133062

کرباسیان: فعال شدن پروژه آلومینیوم جنوب از بهترین خاطراتم است

دنیای معدن - رییس هیات عامل ایمیدرو فعال شدن پروژه راکد آلومینیوم جنوب را از بهترین و شیرین ترین خاطرات دوران مسوولیت خود اعلام کرد.

مهدی کرباسیان می گوید: فراهم شدن زمینه فعالیت آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که نقش مهمی در توسعه و آبادانی کشور دارد،‌ یکی از مهمترین اقداماتی است که در سال های اخیر از سوی ایمیدرو انجام شد.

طرح آلومینیوم جنوب که بزرگ ترین پروژه تولید شمش در ایران خواهد بود در دولت یازدهم عملی و ال سی آن باز شد.

طرح آلومینیوم جنوب (SALCO) از معدود طرح های مشارکتی کشور است که توانسته 5 بانک داخلی را کنار یکدیگر قرار دهد. این پروژه در 3 فاز تعریف شده که فاز نخست آن با هدف تولید 300هزار تن شمش آلومینیوم، طراحی شده است اما هدف کلی سه فاز، ایجاد ظرفیت یک میلیون تن شمش است. شرکت سرمایه گذاری غدیر 51درصد و ایمیدرو 49درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند .

این پروژه در اوج تحریم ها شروع شد. اگرچه نزدیک به یک دهه معطل مانده بود اما در دولت روحانی، و در شرایط تحریم کلید ساخت آن زده شد.

مهدی مستقیمی مدیر عامل شرکت آلومینیوم جنوب نیز دراین باره می گوید: تنها پروژه ای که در منطقه شبیه سالکو وجود دارد EMAL‌(Emirates Aluminum) است که از تکنولوژی 390 کیلو آمپر استفاده می کند. این در حالی است که تکنولوژی سالکو 430 کیلوآمپر است که این امر سبب افزایش بهره وری در تولید می شود. مستقیمی می گوید این بالاترین و جدیدترین فناوری است که در منطقه مورد استفاده قرار می گیرد .

از سوی دیگر ساخت بندر و تاسیسات آن در «منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان»، سبب تحول آن منطقه می شود. منطقه پارسیان، در کنار منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامِرد،‌ دو ناحیه بزرگ هستند که برای استقرار صنایع انرژی بر در مجاورت عسلویه ایجاد شده اند و در حال جذب سرمایه و تجهیز هستند .

وی ارزش کل پروژه که مجتمعی کامل است را 1.2 میلیارد دلار ذکر می کند و می گوید: زمانی که این موضوع با بانک مرکزی مطرح شد چنین حجمی از سرمایه گذاری برای مقامات آن نهاد،‌جای شگفتی داشت. به این دلیل که ما در اوج تحریم ها بودیم و تامین تجهیزات پروژه کاری بی دشوار می نمود .

مستقیمی در عین حال تاکید دارد که تسهیلات ساخت این طرح، ارزان قیمت است و از سوی بانک توسعه چین تامین می شود. این امر سبب شده پول سهامداران به طور مستقیم درگیر پروژه نشود. وی می گوید: در حال حاضر 1200 نفر به طور مستقیم در کلیه بخش های پروژه مشغول به فعالیت هستند .

مدیر عامل سالکو، می گوید: فعال کردن این طرح، به مفهوم تحمل سختی های متعددی بود که همگی آن ها پشت سرگذاشته شد. به گفته مستقیمی، پروژه آلومینیوم جنوب از نیمه دهه گذشته به طرحی راکد تبدیل شده بود. اما مدیریتی که در دو سه سال اخیر ایجاد شد،‌ سبب به حرکت درآمدن این طرح شد.

پیش بینی فروش سالانه

وانگ هونگ کیان مدیر عامل شرکت ان.اف.سی چین پیمانکار طرح آلومینیوم جنوب در اردیبهشت سال 94 و در زمان آغاز رسمی عملیات اجرایی این پروژه گفت: پیش بینی می شود کارخانه آلومینیوم جنوب سالانه 540 میلیون دلار فروش محصول داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید