133248

پساب‌ها نیاز صنایع گداخته

دنیای معدن -صنعت فولاد به‌طور معمول به‌عنوان صنعتی که نیاز به مصرف بالای آب دارد، شناخته شده، اما واقعیت آن است که در برابر بخش‌هایی مانند کشاورزی سهم فولاد در مصرف آب سهم ناچیزی به‌شمار می‌رود.

براساس آمارهای اعلام‌شده به‌صورت کلی در سطح جهان سهم بخش‌های مختلفی چون کشاورزی ۷۰ درصد، آب شرب ۱۲ درصد و صنعت ۱۸ درصد را در مصرف آب به خود اختصاص داده‌اند. اما آنچه فولادسازی و به‌طور کلی بخش صنعت را به سمت بهینه‌سازی برای مصرف آب به‌ویژه در کشور ما مجبور می‌کند، بحران خشکسالی است که چندین سال است آغاز شده و در آینده نزدیک این بحران به اوج خود خواهد رسید.

از این‌رو در وهله نخست موضوع این است که ایجاد واحدهای جدید در فولادسازی را به سواحل خلیج‌فارس سوق بدهیم و ازسوی دیگر برای واحدهایی که در سراسر کشور به‌صورت پراکنده مشغول به تولید هستند، راهکارهایی را به‌منظور بهینه‌سازی مصرف آب پیش‌پای آنها قرار دهیم، چراکه راهکارهایی که بتوانند ما را در جهت بهینه‌سازی مصرف آب در این صنعت به پیش ببرد با توجه به بحران آب، امری ضروری به‌نظر می‌رسد. براساس شاخص جهانی فولاد، برای تولید هر کیلوگرم فولاد به ۸ لیتر آب نیاز است که البته این شاخص در میان فولادسازان ایرانی به‌دلیل استفاده از فناوری‌های گوناگون در نوسان است،

چرا که به هر اندازه که فناوری واحدهای تولیدی بروز باشد به همان اندازه نیز میزان مصرف آب کاهش خواهد یافت. البته یکی از مهم‌ترین ضرورت‌هایی که در مسیر صنعت فولادسازی باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از پساب‌ها، آب‌شورها و به‌طور کلی استفاده از آب‌های غیرمتعارف است که می‌تواند در این صنعت دوباره مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین می‌طلبد که فولادسازان در کشور سهمی از سرمایه‌گذاری خود را به‌منظور تصفیه پساب‌های اختصاص بدهند که در آینده خود با مشکلی روبه‌رو نشوند، چراکه براساس مصوبه شورای‌عالی آب، صنعت به‌جز در مصرف شرب و بهداشت برای مصارف دیگر خود ملزم به استفاده از پساب است.

دیدگاهتان را بنویسید