132681

صنعت سنگ نیازمند ترسیم نقشه راه توسعه

دنیای معدن -استان مرکزی و شهرستان محلات از قطب های مهم در زمینه تولید سنگ های تزئینی ایران است، که با دامنه تنوع محصولات و ذخائر غنی معدنی حرف های زیادی برای گفتن دارد و می طلبد که این جایگاه با نقشه راه مناسب روز به روز ارتقا یابد.

نام محلات در استان مرکزی و قلب ایران با معادن سنگ تزئینی و نما پیوند خورده و این درحالیست که سنگ تراورتن ایران در دنیا بی نظیر است و مرمریت و گرانیت ایرانی نیز در طرح ها و رنگ های مختلف آوازه جهانی دارد.
ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص یکی از بزرگترین تامین کنندگان سنگ دنیا است چراکه ازسمت شرق در میان کشورهای چین، هند، ویتنام، افغانستان و پاکستان و از غرب در میان کشورهای ترکیه، اردن، ایتالیا ،اسپانیا، یونان و مصر قرار گرفته و موقعیت مستعدی برای بازاریابی محصولات معدنی دارد.
از طرفی ایران در میان بازارهای هدف سنگ از جمله روسیه،کشورهای CIS،کشورهای حوزه خلیج فارس ،عراق، اغانستان،کشورهای شمال آفریقا ،ترکیه و لبنان واقع شده و موقعیتی استراتژیک دارد و با توجه به رتبه اول متنوع ترین کشور دنیا در تولیدات سنگ تزئینی می تواند مزیتی برای حضور تجار و تامین کنندگان بین المللی (سنگ) باشد.
با وجود این قابلیت ها، هنوز جایگاه معادن و ظرفیت سنگ تزئینی ایران در بازارهای دنیا در حد مطلوب نیست و باید تلاش مضاعفی برای گسترش سیطره این صنعت صورت بگیرد.
یکی از ابزار شناساندن مزیت های معدنی ایران و محلات در حوزه سنگ نما و تزئینی، برپایی نمایشگاه بین المللی و ملی است که در 25 مهرماه سال جاری منطقه نیم ور در راستای این هدف میزبانی نمایشگاه بین المللی سنگ را برعهده گرفته است.
این نمایشگاه با حضور 500 شرکت کننده داخلی و خارجی بهانه ای است تا فرصت ها و چالش های فرآروی صنعت سنگ ایران و شهرستان محلات به عنوان کانون اصلی سنگ کشور با نگاهی فراگیر در ابعاد مختلف بررسی شود.
مسئولان و دست اندرکاران حوزه معدنی کشور و استان قوانین دست و پا گیر و بوروکراسی اداری، تامین سرمایه، احساس بی امنیتی، ماشین آلات مستهلک، رکود بازار داخلی، فراهم نبودن شرایط صادراتی، کمبود نقدینگی، هزینه های بالای تولید و نداشتن قدرت رقابت در بازارهای خارجی را از مهمترین چالشهای صنعت سنگ در محلات عنوان می کنند.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: بهره مالکانه یا حقوق دولتی، مالیات، افزایش هزینه های حمل و نقل و قیمت تمام شده، برخی معادن را به وضعیت کما فرو برده و بسیاری از معادن متوسط و کوچک کشور، در آستانه تعطیلی و تعدیل نیرو قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید