132611

خام فروشی در معادن به اوج خود رسیده است/فروش فیروزه ایرانی فرآوری شده توسط چینی ها چندبرابر قیمت داخل

دنیای معدن - عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس،گفت: دولت باید ظرفیت های تولیداتی که دارای معیارهای صادراتی نیستند با نظارت جامع ارتقا دهد.

سیدجواد حسینی کیا در گفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت صادرات تولیدات معدنی به بازارهای هدف،گفت: ازحیث قانونی مشوق های صادراتی که بتواند کالا را در مسیر صادرات محور حمایت کند، ایجاد نشده است، زیرا کالایی می تواند صادرات محور باشد که منابع بانکی با نرخ بهره پایین کالا صادراتی را حمایت کنند.

حضور پایدار در بازار صادراتی نیازمند رعایت معیارهای رقابتی کالا

عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس،تصریح کرد: دولت باید ظرفیت های تولیداتی که دارای معیارهای صادراتی نیستند را با نظارت جامع ارتقا دهد، زیرا کالاها برای ارائه در بازارهای جهانی باید دارای معیارهای رقابت پذیر باشند.

وی ادامه داد: واردات بی وریه که درعمل با آن روبرو هستیم، تولیدکنندگان کالاهای صادراتی درکشور را به سمت ورشکستگی می کشاند، بدین معنا که ما برای تدوام صادرات علاوه بر خلاءهای قانونی در اجرا با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.

حسینی کیا افزود: رشد صادرات تولیدات معدنی در دولت یازدهم در حد صفر بوده است و این امر یکی از ضعف های مشهود در حوزه معادن در کشور است، بنابراین مشخص است که در برخی حوزه های معادن کاری انجام نشده و این در حالی است که شریعتمداری وزیر صنعت و معدن تجارت قول داده است که در زمینه بهبود و توسعه معادن در کشور اقدامات بهینه ای را اتخاذ کند.

خام فروشی در معادن به اوج رسیده است

وی ادامه داد:خام فروشی در معادن به اوج رسیده و این در حالی است که بسیاری از تولیدات معدنی درکشوراز جمله روی، مس و فیروزه ظرفیت های بی نظیری برای قرار گرفتن درریل صادرات را دارند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی ،افزود: چین فیروزه ایرانی را پس از فرآوری با بهای چند برابری وارد بازار داخلی کشور می کند، اما متاسفانه ما از ظرفیت معادن در کشور آنطور که باید استفاده بهینه نکردیم،زیرا بسیاری از معادن در کشور تعطیل یا ظرفیت پایین دارند و یا خام فروشی می کنند که این امر نمی تواند از نظر اقتصادی برای صنایع ما مثمرثمر باشد.

توسعه فرآورده های معدنی نیازمند تزریق مشوق های صادراتی

وی در خاتمه گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه توسعه فرآورده های معدنی نیازمند تزریق مشوق های صادراتی در معادن کشور است، یادآورشد:برای ایجاد مشوق های صادراتی برای کالاهای صادراتی محور نیازمند رفع خلاء قانونی هستیم./

دیدگاهتان را بنویسید