132686

بررسی تاریخچه کوه زایی فلات ایران در سازمان زمین شناسی

دنیای معدن - به منظور پاسخ دهی به ابهامات کوه زایی ماگماتیسم فلات ایران از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، تاریخچه کوه زایی فلات ایران بررسی می شود.

کوه زایی آلپ- هیمالیا یکی از مهمترین رخدادهای سیاره زمین و ناشی از برخورد صفحات عربی، هند و آفریقا به اوراسیا است.

فلات ایران نیز متأثر از همگرایی صفحات عربی و اوراسیا در بخش میانی کمربند آلپ- هیمالیا، حوادث زمین شناختی گوناگونی را در تاریخچه خود ثبت کرده است. تکاپوی ماگمایی سنوزوئیک با وقوع گستره عظیمی از سنگ های نفوذی، آتشفشانی و آذرآواری، از مهمترین نمودهای فلات ایران است، از این رو سنوزوئیک ایران را دوران "ماگماتیسم" نام نهاده اند.

بر این اساس از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران به منظور پاسخگویی به بسیاری از ابهامات در دستیابی به تاریخچه ماگماتیسم فلات ایران برگزار می شود.

ماگماتیسم یکی از فرایندهای مسؤول در شکل گیری کوه است و منشأ ماگماتیسم بستگی به وضعیت زمین ساخت دارد.

ولگانیسم و رخساره شناسی تکاپوهای آتشفشانی، ژئوشیمی، پترولوژی، ژئودینامیسم، مطالعات ایزوتوژپی، خاستگاه پتروژنز و تحولات سنگ های ماگمایی، مینرالوژی و شیمی کانی ها، ماگماتیسم، کانه زایی و ماگماتیسم و تگتونیک، پایش و کاهش مخاطرات آتشفشانی و آتشفشان شناسی اقتصادی از جمله محورهای بحث و تبادل نظر در این همایش است.

علاقه مندان برای حضور در این همایش می توانند تا 26 آبان ماه امسال آثار تحقیقاتی خود را در محورهای تعیین شده به این همایش ارسال کنند.

زمان برگزاری همایش ماگماتیسم سنوزوئیک فلات ایران در روز 3 دی ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید