132636

فاز نخست فولاد نی ریز اواخر پاییز سال جاری به بهره برداری می رسد

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس گفت : فاز نخست احیای مستقیم آهن اسفنجی فولاد نی ریز با پیشرفت فیزیکی 93 درصدی اواخر پاییز سال جاری به بهره برداری می رسد.

همتی افزود : پروژه فولاد نی ریز یکی از سه طرح مهم اقتصاد مقاومتی استان فارس و جزو 8 طرح بزرگ فولاد سازی کشور است و بهره برداری از ان تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی منطقه دارد.
وی اضافه کرد: تولید این کارخانه با تکنولوژی مدرن در مرحله نخست آهن اسفنجی ، با میزان سرمایه گذاری بیش از 345 میلیارد تومانی و ظرفیت تولید 800 هزار تن واشتغال زایی بیش از 200 نفر ، قابلیت افزایش ظرفیت تولید سالانه تا یک میلیون تن را نیز دارد که این میزان به ظرفیت تولید فولاد کشور می افزاید.
همتی اضافه کرد : مجتمع فولاد نی ریز در راستای هدف توسعه غیر متمرکز فولاد در برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی کشور قراردارد که جهت تامین خوراک این کارخانه با ساخت راه آهن شیراز - گل گهر و اتصال فولاد نی ریز به خطوط ریلی دسترسی لازم برای تامین مواد اولیه این کارخانه ازگل گهر سیرجان با سهولت بیشتری انجام می شود.
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس یادآورشد : در سال 1385 شورای عالی اقتصاد با ساخت هشت کارخانه تولید فولاد خام در هشت نقطه کمتر برخوردار ایران اسلامی موافقت و جانمایی این طرح ها با رویکرد محرومیت زدایی ، نزدیکی به منابع انرژی ، مواد اولیه و نیز بازارهای فروش توسط شرکت ملی فولاد ایران انجام پذیرفت .
همتی بر استفاده از نیروهای بومی در این کارخانه تاکید کرد وگفت : شرایط اجتماعی شهرستان نی ریز و استان فارس اقتضا می کند که اولویت استخدام نیروی کار این کارخانه ابتدا از نیروهای بومی شهرستان نی ریز و سپس نیروهای استان فارس باشد که این مهم توسط مسوولین کارخانه درحال انجام است.
وی اضافه کرد : ساخت کارخانه فولاد نی ریز هزینه های مختلفی مانند تامین آب، عبور مرور ماشین آلات سنگین را برای شهرستان نی ریز در پی داشته است بنابراین در رشد وتوسعه اشتغال پایدار ورونق اقتصادی منطقه وکشور نقش مهمی ایفا می کند.
گفتنی است : طرح فولاد نی ریز با هدف تولید هشت صد هزار تن شمش فولاد خام ( Billet ) و با تکنولوژی و مهندسی کاملا ایرانی (PERED ) در منطقه ای مشهور به تفت غفورآباد بخش قطرویه از توابع شهرستان نی ریز و نزدیک به منابع غنی سنگ آهن گل گهر و نیز در فاصله 40 کیلومتری سد چشمه عاشق جانمایی و احداث آن در بخش های احیاء مستقیم و فولادسازی درحال احداث است.
این کارخانه در زمینی به مساحت 400 هکتار در منطقه قطرویه شهرستان نی ریز با مشارکت35 درصدی و سرمایه گذاری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) و مشارکت 65 درصدی هلدینگ غدیر ، با پیشرفت فیزیکی 93 درصدی اواخر پاییز امسال (1396) به بهره برداری می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید