133076

شمش آلومینیوم گران تر از قیمت صادراتی به تولیدکنندگان داخلی فروخته می شود

دنیای معدن - رییس سندیکای آلومینیوم مدعی شد شمش آلومینیوم با قیمتی بالاتر از نرخ های صادراتی به تولیدکنندگان داخلی عرضه می شود.

هوشنگ گودرزی در یک نشست خبری اظهار داشت: صنایع آلومینیوم متولی برای رسیدگی به مشکلاتش ندارد و با وجود برگزاری جلسات متعدد در وزارت صنعت، سازمان توسعه معادن و شورای رقابت هیچ کدام از تصمیمات عملی نشده است.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروهی در وزارت صنعت برای حل مشکلات صنعت آلومینیوم گفت: مواد اولیه به اندازه کافی در اختیار صنایع پایین دستی قرار نمی گیرد و در شرایطی که طی 6 ماهه اول امسال 49 هزار و 950 تن شمش آلومینیوم از کشور صادر شده، تنها 22 هزار و 500 تن شمش به بازار داخل عرضه شده است.

به گفته وی، قیمت هر کیلو شمش آلومینیوم صادراتی 7237 تومان است در حالی که این محصول با قیمت 7955 تومان به بازار داخل عرضه می شود.

وی عدم عرضه مستمر مواد اولیه را عاملی برای افزایش قیمت ها عنوان کرد و افزود: تا زمانی که نیاز داخل تأمین نشود نباید برای صادرات مواد اولیه اقدام شود.

گودرزی با بیان اینکه علی رغم آزاد بودن واردات شمش آلومینیوم، در این زمینه محدودیت هایی وجود دارد، توضیح داد: به دلیل مصرف نظامی و غیر نظامی آلومینیوم در جریان تحریم ها، فروش آن به ایران با محدودیت همراه است.

وی افزود: به همین دلیل شمش آلومینیوم را باید از واسطه ها خریداری کنیم که قیمت بالایی دارد.

در این نشست خبری، هبت الله فاضلی عضو هیأت مدیره سندیکای آلومینیوم نیز اظهار داشت: در حال حاضر شمش آلومینیوم در تناژ 3 تا 4 هزار تن عرضه می شود که خرید این حجم برای تولیدکنندگان سخت است اما قبلا در تناژ 50،30،20 و یا 100 تن عرضه می شد که امکان خرید وجود داشت.

وی با اشاره به تعطیلی یا کاهش تولید در 40 تا 50 واحد تولیدی صنایع آلومینیوم، گفت: عده ای با ایجاد کمبود تصنعی در بازار مواد اولیه باعث افزایش هزار تا 2 هزار تومانی قیمت ها شده اند و میلیاردها تومان سود به جیب زده اند.

دیدگاهتان را بنویسید