133128

استفاده از تکنولوژی های قدیمی معادن ذغال را حادثه خیز کرده است

دنیای معدن - دبیرخانه کارگر کرمان می گوید که استفاده از تکنولوژی های عقب افتاده، فرسوده و غیر قابل بهره وری در معادن ذغال سنگ موجب شده تا حوادث کار در آنها به گونه قابل ملاحضه ای افزایش یابد.

«عباس کاربخش» دبیرخانه کارگر کرمان، اظهار داشت: استفاده از تکنولوژی های عقب افتاده، فرسوده و غیر قابل بهره وری در معادن ذغال سنگ موجب شده تا حوادث کار در آنها به گونه قابل ملاحضه ای افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در سال های گذشته نتوانسته است نسبت به نوسازی معادن ذغال سنگ اقدامی انجام دهد، اضافه کرد: این تصور وجود داشت که ورود بخش خصوصی و سپردن بهره برداری از معادن به آن می تواند علاوه بر افزایش سودآوری به نوسازی معادن هم کمک کند اما هیچ کدام از اینها اتفاق نیفتاد و حالا شاهد هستیم که این معادن با تکنولوژی های قدیمی روسی کار می کنند.

کاربخش با تاکید بر اینکه کارگر نباید در هنگام ورود به محل کارش اینگونه تصور کند که جانش به خاطر کار کردن با تجهیزات فرسوده در خطر است، گفت: تکنولوژی های مورد استفاده معادن ایران آنقدر قدیمی هستند که حتی در کشور روسیه نیز استفاده نمی شوند.

استفاده از تکنولوژی های قدیمی در معادن ذغال سنگ پیش از این نیز بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. شنبه هفته گذشته «محمدی» معاون مدیر خرید مواد اولیه و انرژی ذوب آهن اصفهان به رسانه ها گفته بود: یکی از بزرگ ترین معضلاتی که معادن ذغال سنگ کشور دارند قدیمی بودن تکنولوژی های استخراج آن است.

به گفته وی از همان زمان قبل از انقلاب که روس ها کار اکتشاف را آغاز کردند همان ماشین آلات در معادن ما همچنان در حال استفاده است و با گذشت حدود 50 سال از واردات این ماشین آلات، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

دبیرخانه کارگر کرمان نیز بابیان اینکه صاحبان معادن ذغال سنگ این چنین استدلال می کنند که به صرفه نبودن برداشت ذغال سنگ به روزرسانی تجهیزات کنونی معان را غیر قابل توجیه می کند، گفت: این استدلال ها فقط در ایران شنیده می شود چرا که کشورها دیگر هم با بهره بردن از سرمایه گذارن خارجی استفاده از سوخت های فسیلی را در اقتصاد خود توجیه پذیر کرده اند و البته با این کار آمار حوادث کار را هم پایین آورده اند.

کاربخش اضافه کرد: از همین رو به جای دست روی دست گذاشتن و نظاره گر بودن از دست رفتن جان کارگران می توانیم از سرمایه گذارن خارجی دعوت کنیم که به ایران بیایند البته کارهایی هم در این بخش شده اما کافی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید