133270

استقلال با ۴ بوندس‌لیگایی در رتبه دوازدهم

وقتی وینفرید شفر صراحتا می‌گوید ۴بازیکن استقلال می‌توانند در بوندس لیگا بازی کنند این سوال بزرگ به ذهن می‌آید که چرا استقلال با این مردان فصل قبل جامی نگرفت و در این فصل هم تا رتبه پانزدهمی تنزل یافت؟ تعبیری که شفر از استقلال امروز دارد هم منصوریان را که با استقلال نتایج ضعیفی گرفت زیرسوال می‌برد و هم خیلی‌ها را نسبت به مرد آلمانی متوقع می‌سازد که این تیم را که از بازیکنانی بین‌المللی سود می‌برد به جایگاه مطلوبی در فصل جاری برساند. شفر با تعریف و تمجید‌های خود هم منصوریان را زیر سوال برده و هم خودش را در مسیر پرسش و پاسخ‌های سخت آتی قرار داده است. شاید کمترین انتظار از مرد آلمانی این باشد که استقلال را در جام حذفی قهرمان کند؟ آیا او می تواند؟

بخشی از صحبت‌های وینفرید شفر با ایران ورزشی که در شماره قبل منتشر شده قابل تامل است. آنجا که او در پاسخ به این سوال که کدام یک از بازیکنان استقلال توانایی بازی در بوندس لیگا را دارند به این اسامی اشاره کرد: «امید ابراهیمی، امید نورافکن، مجید حسینی و روزبه چشمی.» درباره اینکه شفر چرا به نام این بازیکنان اشاره کرده بحث‌های فنی مفصلی را می‌شود بیان کرد.

از امید ابراهیمی شروع کنیم؛ بازیکنی که شفر اولین نفر نامش را به زبان آورد. او تاکید داشت که از قولش نوشته شود امید ابراهیمی سبکی دارد شبیه آنچه فوتبال باشگاهی در آلمان طلب می‌کند. حال سوال ما این است که چرا امید با وجود سال‌های طولانی بودن در سطح اول فوتبال ایران هیچ‌گاه لژیونر نشد؟ بازیکنی که از دید وینفرید شفر یکی از مربیان باتجربه و کارکرده دنیای فوتبال، آن قدر ویژگی دارد که لیاقت بازی در تیم‌های باشگاهی آلمان را داشته باشد چرا سال‌های گذشته را در لیگ ایران در جا زده است؟ آیا ابراهیمی در انتخاب‌هایش همواره دچار اشتباه شده یا خودش را جدی نگرفته است؟ شاید هم مدیربرنامه‌های او که می‌توانسته نقشی مهم در آینده و سرنوشتش ایفا کند، ارتباط‌های لازم برای ترانسفر این بازیکن به بوندس لیگا را نداشته است. بحث امید با سایر بازیکنانی که شفر نام‌شان را برده بسیار متفاوت است به این دلیل که ۳ بازیکن دیگر هنوز از اقبال لژیونرشدن بهره می‌برند اما ابراهیمی آرام، آرام به ته خط فوتبال خود می‌رسد و حال تنها باید افسوس خورد که این بازیکن با کیفیتی در سطح بوندس لیگا حتی سابقه بازی در لیگ‌های خارجی کشورهای همسایه نظیر روسیه، قطر و ترکیه را هم نداشته است.

امید نورافکن دیگر بازیکنی است که شفر نامش را برده است. جوانی که تا به امروز کمتر از سوی شفر به بازی گرفته شده. شاید در نگاه اول چنین به نظر آید که مرد آلمانی علاقه چندانی به این بازیکن ندارد اما واقعیت‌ها چیزهایی است که شفر درگفت و گو با ایران ورزشی به زبان آورد. ظاهرا نورافکن به حدی از دیدگاه سرمربی استقلال با ظرفیت است که حتی قابلیت بازی در بوندس لیگا را هم دارد. بدون شک این دیدگاه باعث می‌شود تا به آینده امید با استقلال تحت فرمان شفر بیشتر امیدوار شویم. بازیکنی که به دلیل برخورداری از سن و سال بسیار ایده آل شانس رفتن به لیگ‌های معتبر اروپایی را دارد. چنین ویژگی را شفر برای سید مجید حسینی هم متصور است. مدافع جوانی که از فصل پیش آهسته به ترکیب استقلال اضافه شد و حالا به قدری رشد یافته که آقای سرمربی او را هم در ردیف بازیکنانی می‌بیند که از اقبال بازی در بوندس لیگا برخوردارند. نورافکن و حسینی بازیکنانی هستند که اگر در مسیر درست قرار بگیرند به این موقعیت طلایی خواهند رسید. مساله‌ای که شفر هم به آن تاکید داشت؛ لزوم انجام تمرینات جدی‌تر.

سرمربی استقلال از روزبه چشمی هم یاد کرده است. بازیکنی که شاید تصور می‌کردیم پس از آن مصدومیت طولانی دیگر تمام شده است. پیرمرد اما ریزه‌کاری‌هایی را همچنان در سبک بازی روزبه می‌بیند که با بازی در فوتبال باشگاهی آلمان مطابقت دارد. احتمالا اما چشمی باید به لحاظ بدنی خودش را تقویت کند تا همانطور که شفر وعده داده شانس بازی در یکی از بهترین لیگ‌ها را داشته باشد. حال توقعی هم نیست که این چهار نفر حتما به بوندس لیگا بروند، حضور در لیگ‌های هلند و بلژیک هم برای این طیف رشد مطلوبی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید