133079

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن سرب و روی مهدی‌آباد

دنیای معدن -رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی در اتاق بازرگانی ایران در نشستی که با موضوع آینده تامین مواد صنعت سرب و روی کشور و فرصت سرمایه‌گذاری در معدن سرب و روی مهدی‌آّباد یزد برگزار شد، میزان تولید روی فرآوری شده را ۱۴۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴ این میزان به ۳۰۰ هزار تن برسد.

بهرام شکوری رشد تولید روی را سالانه ۳ درصد دانست و گفت: متوسط نرخ رشد سالانه تولید روی فرآوری شده طی ۱۰ سال گذشته ۳ درصد بود و برای رسیدن به رقم تعیین شده باید با رشد ۷ درصدی پیش برویم. وی درخصوص میزان عرضه و تقاضای روی در سال‌های آتی گفت: تا سال ۲۰۱۶ میلادی به‌واسطه تعطیلی معادن بزرگ روی فاصله بین عرضه و تقاضا بیشتر شد و باعث کمبود عرضه و افزایش تقاضا در مقابل آن شد و این موضوع رشد قیمت‌ها را به‌دنبال داشت. وی اظهار کرد: بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۲۵ میلادی قیمت روی در محدوده ۴ هزار دلار پیش‌بینی شده و هم‌اکنون نیز روی در محدوده ۳ هزار و ۲۰۰ دلار است. مدیر‌عامل شرکت معدنی و راهسازی مبین با بیان اینکه با کشف ذخایر مهدی‌آباد رتبه ایران در تولید سرب و روی ارتقا پیدا کرده گفت: ذخیره روی ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان تا سال ۲۰۱۶ میلادی نبود اما با اتمام اکتشاف تکمیلی معدن مهدی‌آباد ذخیره ۲/ ۹ میلیون تن محتوی فلز روی این معدن در رتبه هشتم جهانی قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: میزان ذخیره معدن سرب و روی مهدی‌آباد ۱۵۴ میلیون تن برآورد شده که شامل ذخیره روی ۴ درصدی و سرب ۲ درصدی است.

وی با تشریح برنامه‌های معدن سرب و روی مهدی‌آباد گفت: با استراتژی که برای برداشت از معدن سرب و روی مهدی‌آباد تدوین شده طی ۱۰ سال آتی بزرگ‌ترین‌ پروژه تولید کنسانتره روی دنیا خواهد بود و ۳ درصد تولید روی دنیا از سوی این معدن تامین خواهد شد. شکوری اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری که برای معدن سرب و روی مهدی‌آباد در نظر گرفته شده ۵/ ۱ میلیارد دلار است و طبق برنامه‌هایی که در نظر گرفتیم کارخانه در سه فاز راه‌اندازی خواهد شد تا به این ترتیب سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و از سود واحد بتوانیم فاز‌های بعدی را بهره‌برداری کنیم. وی تصریح کرد: در فاز نخست این معدن،واحد ۲۰ هزار تنی کنسانتره روی در پایان سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی خواهد شد و در فاز دوم ۴۰۰ هزار تن تا پایان سال ۱۳۹۸ و در فاز سوم و آخر واحد ۲۰۰ هزار تنی تا پایان سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی خواهد شد. وی تاکید کرد: بخش خصوصی شاید به لحاظ مالی توان سرمایه‌گذاری در معدن یا صنایع کلان را نداشته باشد، اما می‌تواند در بخش اجرایی بازوی قوی در کنار دولت باشد. وی همچنین با دعوت به همکاری از سوی دانشگاه ها،شرکت‌های فعال در حوزه معدن و شرکت‌های دانش بنیان گفت: با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری معدن سرب و روی مهدی‌آباد ازهمه شرکت‌های فعال این عرصه و دانشگاه‌ها دعوت می‌کنیم تا در این پروژه با ما همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید