132660

مس همچنان بالای۷هزار دلار

دنیای معدن -قیمت مس بالاخره بعد از ۳ سال کش و قوس در آخرین ساعات معاملاتی روز دوشنبه از مرز ۷ هزار دلار گذشت و تاکنون که موقع نگارش این خبر هستیم قیمت فلز سرخ بالاتر از ۷ هزار دلار باقی مانده است.

به نقل از متال بولتن خوش بینی فعالان این بازار به افزایش تقاضای چین یکی از مهم‌ترین‌ دلایل این رشد قیمت اعلام شده است.

بر‌اساس این گزارش برگزاری یازدهمین اجلاس پنج ساله در کنگره این کشور خوش‌بینی‌ها را به بازار این کشور افزایش داده که همین موضوع نیز باعث تقویت قیمت فلزات پایه از جمله مس در هفته گذشته شده بود، با این حال دیروز باز هم قیمت فلزات پایه کاهش یافت و مس۳۷/ ۱درصد افت کرد. به عقیده یک تحلیلگر بازارهای پایه عرضه‌ها در حال حاضر مناسب است و تقاضا نیز در حال شکل‌گیری مجدد است. از طرف دیگر قیمت جهانی نفت و بهای دلار در برابر سبدی از ارزهای مطمئن نیز در حال تغییر جهت است که این موضوعات روی بهای مس اثرگذار است. در این بین بررسی‌های متال بولتن نشان می‌دهد چین در ماه سپتامبر ۴۷/ ۱ میلیون تن سنگ مس و کنسانتره وارد کرده که از رقم ماه مارس ۲۰۱۷ به بعد این رقم بالاترین میزان واردات این کشور بوده است. از طرفی تولید‌کننده مس شیلی یعنی کودلکو قرار است رقمی معادل ۴۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶ سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد که شامل توسعه پروژه‌های کلیدی ساختاری و ارتقای ذوب فلزات می‌شود تا پیش نیازهای مربوط به مقررات سختگیرانه محیط زیست کشور را برآورده سازد.

از طرف دیگر قیمت آلومینیوم، نیکل و روی نیز در بازار LME دیروزکاهشی بوده است. تحلیلگران به‌طور کلی بر این باورند که با توجه به رشد تقاضای جهانی و همچنین کاهش ظرفیت چین، قیمت آلومینیوم باید تا پایان سال شرایط نوسانی را طی کند. در این بین اما بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر ۲/ ۰ درصد دیگر رشد کرد و به ۲۴/ ۹۳ واحد رسید. در این بین رشد دوباره بهای نفت خام در بازارهای جهانی همچنان در حال افزایش است. دیروز نفت آمریکا بیش از ۵۲ دلار در هر بشکه و نفت برنت بیش از ۵۸ دلار به ثبت رسید. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهند وضعیت چین به‌عنوان یکی از پرمصرف ترین و واردکنندگان اصلی فلزات پایه رو به بهبود نسبی است.

به‌عنوان مثال، شاخص بهای تولیدکننده در ماه سپتامبر ۹/ ۶ درصد افزایش یافته و در عوض نرخ رشد شاخص بهای مصرف‌کننده کاهش یافته و به ۶/ ۱ درصد رسیده است. به گفته کارشناسان تکنیکال بازار جهانی فلزات پایه به شدت به روند افزایشی علاقه‌مند است و اگر ماجراجویی‌های ترامپ در مورد ایران یا کره‌شمالی ادامه پیدا کند می‌تواند باعث تقویت قیمت‌ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید