132659

۳۹ مجوز بهره برداری معدنی طی نیمه نخست امسال در مرکزی صادرشده است

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۳۹ مجوز بهره برداری معدنی طی نیمه نخست امسال در استان مرکزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

محمدرضا حاجی پور ظهر سه شنبه در جلسه هم اندیشی بخش دولتی و خصوصی صنعت سنگ کشور در نیم ور محلات، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان محلات به عنوان پایتخت سنگ ایران مطرح است تلاش زیادی در زمینه برگزاری بهینه نمایشگاه سنگ در سطح بین المللی و همچنین افزایش تعامل بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: در این رابطه همچنین میان بخشی خصوصی و شرکت های خارجی ارتباطات خوبی برقرار شده که امیدواریم که این تبادل اطلاعات منجر به توسعه صادرات سنگ استان و در نهایت کشور شود.

وی با اشاره به تحولات در زمینه صادرات در استان مرکزی بیان کرد: طی نیمه نخست سال جاری تقریبا ۵۲۷ میلیون دلار در بخش صنعت و معدن استان مرکزی به وزن ۸۱۴ هزار تن صادرات انجام شده که از نظر ارزش ریالی ۲۵ درصد رشد داشتیم و حدود ۶۸ کشور نیز کشورهای هدف برای صادرات استان هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: در زمینه واردات هم امسال در استان حدود ۱۷۵ میلیون دلار واردات ثبت شده که عمدتا مواد اولیه و ماشین آلات تولید است و این یعنی که استان مرکزی، استان مصرف گرا نیست .

حاجی پور خاطر نشان کرد: ایران در زمینه سنگ های معدنی و خام رتبه هفتم را در جهان دارد، لذا ما در پنج ماه نخست سال جاری حدود ۱۳۹ میلیون دلار در بخش سنگ کشور صادرات داشتیم که از این رقم ۸۰میلیون دلار سنگ خام بوده و بقیه فرآوری شده بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: در استان مرکزی حدود ۵۰۰ معدن فعال است که به عنوان رنگین کمان مواد معدنی در کشور مطرح بوده و بیش از پنج میلیون تن ذخایر معدنی آن است.

وی اظهار داشت: طی نیمه نخست سال جاری ۳۹پروانه بهره برداری معدنی در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴درصد افزایش را نشان می دهد و ۱۲.۵ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده که ۳۹درصد افزایش دارد، همچنین ایجاد اشتغالی که در حوزه معدن در شش ماه اول سال جاری داشتیم ۲۳۴ نفر بوده که ۳۸درصد نسبت به سال گذشته رشد نشان می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: همچنین حدود ۳۰ فقره پروانه اکتشاف طی نیمه نخست امسال صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱۴ رشد نشان می دهد و صدور گواهی کشف هم ۹مورد بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد افزایش دارد.

حاجی پور بیان داشت: به منظور رونق و سیاست گذاری با هدف ارتباط بخش خصوصی و دولت، تشکیل شورای سیاست گذاری سنگ استان مدنظر است.

دیدگاهتان را بنویسید