132804

دو مسیر متفاوت برای فلز سرخ

دنیای معدن - بررسی‌ها از معاملات مس در تالار نقره‌ای حکایت از آن دارد که طی ۶ ماه گذشته (اردیبهشت تا پایان مهر ماه) عرضه و تقاضا و قیمت برای فلز سرخ با روندهای متفاوتی روبه‌رو بوده است. با نگاهی به نمودارهای همراه این گزارش میزان تقاضای مفتول مس در این مدت با دو روند متفاوت روبه‌رو شده است. میزان تقاضا در این مدت تا مرداد ماه روندی صعودی به خود گرفته اما از آن به بعد بار دیگر تقاضا با افت روبه‌رو شده است. میزان تقاضا در مرداد ماه ۶هزار و ۸۸۵ تن بوده که در مقایسه با اردیبهشت هزار تن افزایش یافته است.

این در حالی است که عرضه در مدت ۶ ماه گذشته هیچ‌گاه نتوانسته پاسخگوی تقاضای موجود باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد» این امر باعث شد قیمت مفتول مس در بورس کالا از میانگین ۲۲ هزار تومان در هر تن در اردیبهشت ماه به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان در مهر ماه برسد که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در مورد کاتد مس نیز قیمت این محصول در اردیبهشت ماه ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان به‌طور میانگین بوده و این رقم در مهر ماه به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. نگاهی به نمودار عرضه و تقاضا برای مس کاتد نیز نشان می‌دهد طی ۴ ماه اردیبهشت تا مرداد میزان تقاضا از عرضه‌ها بیشتر بوده اما به تدریج با افت تقاضا شاهد بهبود و تعادل در بازار بودیم. البته باید یکی از مهم‌ترین‌ دلایل افزایش قیمت‌ها را برای مس در بورس کالا ناشی از رشد دو عامل دلار و قیمت جهانی مس دانست.این دو عامل از عوامل اصلی اثرگذار بر بازار مس در بورس کالا محسوب می‌شوند.

بررسی‌ها در مدت ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد قیمت دلار در بازار تهران رقم ۳ هزار و ۷۴۸ تومان بوده و اکنون به ۴ هزار و ۱۲ تومان (قیمت ۳۰ مهر) رسیده است. به عبارتی ۲۶۷ تومان بهای دلار در این مدت رشد کرده است. همچنین قیمت مس در بازار لندن در این مدت از ۵ هزار و ۸۰۰ دلار به نزدیک ۷ هزار دلار رسیده که رشد ۱۲۰۰ دلاری را نشان می‌دهد. به این ترتیب باید گفت هر دو عامل باعث شده تا شاهد رشد قابل توجه بهای مس در بورس کالا و بازار آزاد باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مس که تیر ماه سال گذشته رقمی در حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شد اکنون به حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان و حتی ارقام بالاتر رسیده که تمام این آمارها از رشد قابل توجه فلز سرخ در یک سال گذشته از ارز و بهای جهانی فلز سرخ حکایت دارد.

در این بین اما فعالان بازار معتقدند متناسب با رشد قیمت‌ها تقاضا برای مس نیز نسبت به گذشته بهبود یافته است به‌طوری‌که شاهد افزایش محدود تقاضا بوده‌ایم. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار مصرف مس مصرف‌کنندگان محدوده مشخصی دارد با این حال رشد خرید در این بازار را باید تا حدی واقعی و نه ناشی از فضای روانی رشد قیمت‌ها دانست. در سال‌های اخیر خریداران تمایل خود را برای خرید این محصول از دست داده بودند و تنها محصولی که کمی با تقاضا روبه‌رو بود مس کاتد بود اما تقاضا در ماه‌های اخیر به سمت مفتول نیز هدایت شده که نشانه‌های مثبتی را از خود نشان می‌دهد. با این حال روند خرید در بازار مس در دو ماه گذشته باز هم کاهش یافته هرچند فعالان بازار معتقدند این روند ادامه دار نیست و به زودی دوباره تقاضا به بازار بازخواهد گشت.

روز گذشته بازار فلزات لندن در شرایطی مبادلات خود را در حوزه فلزات پایه و به‌طور خاص مس آغاز کرد که این فلز با قیمت ۶ هزار و ۹۷۵ دلار در هر تن آغاز به کار کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت مس در همین محدوده باقی مانده است. در بازار آتی مس نیز قیمت این فلز ۲۲ دلار در مقایسه با روز جمعه افزایش یافت. میزان ذخایر این فلز نیز در انبارهای لندن از ۴ هزار و ۱۷۵ تن کاهش یافته و به ۲۹۱ هزار و ۲۵۰ تن رسید. بر اساس گزارش‌های رسیده معدن بزرگ واله میزان تولید خود را ۶/ ۶ درصد در ۳ ماهه سوم ۲۰۱۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داده است که این افزایش در نتیجه رشد میزان تولید در معدن سالوبو در برزیل رخ داده است. شرکت واله روز پنج‌شنبه اعلام کرد که میزان کل تولید در سه ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر امسال از ۱۱۱ هزار و ۴۰۰ تن به ۱۱۸ هزار تن رسیده است که تمام این اطلاعات نشان می‌دهند قیمت می‌تواند با کاهشی محدود روبه‌رو شود.

با این حال متغیرهای مهمی را باید در این رابطه مورد توجه و دقت قرار داد. از جمله اینکه شاخص دلار روز گذشته ۲۳/ ۰ درصد رشد را تجربه کرده و در برابر سبدی از ارزهای معتبر به ۸۸/ ۹۳ رسیده است. این خود تاییدی بر احتمال کاهش بهای فلزات پایه از جمله مس است که البته هنوز این اتفاق استارت نخورده است. افزایش میزان تولید ایالات متحده آمریکا یکی از مهم‌ترین‌ عوامل حمایت‌کننده از شاخص دلار در این مدت بوده و هست که به قول کارشناسان از ناحیه اصلاحات مالیاتی، انتظارات افزایش پرداخت وام توسط دولت این کشور و تحرک در نرخ تورم در آینده نزدیک حادث شده است.

این در شرایطی است که روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) بهای نفت آمریکا حدود ۳/ ۰ درصد افت را تجربه کرده و به ۸۵/ ۵۱ دلار در هر بشکه رسید که به این ترتیب هفته مثبتی را پشت سر گذاشت. نفت برنت دریای شمال نیز دیروز به قیمت هر بشکه ۴۷/ ۵۷ دلار معامله شد که افت ۴/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد. در این رابطه کارشناسان جهانی معتقدند هنوز سرمایه گذاران و خریداران بازار نفت معتقدند عرضه نفت خاورمیانه می‌تواند قیمت نفت را بالای ۵۰ دلار در هر بشکه نگه دارد که این مساله در آینده قادر است سرمایه گذاران را به بازارهای نفت بازگرداند. این در حالی است که طبق آمارها برای سومین هفته متوالی تعداد دکل‌های حفاری آمریکا کاهشی بوده و میزان عرضه توسط این کشور نیز نزولی شده است به‌طوری‌که با کاهش ۲۰ واحدی تعداد دکل‌های حفاری روبه‌رو شده‌ایم.

از طرفی میزان تقاضا توسط برخی کشورهای نوظهور از جمله هند با افزایش روبه‌رو شده و این مسأله نیز بر تقاضا و کلیت بازار اثر گذاشته است. به این ترتیب باید گفت قیمت نفت به‌عنوان یک عامل تقویت‌کننده بازار فلزات پایه اثری بر خلاف دلار بر بازار مس بر جا خواهد گذاشت و مانعی در برابر سقوط جدی در این بازار است. با این حال قیمت مس که هفته گذشته از مرز ۷ هزار دلاری عبور کرده بود باز هم پای در کانال ۶ هزار دلاری گذاشته هرچند عوامل تقویت‌کننده برای عبور از مرز ۷ هزار دلار برای آن دیده می‌شوند. در این بین برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضا برای مس حکایت دارد. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند صنعت خودرو یکی از صنایع مهم و موثر در آینده فلز مس خواهد بود که چین و هند با افزایش این تقاضا از کشورهای تاثیرگذار بر این حوزه هستند.پس از بخش خودرو بخش‌های مسکن و ساختمان نیز به ترتیب دومین و سومین عامل موثر بر قیمت این فلز مهم هستند. برخی معتقدند اگر روال کنونی ادامه یابد دستیابی مس به قیمت‌های سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ یعنی ارقام ۸ هزار دلار و حتی بالاتر نیز وجود دارد. با این حال نگرانی دیگر آن است که عرضه نتواند پا به پای تقاضا رشد کند و به این ترتیب شاهد رشد قوی قیمت این فلز خواهیم بود. برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که مصرف مس می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ از رقم ۱۸۵ هزار تن کنونی به بالاتر از یک میلیون تن نیز برسد.

بورس کالا

بورس کالا

بورس کالا

بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید