132863

حکایت آلومینیوم المهدی و ضرب المثل «نه خود خورم ، نه کس دهم»

دنیای معدن - دبیر سندیکای آلومینیوم گفت: در حال حاضر سهام "فایرا" توسط سهامدار عمده به صورت خرد در حال عرضه شدن است، که هیچ گونه اشکالی بابت این عرضه وجود ندارد و این واگذاری حق یک سهامدار است ، اما امیدواریم المهدی به صورت خرد این سهام را تصاحب نکند.

شرکت «آلومینیوم المهدی» در تیر ماه 69 با برآورد اولیه هزینه سرمایه 1.5 میلیارد دلار و با هدف تولید 110 هزار تن آلومینیوم در سال، قابل افزایش به 330 هزار تن در بندرعباس ، تاسیس شد.این شرکت در اختیار یک شخص حقیقی مالک شرکت معادن فاریاب از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ کرومیت، فروکروم منگنز در خاورمیانه و ایران، است.

شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده شمش خالص آلومینیوم در کشور محسوب می شود و ظرفیت تولید آن حدود 257 هزار تن در سال است. به گفته کارشناسان این شرکت 60درصد بازار آلومینیوم ایران را در اختیار دارد و از سیاست های همیشگی این شرکت احاطه به دومین آلومینیوم ساز کشور یعنی «ایرالکو» بوده است. در همین راستا «آلومینیوم المهدی» تلاش های زیادی انجام داده و حتی تا جایی که امکان داشته سیاست های فروش «ایرالکو» را نیز تحت کنترل خود گرفته است.

«آلومینیوم المهدی» علاوه بر سیاست گذاری خود به عنوان لیدر این صنعت بر روی بازار تولید، حضورش در بورس کالا نیز کمرنگ است و حتی می توان گفت هیچ گونه عرضه ای ندارد و تنها دلیل عدم عرضه آن خصوصی بودن و یکه تاز بودن آن است که می توان مصداق بارز «نه خود خورم؛ نه کس دهم!! »را در این شرکت به وضوح دید...

آریا صادق نیت حقیقی، دبیرکل سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص عرضه های آلومینیوم در کشور به خبرنگار بورس۲۴ گفت: در گذشته ، عرضه آلومینیوم توسط ایرالکو در بورس انجام می شد، اما توسط آلومینیوم المهدی هیچگونه عرضه ای در بورس نداشتیم. عرضه های غیر شفاف خارج از بورس منجر شد که عرضه های ایرالکو بدون مشتری بماند و ایرالکو در فروش با مشکل مواجه شود.تا جایی که مصرف کنندگان صنایع آلومینیوم امکان تهیه آلومینیوم را نداشتند مگر با شرایط تخفیفی خاص و یا پرداخت های طولانی مدت امکان خرید وجود داشت. به این ترتیب بازار از دست تولیدکنندگان به دلالان سپرده شد و موجب افزایش قیمت آلومینیوم گردید.البته طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار شرکت ها باید به صورت هفتگی در بورس کالا حداقل معادل چهار هزار و ۲۰۰ تن شمش خالص و ۲۰۰۰ تن بیلت عرضه داشته باشند. بر همین اساس با عرضه کردن آلومینیوم در بورس کالا قیمت بازار هزار تومان از قیمت بورس کالا گرانتر شد. اما مساعدت با بورس کالای ایران طی یک ماه گذشته «ایرالکو» در بورس کالا به صورت خرد عرضه انجام داده است در نتیجه با این عرضه ها تا حدودی بازار به تعادل رسیده است.

صادق نیت حقیقی گفت: در حال حاضر قیمت داخلی ۱۵۰ دلار بالاتر از قیمت صادراتی است! البته طبق یک دستور دولتی قرار بر این بوده که قیمت داخلی ۵ درصد پایین تر از قیمت صادراتی باشد که تاکنون عملیاتی نشده است.

وی گفت: آلومینیوم المهدی و هرمزال چیزی در حدود ۶۰ درصد بازار داخل را در اختیار دارند، بنابراین با این تفاسیر سهم بیشتری از آن به بخش خصوصی واگذار شده است با این وجود آلومینیوم المهدی در تلاش است که سهام ایرالکو نیز در اختیار داشته باشد. اما از سوی دیگر تلاش دولت بر این است که با وسواس بیشتری این واگذاری را انجام بدهد تا کل صنعت آلومینیوم کشور دچار مشکل نشود.

لطف «المهدی»شامل آلومینیوم نشده!!!

دبیر سندیکای آلومینیوم گفت: در حال حاضر سهام فایرا توسط سهامدار عمده به صورت خرد در حال عرضه شدن است، که هیچ گونه اشکالی بابت این عرضه وجود ندارد و این واگذاری حق یک سهامدار است ، اما امیدواریم المهدی به صورت خرد این سهام را تصاحب نکند.

وی افزود: در حال حاضر سالانه ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می شود که تقریباً این رقم هر ساله ثابت است. در ۶ ماهه سال جاری طبق آمار «ایرالکو» بیش از ۴۵ هزار تومان صادرات و ۲۲,۵۰۰ تن مصرف داخلی داشته ایم ؛ که طبق آمار متوسط فروش داخلی ۷۰۰ تومان گرانتر از صادرات بوده است.

وی گفت: تولیدکنندگان الزام دارند که با قیمت پایین تر از صادراتی عرضه نمایند و در هفته باید چهار هزار و ۲۰۰ تن شمش خالص و ۲۰۰۰ تومان بیلت آلومینیوم به بورس کالا عرضه کنند، که این عرضه فقط توسط ایرالکو انجام می شود . اما آلومینیوم المهدی هیچ گونه عرضه ای نداشته است. چرا که مالک المهدی اعتقاد دارد که با توجه به اینکه این شرکت بخش خصوصی است و در زمین اصلی فعالیت دارد و منطقه ویژه محسوب می شود تعهدی نسبت به عرضه ندارد و اگر عرضه انجام می شود، لطف بوده است.

منبع آمار و جداول سایت بورس کالای ایران است

از این مقام مسئول در خصوص تهاتر دولت بدهی با تولید کنندگان آلومینیوم پرسیدیم که گفت: وزارت نیرو، یکی از مقروض ترین ارگان های دولتی به بخش خصوصی است. از طرفی یکی از دلایل مقروض شدن وزارت نیرو به بخش خصوصی شرکت های تامین کننده لوازم جانبی برقی هستند، که مصرف مس و آلومینیوم دارند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد دولت بدهی خود را از طریق دادن آلومینیوم به طلبکاران وزارت نیرو پرداخت نمایند. درنتیجه مطالبات و بدهی ها با هم تهاتر می شود و مواد اولیه به دست تولیدکنندگان می رسد.البته این برنامه تا مدتی انجام شد ولی به جهت اینکه برخی مخالف این روند بودند و از بازار هدایت شده و کنترل شده چیزی به آن ها نمی رسید؛ مخالفت کردند. البته به نظر بنده این روش می توانست جلوی تسلط برخی را در بازار بگیرد و قیمت ها را کنترل نمایند.

بررسی های بورس۲۴ حاکی از آن است ، مالک آلومینیوم المهدی که دارای نیروگاهی در استان فارس است چندی پیش توانسته بود بدهی های خود را به دولت را با برق تولیدی تهاتر کند.در همین حال شنیده ها حاکی ازآن است که در اقدامی زیرکانه بدهی ایرالکو به وزارت نیرو بابت برق مصرفی هم توسط مالک آلومینیوم المهدی در ازای تحویل مقدار زیادی شمش آلومینیوم تسویه می شود و همین موضوع سبب می شود تا آلومینیوم المهدی برای مدت زیادی به لیدر بلامنازع بازار آلومینیوم کشور تبدیل شود که البته با پیگیری های بورس کالا و همکاری سنیدکای آلومینیوم این بازار فعلا به تعادل رسیده است!

دیدگاهتان را بنویسید