133013

مس نیمی از درآمد استان کرمان را تامین می کند

دنیای معدن - مدیرمجتمع مس منطقه کرمان گفت: مس کرمان سالانه 770میلیاردتومان هزینه های دولتی می پردازد.

محمدحسنی در نشست خبری که با حضور رسانه های مختلف از نقاط مختلف استان برگزار شد گفت: سالانه حدود 770میلیاردتومان هزینه های دولتی اعم از بیمه تامین اجتماعی، مالیات، عوارض آلایندگی وحق انتفاع توسط این مجتمع پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه مس ایران در دهه 50آغاز به کار کرده و امروز 40سال از فعالیت این مجتمع می گذرد افزود: خوشبختانه مس کرمان با توجه به حجم بالای تولید و نیزویژگی های تولیداتش جز معادن مشهور دنیا است.

مدیرمس منطقه کرمان تصریح کرد: این منطقه 16هزار نفرنیروی کار دارد که در بخش های مختلف و معادن و کارخانجات وابسته مشغول کار هستند.

وی بیان کرد: تنها از دو معدن سرچشمه و میدوک سالانه 800هزار تن کنسانتره برداشت می شود .

وی از انجام کارهای مطالعاتی و آغاز فرایندهای اکتشافی در سه معدن جدید چاه فیروز(شهربابک، درآلو در بافت ودره زار در سرچشمه خبرداد وگفت: در صورتی که بتوانیم 5هزار میلیارد سرمایه را برای بهره برداری از این معادن جذب کنیم می توانیم سالانه 400هزار تن کنسانتره به تولید فعلی مان اضافه کنیم.

حسنی اظهار کرد: سالانه 1هزار میلیاردتومان حقوق در مجموعه مس به کارکنان مان پرداخت می کنیم وکارکنان ما بومی استان واز شهرهای رفسنجان، شهربابک، سیرجان وکرمان هستند.

مدیرمس منطقه کرمان افزود: دوکارخانه اسید واکسیژن نیز در مجتمع مس سرچشمه طی سال 97تا98 به بهره برداری می رسد.

وی با تاکید بربورسی شدن این شرکت از سال 86گفت: 37درصد سهام این شرکت مربوط به سهام عدالت و دومین سهامدارما نیزایمیدرو است و15درصد سهام شناور در بورس داریم.

حسنی با بیان اینکه مس وظیفه خود می داند در قبال استفاده از منابع خدادادی وظایف اجتماعی نیز در قبال مردم انجام دهد، اظهارکرد: سال 95ما در بحث امور خیریه وعام المنفعه 70میلیاردتومان هزینه کردیم وعلاوه برآن جاده رفسنجان به سرچشمه را دوباند کردیم که 220میلیاردتومان هزینه این پروژه شد درحالی که یک ریال هم کمک دولتی دریافت نکردیم.

مدیرمس منطقه کرمان با اشاره به جریان سانحه کوره فلش که مدتی قبل در سرچشمه خبرساز شدگفت: در واقع این اتفاق تلخ خسارتی عظیم به پیمانکار بخش ذوب ما زد ولی خوشبختانه خسارت انسانی نداشتیم .اگر تلاش و از خودگذشتگی پرسنل درگیر دراین سانحه نبود شاید امروز خسارتی بزرگ به صنعت مس وارد می شد.

حسنی افزود: کوره فلش تکنولوژی جدید برای تولید در صنایع مس است که درکشورهایی مانند شیلی استفاده می شود و70درصد مس دنیا در واقع از طریق این تکنولوژی تولید می شود و سوخت های مضری مانند گازوئیل و مازوت را حذف می کند.

مدیرمس منطقه کرمان اظهار کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی کوره فلش از فنلاند وارد شده وباید دراین مجتمع نصب و راه اندازی می شد سانحه رخ داده در حیطه اختیارات ما نبود ومهار آن معجزه ای بود.

وی تاکید کرد:بازسازی و راه اندازی مجدد این کوره 4ماه وقت می خواست که با تلاش شبانه روزی پرسنل ما 45روزه انجام شد.

وی از حضور مس به عنوان معین اقتصادی مناطق رفسنجان، شهربابک وانار خبرداد وگفت: ما مسئول حل مسائل و نابسامانی های اقتصادی منطقه نیستیم اما در حدی که به ما دستور داده شده توسط تیم استانی در قالب طرح های گردشگری و دیگر طرح های اشتغال زا ورود کرده ایم.

طرح انتقال آب خلیج فارس به صنعت کرمان، رسیدگی به بومیان منطقه مس، ارتقا تولید از دیگر مباحثی بودند که در این نشست خبری مطرح شد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید