132541

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

طرح تولید آلومینا از نفلین سینت تعیین تکلیف می شود

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح تولید آلومینا از نفلین سینت سراب تعیین تکلیف می شود.

محمد شریعتمداری در جریان بازدید از کارخانه نفلین سینت سراب، با بیان اینکه مقدمات اجرای این طرح در دولت هشتم آغاز شده است گفت: اعمال فشارهای ظالمانه تحریم علیه ملت ایران، در دولت نهم و دهم و دوسال نخست دولت یازدهم، اصلی ترین علت تاخیر در اجرای عملیات احداث این کارخانه است.

وی افزود: اکنون اجرای زیر ساخت های این طرح به اتمام رسیده و مطالعات خوبی توسط شرکت آلمانی در مورد طراحی پایه و دانش فنی این طرح انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با توجه به محدودیت تولید آلومینیوم از طریق نفلین سینت، فناوری و تجربه این طرح، در جهان تنها در اختیار کشور روسیه است، اظهار داشت: در این زمینه مذاکرات خوبی با شرکت آلکوروس روسیه انجام گرفته است و با سفر شرکت روسی به ایران در نخستین فرصت ممکن و با همکاری مشترک طی حداقل مدت سه ماه، سرنوشت پروژه، میزان حجم تولید و سرمایه گذاری آن تعیین تکلیف خواهد شد.

شریعمتداری افزود: پس از بررسی های کارشناسی و مطالعات دقیق، وعده اجرایی این طرح را به مردم شهرستان سراب خواهیم داد.

پروژه نفلین سینت سراب بدون آلودگی زیست محیطی

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ساختار زمین شناسی ایران به گونه‌ای است که ذخایر چندانی از ماده معدنی بوکسیت - که متداول ترین ماده تولید آلومینا است- وجود ندارد، گفت: استفاده از فن آوری نوین برای استحصال آلومینا از نفلین سینیت، شرایط مناسبی را برای تولید آلومینا قرارداده است.

وی افزود: پروژه نفلین سینت سراب هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارد و تنها پسماند این پودر، گل بلیت است که از آن به عنوان ماده اولیه سیمان استفاده خواهد شد.

به سرانجام رساندن طرح نفلین؛ خواسته همگانی

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، نیز با بیان اینکه 20 سال از زمان کلنگ زنی احداث این کارخانه می گذرد، افزود: تنها راه برون رفت از وضعیت نابسامان اشتغال در منطقه، تحقق و توسعه صنعت آلومینیوم در این شهرستان است.

یوسف داودی گفت: تسریع در احداث و به سرانجام رساندن این طرح عظیم ملی -که از آن به عنوان نفت آذربایجان یاد می شود- خواسته همگانی و مطالبه به حق مردم و مسئولان سراب است.

حجت الاسلام اکرمی، امام جمعه سراب نیز با انتقاد از طولانی شدن عملیات احداث این طرح گفت: مردم روستاهای همجوار با این کارخانه، بهترین زمین های کشاورزی خود را به امید احداث یک پروژه بزرگ صنعتی در منطقه در اختیار دولتمردان قرار داده اند تا این طرح به سرانجام برسد.

با راه اندازی فاز نخست کارخانه نفلین سینت، سالانه 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین خواهد شد و ظرفیت آن در فاز های بعدی به 210 هزار تن افزایش خواهد یافت.

با اجرای این طرح برای 2 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 10 هزار نفر غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد می شود.

کارخانه نفلین سینت سراب در 20 کیلومتری جاده سراب - تبریز واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید