132556

آمایش سرزمین و جذب سرمایه خارجی

دنیای معدن -جذب سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی از نکات بسیار مهمی است که سرعت توسعه در این بخش را افزایش می‌دهد اما آن چیزی که لازمه این اتفاق است در کنار استفاده از ابزارهای نوین برای جذب سرمایه و تامین مالی، موضوع آمایش سرزمین است. متاسفانه امروز در بحث آمایش سرزمین بیشتر به موضوع توان اکولوژیکی پرداخته می‌شود.

آمایش سرزمین را در سرمایه‌گذاری مشخص کنیم
آمایش سرزمین شامل برنامه‌ریزی و سازمان دادن به نحوه اشتغال فضا، تعیین محل زیست انسان‌ها، محل فعالیت و تجهیزات و کنش‌های بین عوامل گوناگون نظام اجتماعی- اقتصادی است. در نتیجه بررسی در حوزه آمایش سرزمین برای سرمایه‌گذارانی که وارد حوزه معدن و صنایع معدنی می‌شوند موضوع بسیار مهمی خواهد بود. هر چند این موضوع درباره معادن و قرارگیری آنها صدق نمی‌کند، اما بی‌شک در ایجاد واحدهای پایین دستی تاثیر بسیاری دارد.خوشبختانه با اجرایی شدن برجام وضعیت در حوزه جذب سرمایه‌های خارجی با تغییر خوبی مواجه شد. به طوری که گروه‌های مختلفی از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بخش‌های مختلف ایران از جمله معدن و صنایع معدنی به ایران آمدند و بررسی‌های اولیه را انجام دادند. در همین راستا مسئولان دولتی نیز باید زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌ها را فراهم کنند.رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران معتقد است، پس از برجام، فضای تجارت از وضعیت مناسب‌تری برخوردار است و فرصت مغتنم است تا با فراهم آوردن بستری مناسب برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف از سر گرفته شود. به گزارش اتاق ایران، به گفته فریال مستوفی، آن چیزی که عامل اصلی موفقیت در بسط روابط خواهد بود در گام نخست تامین امنیت و ایجاد شفافیت است. از این رو تعاملات تجاری، بیشتر از اینکه وابسته به مکان باشد به نوع مذاکره و برخورد طرفین بستگی خواهد داشت. دولت باید با فراهم کردن زیر ساخت‌ها، امنیت را تامین کند و بخش خصوصی با تدوین نقشه‌راه و استراتژی اصولی، با مدیریت صحیح این مسیر را هدایت کند. وی در ادامه می‌افزاید، بی‌تردید رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در درجه نخست اهمیت داشته و پس از آن حوزه مواد اولیه و معادن قرار دارد. اقتصاد ایران براساس اهدافی که در برنامه جدید توسعه دولت نیز پیش‌بینی‌شده است بر کاهش وابستگی به نفت و بکارگیری بخش‌های اقتصادی دیگر ازجمله خدمات تاکید دارد، از این رو اگر در هر بخشی به‌طور مشخص طرح‌هایی وجود داشته باشد که ظرفیت جذب سرمایه‌گذار و توجیه اقتصادی و فنی لازم را داشته باشد و از بازگشت سرمایه آن اطمینان حاصل شود می‌توان شاهد حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های دیگر نیز بود. مستوفی تصریح می‌کند: ما باید اولویت‌بندی صنایع داشته باشیم، ولی هنوز این اولویت‌بندی و در نهایت آمایش سرزمین انجام نشده است. در آمایش سرزمین، باید حوزه‌های سرمایه‌گذاری، مشخص و سپس در جذب سرمایه خارجی هدفمند رفتار شود.


تمرکز بر توان اکولوژیکی
کارشناس محیط‌زیست معدنی در گفت‌وگو با صمت درباره آمایش سرزمین، اظهار کرد: با توجه به اینکه پراکندگی ذخایر معدنی براساس وضعیت زمین‌شناسی است آمایش سرزمین برای آنها استفاده نمی‌شود، اما در همین راستا اتفاقی که می‌تواند رخ دهد، نحوه فرآوری مواد قابل تعیین است.تورج فتحی افزود: به این معنا که گاهی در حوزه فرآوری از روش‌هایی استفاده می‌شود که آلودگی و تخریب کمتری برای محیط‌زیست دارد و در این روش‌ها از فناوری‌های جدید استفاده شود که میزان آلودگی را کاهش می‌دهد.به گفته وی، در حوزه فرآوری که می‌توان اقداماتی در راستای آمایش سرزمین انجام داد، باید از روش‌های توسعه یافته استفاده کرد که سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارند. کارشناس محیط‌زیست معدنی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال معادن فلزی روش‌های فرآوری باطله زیادی دارند در نتیجه باید از روش‌هایی استفاده شود که کمترین تخریب را برای محیط‌زیست به همراه می‌آورد.فتحی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه به موضوع آمایش سرزمین در صنایع معدنی توجه شده است، اظهار کرد: متاسفانه مطالعات در حوزه آمایش سرزمین، جامع نیست و در بسیاری از استان‌ها در مراحل مطالعات پایه قرار دارد. در نتیجه با توجه به این مطالعات که در مراحل اولیه قرار دارد تمرکز چندانی روی آن نمی‌شود.به گفته وی، امروز در حوزه آمایش سرزمین بیشتر به توان اکولوژیکی توجه می‌شود اما متاسفانه در حوزه معدن و صنایع معدنی کمی عقب هستیم. در این حوزه بیشتر به موضوع استفاده از روش‌های نوین در فرآوری مواد برای کاهش آلودگی‌ها توجه می‌شود.


سخن آخر...
این روزها تنها صحبت از جذب سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی است غافل از اینکه بررسی ملزومات برای این اقدام نیازمند برگزاری جلسات و همایش‌های مختلف است. توجه به موضوع آمایش سرزمین علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و توسعه اقتصادی می‌تواند ما را در دستیابی به توسعه اقتصادی کمک کند و از سویی دیگر بیش از پیش از توان اکولوژیکی مناطق برای رشد اقتصادی استفاده می‌شود. همچنین با توجه به آمایش سرزمین و استفاده هر چه بیشتر از توان اکولوژیکی می‌توان میزان اشتغالزایی در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق دور افتاده و محروم را فراهم کرد. این در حالی است که یکی از اهداف توسعه در بخش معدن، ایجاد اشتغال در مناطق دورافتاده است. مدیران معدنی و مسئولان فعال در این حوزه باید توجه بسیاری به موضوع آمایش سرزمین داشته باشند و آن را در برنامه‌ریزی‌های خود به‌کارگیرند.جذب سرمایه به ویژه سرمایه‌های خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی یکی از موضوعات مهم و حیاتی است تا بتوانیم سال‌های تحریم را جبران کنیم و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود جایگاه جهانی خود را در میان کشورهای تولیدکننده مواد معدنی، ارتقا داده و با تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا میزان درآمد ارزی کشور از محل صادرات را افزایش دهیم. این در حالی است که توسعه بخش معدن در تامین نیاز واحدهای داخلی و همچنین کاهش واردات تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید