133254

آخرین وضعیت کالاها و فلزات اساسی در بازارهای جهانی

دنیای معدن -کارشناس بازار فلزات انتظار برای رشد نرخ‌های جهانی را حتمی دانست و گفت: اغلب بودجه‌های گروه آلومینیوم با اختلاف حدود ۱۰درصدی نسبت به قیمت‌های جهانی مواجه هستند.

با بررسی اثر تراز تجاری منفی در چین و کاهش نرخ مالیات در آمریکا روی تقویت دلار در بازار‌های جهانی گفت: بررسی متغیرهای اثر‌گذار مختلف بر قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد بازارهای سرب و روی به دلیل کاهش ذخایر بورس LME لندن با رشد قیمت‌های جهانی ماه‌های اخیر روبه‌رو‌ بوده است.

بهنام اوضح افزود: کارشناسان معتقدند تا پایان سال میلادی جاری قیمت فعلی کالاهای فلزی از جمله سرب و روی و آلومینیوم در محدوده فعلی حفظ خواهد شد. به عبارتی انتظار می‌رود قیمت روی بین ۳۰۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار، آلومینیوم محدوده بالاتر از ۲۰۰۰ دلار و سرب محدوده بالاتر از ۲۳۰۰ دلار به ازای هر تن حفظ شود. به گفته وی تاثیر این موضوع بر شرکت‌های صادرات‌محور گروه فلزات اساسی در بازار سهام نیز مثبت خواهد بود. تقویت دلار در بازار‌های جهانی و به تبع آن رشد قیمت این ارز در بازار‌های داخلی که منجر به افزایش نرخ دلار بانک مرکزی نیز خواهد شد باعث شده تا سودآوری گروه سرب و روی از این بابت نسبت به بودجه‌های خود پیش افتاده و عملکرد مطلوبی را برای سال مالی جاری محقق کنند. وی با بیان اینکه به تبع رشد قیمت‌های جهانی شرکت‌های آلومینیومی نیز امسال با شرایط مناسبی روبه‌رو‌ خواهند بود، عنوان کرد: گروه آلومینیوم در سال جاری با رشد قیمت مواجه شده و حال آنکه بازیابی دوباره این گروه زمانبر خواهد بود. شرکت‌های بورسی آلومینیومی سال قبل زیان‌ده بودند و امسال به لطف قیمت‌های جهانی به سود نشسته‌اند هر چند که شیب تغییرات طی سه سال اخیر با توجه به سیاست‌های دولت برای خروج از رکود همواره ملایم و با تثبیت روبه‌رو‌ بوده است.

اوضح به دلایل عدم عرضه شمش آلومینیوم از سوی یکی از شرکت‌های عمده در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: ازحدود دو ماه قبل برخی فعالان بورس کالا با ارسال نامه‌ای به شورای رقابت ضمن هشدار به ایجاد انحصار در بازار آلومینیوم خواستار جلوگیری از خرید سهام کنترلی آلومینیوم ایران از سوی این گروه شده بودند. وی در ادامه از تاثیر سیاست‌های اقتصادی تثبیتی و ملایم دولت بر سودآوری شرکت‌های گروه فلزات اساسی سخن گفت و افزود: تقاضا برای محصولات فولادی به‌رغم تثبیت قیمت سنگ‌آهن افزایش یافته است. در این بین فولاد مبارکه توانسته سود خود را دو برابر کند. مابقی فولاد‌سازان نیز شرایط مطلوبی با توجه به تعیین قیمت‌ها بر‌اساس عرضه و تقاضا دارند که از رشد سودآوری و معاملات محصولات آنها به وضوح قابل رویت است. این کارشناس بازار سرمایه در برابر این پرسش خبرگزاری فارس که با وجود تثبیت قیمت سنگ‌آهن و رکود در بخش ساخت و ساز و طرح‌های عمرانی دلیل رشد فروش محصولات فولادی چیست، گفت: رشد قیمت‌های جهانی تاثیر‌گذارترین عامل در این زمینه بوده است. ورق گرم فولاد خوزستان که مبنای تعیین قیمت محصولات فولادی داخلی است متاثر از تغییرات بازار‌های جهانی بوده و طبیعی است که با رشد قیمت‌های جهانی نرخ محصولات داخلی نیز با افزایش مواجه می‌شود. اوضح کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه و بازار محصولات فلزی عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث شده تا خروج از رکود در روند کند‌تری پیش رود. با اینکه نقدینگی در جامعه با افزایش چشمگیر مواجه بوده اما این حجم از پول در تولید متمرکز نشده و بیشتر به سمت بازار‌های سفته‌بازانه گرایش یافته است. در مسکن نیز همچنان شرایط خاص اقتصادی بر آن حاکم بوده و چندان آینده‌دار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید