132599

بازاریابی مشکل اصلی صنعت سیمان کشور

دنیای معدن - چالش های پیش روی تولید و صادرات صنعت سیمان موجب شد تا فعالان بخش خصوصی دو نسخه کوتاه مدت و بلندمدت برای رفع چالش های این صنعت را مدنظر قرار دهند.

در نسخه پیچیده شده برای این صنعت در ابتدای امر حمایت مقطعی برای عبور از چالش های این بخش پیش بینی شده و پس از آن در نسخه بلندمدت نیز کیفیت و بهره وری و برنامه ریزی بدون حمایت های دولتی مدنظر قرار گرفته است.

براساس آمار اعلام شده، تعداد کارخانه های تولید سیمان از ۳۰ کارخانه با ظرفیت تولید ۵/ ۲۹ میلیون تن در سال ۱۳۸۰ به ۷۴ کارخانه با ظرفیت تولید ۸۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. به گزارش دنیای اقتصاد، روند رو به رشد ایجاد کارخانه های تولید سیمان در سال های اخیر در حالی صورت گرفته که چالش های منطقه ای از یک سو و رکود ساخت و ساز در بخش مسکن از سوی دیگر، تولید این محصول استراتژیک را با رکود مواجه کرده است به طوری که براساس آمارهای اعلام شده تولید کلینکر در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نزدیک به ۳درصدی داشته و تولید سیمان نیز در همین مدت افت بیش از ۳ درصدی را تجربه کرده است.

این وضعیت در بخش صادرات نیز کاملا نمایان است؛ روندی که موجب شده تا ایران از جایگاه چهارم تولیدکنندگان سیمان در دنیا در سال ۲۰۱۴ به جایگاه ششم در سال ۲۰۱۶ تنزل رتبه پیدا کند و پس از کشورهای ترکیه و ویتنام قرار گیرد. تنزل رتبه ایران تنها به بخش تولید منحصر نشده، بلکه براساس آمار اعلام شده ایران جایگاه صادراتی خود را نیز در مدت زمان مذکور از دست داده است؛ به طوری که ایران در سال ۲۰۱۴ دومین صادرکننده سیمان در دنیا محسوب می شد، اما در سال ۲۰۱۶ به جایگاه سوم تنزل رتبه پیدا کرد، ضمن اینکه براساس پیش بینی های انجام شده تا پایان سال ۱۳۹۷ ایران در جدول صادرکنندگان سیمان دنیا به جایگاه هشتم و پایین تر از ترکیه افت خواهد کرد. تنزل رتبه ای که عبور از آن با یافتن بازارهای جدید صادراتی و خروج بخش مسکن از رکود گره خورده است و فعالان بخش خصوصی معتقدند باید بازارهای جدید به سبد صادراتی کشور افزوده شود.

چالش های پیش آمده برای این صنعت در حالی است که براساس سند برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه» برای این صنعت استراتژیک درنظر گرفته شده است و با توجه به هدف گذاری صورت گرفته باید راهکاری اساسی برای برون رفت از چالش های این بخش درنظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید