132590

حمله مجدد صمد مرفاوی به منصوریان

صمد مرفاوی از معدود پیشکسوتان سرشناس باشگاه استقلال در اواخر دهه 70 است که به صندلی مربی گری آبی ها در لیگ برتر رسید. مرفاوی درباره شرایط استقلال صحبت های زیادی را مطرح کرد که در ادامه می آید:

*استقلال مقابل فولاد هم تیم ضعیفی بود و هیچ نشانه‌ای از صلابت نداشت. این وضعیت را در حالی مشاهده کردیم که پیش‌بینی می‌شد بعد از حضور وینفرید شفر استقلال به لحاظ تاکتیکی قدری متحول شود.

تغییر سرمربی به این سرعت جواب نمی‌دهد. قدری باید زمان طی شود تا استقلال به فرم بهتری برسد. چیزی که جمعه شب از استقلال دیدیم به مراتب ضعیف‌تر از بازی با سپیدرود بود. در واقع استقلال نسبت به بازی قبل خود هم رشدی نکرده بود. تیم سنگین بود و به نظر می‌رسید که بازیکنان از لحاظ روحی و روانی همچنان تحت فشارند.

*شفر که آمد، گفتند می‌خواهد روی همین مسائل روانی کار کند. به نظر می رسد که تغییری در روح و روان آبی‌ها ایجاد نشده است.

من نمی‌دانم در تیم چه می‌گذرد. در تمرین‌ها نیستم که ببینم شرایط به چه شکلی است. همانطور که انتظار داشتیم شفر آمده به لحاظ روحی و روانی در تیم تغییرات ایجاد کند که ظاهرا موفق نشده. اعتقاد من این است که نباید خرده‌ای هم به این مربی بگیریم. برای ارزیابی و سنجش کار شفر باید بیشتر صبر کنیم اما باید قبول کنیم که اینجا انتظارها زیاد است و هواداران، رسانه‌ها و پیشکسوت‌ها منتظرند هر چه سریعتر استقلال وضعیت باثبات‌تری را تجربه کند. امیدوارم که این تغییرات در زمان کوتاهی انجام شود.

*بعد از بازی با فولاد باز هم مسائل حاشیه‌ای استقلال را تحت‌الشعاع خود قرار داد و دیدیم که علیه مدیریت شعارهایی دادند. حتی بعضی‌ها هم بودند که علیه شفر شعار دادند. در این فضا نتیجه گرفتن دشوار نیست؟

ابتدا درباره منصوریان حرف بزنم. تا وقتی او سرمربی استقلال بود مسوول نتایج محسوب می‌شد و بعد از نتایج ضعیف استقلال علیه او شعار می‌دادند. حالا باز هم یکسری هستند که با وجود رفتن منصوریان همچنان سرمربی را مقصر نتایج می‌دانند که این درست نیست. به شفر باید زمان داد تا شاید وضعیت استقلال را به شرایط ایده‌آل‌تری برساند. درباره مدیریت هم می‌خواهم حق را بگویم. من با کسی خصومت ندارم. به اعتقاد من هر مدیر دیگری هم جای افتخاری بود سرمربی را عوض می‌کرد. افتخاری این کار را انجام داده و حالا باید صبر کنیم و ببینیم نتیجه کار استقلال چه می‌شود.

*موافق این شعارها نیستید؟

من نمی‌دانم چه چیزی در ذهن هوادار می‌گذرد و آنها چه نگرانی‌هایی دارند اما می‌دانم که شهرآورد نزدیک است و اگر این شعارها بخواهد ادامه پیدا کند به سود استقلال نیست. من از هواداران می‌خواهم علیه افتخاری شعار ندهند تا شهرآورد هم بگذرد. در این شرایط فقط آرامش به استقلال کمک می‌کند. اگر تیم آرامش نداشته باشد، لطمه‌های بسیاری در بازی با پرسپولیس خواهیم خورد. بازی بعد خیلی مهم است بنابراین باید رفتارهای حرفه‌ای‌تری داشته باشیم.

*اما موج تازه‌ای علیه مدیریت استقلال به راه افتاده.

به نفع همه استقلالی هاست که در شرایط فعلی و بخصوص در آستانه شهرآورد آرامش در تیم حکمفرما باشد.

*در بازی با فولاد باز هم ضعف‌های مهاجمان استقلال به وضوح دیده شد. بازیکنانی همچون بیت سعید و شهباززاده که در فصل جدید با دریافتی قابل توجهی به استقلال آمدند، هیچ گلی به ثمر نرساندند. داریوش شجاعیان هم تا امروز فقط یک گل زده و یکی از خرید‌های پرانتقاد استقلال محسوب می‌شود. علی قربانی هم وضعیت خوبی ندارد. چه به سر مهاجمان استقلال آمده؟

همین بیت سعید که شما اسمش را آوردید فصل پیش در استقلال خوزستان گل‌های زیادی زد و من تعجب می‌کنم که چرا این فصل در استقلال موفق نیست. البته یک مساله‌ای که باعث شد بیت سعید گل نزند این است که فضای آنچنانی در اختیارش قرار نمی‌گیرد. در استقلال خوزستان فضا برای بیت سعید فراهم بود اما در استقلال نیست.

*دلیل اینکه فضا برای او فراهم نمی‌شود چیست؟

بازی‌های استقلال را به دقت می‌بینم. استقلالی‌ها در بخشی که باید پاس‌های آخر را به خوبی برای مهاجمان فراهم کنند، خوب عمل نمی‌کنند. ضعف بزرگ استقلال از این نقطه نشات می‌گیرد، جایی که مهاجمان به خوبی تغذیه نمی‌شوند. استقلال قدری هم عقب بازی می‌کند و شاید یکی دیگر از دلایلی که بیت سعید و دیگر مهاجمان استقلال در موقعیت گلزنی قرار نمی‌گیرند این است که تعداد حمله کننده‌ها به سمت دروازه حریف بسیار کم است. سرعت انتقال توپ و دقت در ارسال پاس‌های آخر باید افزایش پیدا کند. ضمن اینکه تمرکز نیز در هنگام زدن ضربه‌های آخر بسیار مهم است. این مهاجمان توانایی کافی را دارند اما در استقلال دچار سردرگمی و فقدان تمرکز هستند. این نقایص باید برطرف شود وگرنه اوضاع تغییر نمی‌کند.

*از حرف‌های شما این برداشت را داریم که مهاجمان استقلال هم به لحاظ ذهنی آماده نیستند؛ شاید مثل کل تیم.

دقیقا همینطور است. مشکل مهاجمان استقلال که تا امروز عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌اند همین ناآمادگی ذهنی است. من به رسانه‌ها و هواداران و هر کسی که انتقاد می‌کند حق می‌دهم چون این استقلال در فاز گلزنی عملکرد خوبی هم نداشته است. امیدوارم در بازی آینده جام حذفی شکل بازی استقلال تغییر کند تا در آستانه شهرآورد به لحاظ روحی و روانی شرایط بهتری در استقلال حاکم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید