده‏ای در حمایت از دانش‏ بنیان‏ها داشته باشد.
وی در خصوص افزایش سرمایه افزود: کفایت سرمایه 6 درصدی بانک صنعت و معدن بر اساس دستور العمل جدید بانک مرکزی بیانگر این است که ما از شرایط مطلوب بانک‏های تخصصی و توسعه‏ ای دنیا بسیار عقب هستیم و از آقای پورمحمدی درخواست می‏ کنیم با توجه به تجربیاتی که در نظام بانکی کشور نیز دارند در خصوص مسئله افزایش سرمایه بانک‏های تخصصی و توسعه‏ای رویکرد جدی‏تری داشته باشند.
شریعتمداری اظهار کرد: مسئله مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد مسئله نوسازی واحدهای صنعتی است و باید بررسی شود که آیا بانک‏ها به اعطای تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات فرسوده و واحدهای تولیدی می‏ پردازند یا خیر، و این اقدام اگر صورت می‏گیرد آیا تولیدات آن واحد تولیدی جایگزین واردات می‏شود یا برای صادرات نیز سرمایه‏ گذاری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به موضوع معدن که بسیار در کشور نادیده گرفته شده است باید مورد پیگیری قرار گیرد چرا که با توجه به ظرفیت‏های زیادی که کشور در بخش معدن دارد این موضوع از اهمیت ویژه‏ ای برخوردار است.
وی عنوان داشت: با حمایت‏های وزیر اقتصاد برای اولین بار یک نقشه راه 4 ساله برای توسعه معدنی کشور طراحی کرده‏ ایم که ابعاد گسترده‏ ای دارد و بانک صنعت و معدن نیز می‏ بایست توجه ویژه‏ ای به این مقوله داشته باشد.
وی افزود: تامین مالی بخش معادن بسیار اهمیت دارد. مرحله ابتدایی فعالیت معادن موضوع اکتشاف است اما متاسفانه در حال حاضر ابزارهای اکتشاف بسیار مستهلک می‏باشند که باید با تامین مالی این ابزارها را نوسازی کنیم.
پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه: بانک صنعت و معدن یک بانک منضبط است
پورمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن یک بانک چابک، منضبط و مؤثر است. این بانک با تعداد شعب محدود و با وجود نیم درصد پرسنل نظام بانکی عملکرد بسیار پرفروغی دارد که قابل مقایسه با بسیاری از بانک‏های بزرگ کشور نمی‏باشد.
وی افزود: بانک‏های کشور با حجم وسیعی طلبکار دولت و بدهکار به بانک مرکزی هستند اما خوشبختانه بانک صنعت و معدن رقم قابل توجهی از دولت طلب نداشته است و تقریباً هیچ اضافه‏ برداشتی از بانک مرکزی نیز ندارد و این نشان دهنده انضباط مالی بانک صنعت و معدن است.
پورمحمدی بیان داشت: نکته مهم دیگر اینکه بانک صنعت و معدن به شرکت‏داری و بنگاه‏داری مانند بسیاری از بانک‏ها نمی‏پردازد و این بانک با دارایی محدود درآمدزایی بالایی دارد و رشد 40 درصدی حاصل از دارایی‏ها مبین این اقدام است.
وی عنوان داشت: از سوی دیگر وجه تمایز بانک صنعت و معدن نسبت به بانک‏های دیگر، مدیریت ممتاز این بانک با حضور مهندس افخمی می‎باشد که موجب امیدواری فعالان صنعتی شده است.
وی در خصوص حجم مطالبات مشکوک الوصول بانک خاطرنشان کرد: متاسفانه نقطه ضعف این بانک مطالبات مشکوک الوصول است که وجه نامناسبی به بانک داده است و اقدامی مانند پذیرش مطالبات مشکوک الوصول توسط سازمان مالیاتی کشور از سوی وزارت اقتصاد باید مورد رسیدگی قرارگیرد.
پورمحمدی بیان داشت: سال آینده سال خاصی برای بخش صنعت و معدن که از موضوعات خاص برنامه ششم نیز هست، می‏باشد و برای حمایت از این دو بخش، 4 نهاد توسعه‏ ای باید به صورت زنجیره‏ وار اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: این چهار نهاد شامل سازمان برنامه و بودجه می‏باشد که به عنوان مسئول راهبردی امر توسعه با توجه به منابع محدود برای این بخش منابع را آماده می‏کند، دومی صندوق توسعه ملی است که تامین مالی را انجام می‏دهد و دیگری بانک صنعت و معدن می‏باشد که فعالیت‏ها و اقدامات معناداری را در جهت رونق بخش‏های صنعت و معدن به انجام می‏رساند و در پایان دو نهاد توسعه‏ ای ایدرو و ایمیدرو که آن‏ها نیز منابع مورد نیاز را تامین می‏کنند.
در پایان اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: فعالیت‏های بانک صنعت و معدن در بخش صنایع کوچک و متوسط مثال زدنی است و بانک مرکزی در سال گذشته در کنار بخش مسکن در بخش SME نیز تامین مالی کرده است و این بانک با مدیریت شایسته مهندس افخمی توانست در راستای رونق صنایع کوچک و متوسط اقدامات مثبتی را به انجام برساند.
کمیجانی بیان داشت: بحث افزایش سرمایه یکی از مشکلات بزرگ نظام بانکی ما می‏باشد و در حال حاضر بانک‏های توسعه‏ ای که باید بالای 20 درصد کفایت سرمایه داشته باشند اکنون 11 درصد کفایت سرمایه دارند.
وی گفت: خوشبختانه این بانک با وجود دارایی محدود در ایجاد روابط کارگزاری با بانک‏های خارجی نیز بسیار موفق عمل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید