133093

تاثیر انتخاب رئیس جدید فدرال رزرو بر طلا و شرکت های معدنی

دنیای معدن - با معرفی رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا از سوی دونالد ترامپ انتظارها سرانجام به پایان رسیده و اکنون سرمایه گذاران در حال بررسی تاثیرات احتمالی این انتخاب بر بازارهای بین المللی هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سرانجام ۲ نوامبر جرمی پاول از مقام های ارشد فدرال رزرو را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش انتخاب رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا می تواند تاثیرات زیادی بر نوسانات بازارهای بین المللی داشته باشد. روشن شدن سیاست های پولی و نرخ بهره آمریکا در دوره ریاست پاول می تواند ابهامات موجود را برطرف کند.

به نظر می رسد پاول نسبت به سایر گزینه های احراز این سمت، دیدگاه های متعادل تری نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا دارد. بی شک اگر رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا بخواهد نرخ بهره را با روند کندتری افزایش دهد، این مساله در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا و سایر فلزات گرانبها خواهد بود. این به دلیل رابطه معکوس بین نرخ بهره و قیمت طلا است. افزایش نرخ بهره موجب بالا رفتن ارزش اوراق قرضه و ارزش دلار می شود و طبیعتا تقاضا برای خرید طلا با کاهش روبرو می شود.

بالعکس اگر فدرال رزرودر شرایط کنونی بخواهد روند افزایش نرخ بهره را با سرعت کندتری دنبال نماید این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود.تازه ترین نظرسنجی موسسه سی ام ئی نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر به بیش از ۹۷ درصد رسیده است.

فدرال رزرو آمریکا از ابتدای امسال تاکنون ۲ بار نرخ بهره را افزایش داده است. از سوی دیگر به نظر می رسد طرح اصلاح مالیاتی ترامپ نیز تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. ترامپ قصد دارد مالیات شرکت ها را از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که طرح مالیاتی ترامپ احتمالا موجب افزایش کسری بودجه و بدهی و افت ارزش دلار خواهد شد. این طرح از سوی دیگر می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد مالی شرکت های معدنی فعال در آمریکا داشته باشد.

پیش بینی می شود روند نوسانات ارزش دلار نیز عامل مهمی برای تعیین قیمت طلا باشد. ارزش دلار در ۳۰ روز گذشته با رشد ۱.۲ درصدی روبرو شده است. این مساله تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در هفته های گذشته داشته است.

منبع: مارکت رئالیست

دیدگاهتان را بنویسید