132640

۱۰ شرکتی که بیشترین مس جهان را تولید کردند

دنیای معدن - وب‌سایت اینتِلی‌جِنس‌ماین تولید اولیه ۱۰ شرکت برتر استخراج‌کننده مس را در سراسر سال گذشته میلادی ۹ هزار و ۴۴۸ کیلوتن برآورد کرد.

این رقم گویای رشد ۴ درصدی در میزان تولید سال گذشته نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۵ میلادی) است. این ۱۰ شرکت ۴۹ درصد از مس جهان را در سال گذشته تولید کردند. حجم کل مس تولیدی در دنیا در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلوتن بود.
به گزارش صمت به نقل از ماینینگ، در میان این ۱۰ شرکت، ۶ مورد در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن مس بیشتری تولید کردند و در حجم تولید ۴ شرکت دیگر کاهش وجود داشت. در نهایت همه شرکت‌هایی که در این فهرست قرار دارند با انتشار هزینه‌های تولید خود نشان دادند هزینه‌های تولید در این واحدهای مسی در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن این شرکت کاهش چشمگیری داشته‌اند.
همچنین رتبه شرکت انگلیسی آنگلوامریکن که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان است و همواره در این مجموعه ۱۰گانه قرار داشته، در سال گذشته میلادی به ۱۱ کاهش پیدا کرد و این شرکت از این فهرست خارج شد.
کودِلکو
در سال ۲۰۱۶ میلادی شرکت دولتی کودلکو در شیلی بیشترین مس جهان را تولید کرد و حجم تولید آن به ۱ هزار و ۸۲۷ کیلوتن رسید. این حجم اما نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی با ۳درصد کاهش روبه‌رو بود. کودلکو در این سال ۱ هزار و ۸۹۱ کیلوتن مس تولید کرد. این کاهش از کم شدن تولید مس در معادن ال‌آبرا، آنگلوامریکن سور و آدینا برمی‌آمد که البته بخش زیادی از آن با افزایش تولید در معادن سالوادور، اِل‌تی‌نی‌اِنت و رادومیروتومیک جبران شد.
فِری‌پورت
فری‌پورت که در شهر فونیکس آریزونای امریکا قرار دارد، در سال گذشته میلادی دومین تولیدکننده بزرگ مس جهان بود. حدود ۱ هزار و ۶۹۶ کیلوتن مس تولید کرد که این رقم نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۵ میلادی) رشد ۱۲ درصدی نشان می‌دهد. در این سال، این شرکت ۱ هزار و ۵۱۴ کیلوتن مس تولید کرد.
این رشد چشمگیر، برآمده از توسعه پروژه معدن سِرووِرده و همچنین افزایش تولید مس در معدن گرسبرگ در سال گذشته بود.
گلنکور
سومین رتبه در میان شرکت‌های تولیدکننده مس در جهان به گلنکور سوییسی تعلق دارد که در سال گذشته میلادی حدود ۱ هزار و ۲۸۸ کیلوتن مس تولید کرد. این حجم نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۲ درصد کاهش داشت. در آن سال، تولید مس گلنکور حدود ۱ هزار و ۳۱۱ کیلوتن بود. این کاهش برآمده از تعلیق تولید در معدن آفریکَن‌کاپر این شرکت بود که بخشی آن با دیگر دارایی‌های این شرکت در امریکای جنوبی جبران شد.
بی‌اچ‌پی‌بیلتون
بی‌اچ‌پی‌بیلتون انگلیسی‌استرالیایی در سال گذشته میلادی رتبه چهارم تولیدکنندگان مس در جهان را به خود اختصاص داد. حجم تولید مس این غول معدنی در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۶ درصد کاهش داشت و از ۱ هزار و ۱۷۹ کیلوتن در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱ هزار و ۱۱۳ کیلوتن در سال گذشته میلادی رسید. این کاهش به دلیل کم شدن حجم کانی‌ها در المپیک دم و همچنین پایین‌تر شدن عیارهای مس معدن پامپانورته است.
سوتِرن‌کاپِر
سوترن‌کاپر یکی از شرکت‌های فرعی شرکت مکزیکی گروپوماهیکو است که تولید مس خود را در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن ۲۱ درصد افزایش داد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی ۷۴۳ کیلوتن و در سال پس از آن ۹۰۰ کیلوتن مس تولید کرد. این افزایش برآمده از توسعه معدن بوناویستا بود. تولید این معدن در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۵۷ درصد افزایش
داشت.
کِی‌جی‌اِچ‌اِمشرکت لهستانی کی‌جی‌اچ‌ام نیز در سال گذشته در میان ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده مس جهان رتبه ۶ را به‌دست آورد. این شرکت ۶۷۷ کیلوتن مس تولید کرد که نسبت به حجم تولید آن در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶ درصد کاهش داشت. میزان تولید مس این شرکت در آن سال ۷۱۸ کیلوتن بود. کاهش تولید مس این شرکت در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل تولید کمتر کاتد در این مجموعه بود. این کاهش تولید بیش از همه به فرآوری کمتر کانی در معدن رابینسون این شرکت مربوط می‌شود.
ریوتینتو
و اما ریوتینتو دیگر غول معدنی انگلیسی‌استرالیایی در میان تولیدکنندگان برتر مس در سال گذشته میلادی، رتبه هفتم را دارد. این شرکت در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی با افزایش تولید روبه‌رو بوده است. ریوتینتو در سال ۲۰۱۵ میلادی ۵۰۴ و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۲۳ کیلوتن مس تولید کرد. در سال گذشته تولید مس این شرکت در معدن بینگام‌کانیون رشد و در معدن اسکوندیدا کاهش داشت. سال پیش این غول معدنی از معدن گرسبرگ محصولی به‌دست نیاورد.
فِرست‌کوآنتوم
شرکت کانادایی فِرست‌کوآنتوم رتبه هشتم را دارد که در سال گذشته میلادی ۴۹۴ کیلوتن مس تولید کرد و محصول خود را نسبت به سال پیش از آن، ۲۰۱۵ میلادی ۲۹ درصد افزایش داد.
آنتوفاگاستا
تولید مس آنتوفاگاستا در شیلی رتبه نهم تولیدکنندگان جهانی مس را به خود اختصاص داد. این شرکت در سال گذشته میلادی ۴۷۷ کیلوتن مس تولید کرد که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی با میزان تولید ۴۱۵ کیلوتن، ۱۵ درصد افزایش داشت.
واله
غول برزیلی واله نیز در سال گذشته میلادی ۴۵۳ کیلوتن مس تولید کرد؛ حجمی که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۷ درصد افزایش داشت. تولید مس واله در ۲۰۱۵ میلادی ۴۲۴ کیلوتن بود. این رشد تولید از عملیات استخراج در معادن سادبِری و سالوبو حاصل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید