132525

تغییر مواد انفجاری علت مسمومیت پنج معدنکار بزرگترین معدن خاک نسوزغرب کشور

دنیای معدن - تغییر نوع مواد انفجاری علت مسمومیت پنج معدنکار بزرگترین معدن خاک نسوزغرب کشوراعلام شد.

به گزارش دنیای معدن ،چهارمحال وبختیاری،رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان گفت: این پنج معدنکار منطقه دوپلان ناغان در حال انفجار در داخل کارگاه ، دچار مسمومیت شدند که با انتقال به موقع به مراکز درمانی، خطر گازگرفتگی و مسمومیت آنان رفع شد.
سید نعیم امامی تعداد کارگران معدن خاک نسوز دوپلان ناغان را 55 نفر اعلام کرد و گفت: کارگران این کارگاه در حال حاضر از سلامت کامل برخوردارند. وی گفت:کارشناسان صنعت، معدن و تجارت استان پس از بررسی های کارشناسی،تغییر نوع مواد منفجره بکارگیری شده در تونل استخراج و تولید گاز بیشتر از مواد انفجاری گذشته را علت این حادثه اعلام کرده است. حجم معدن خاک نسوز دوپلان 25 میلیون تن برآورد شده که سالیانه 12 هزار تن خاک نسوز(بوکسیت و آرژیلیت) با کارایی مصرف در کارخانه های آلومینیم کشور از این معدن استخراج می شود.

مواد استخراج شده از معدن شهید نیلچیان شامل دو نوع خاک نسوز به نام های آرژیلیت و بوکسیت با عیار 67 تا 76 درصد است که در ایران و خاورمیانه از نظر عیار و حجم ذخیره بی نظیر است

سالانه 15هزار تن خاک نسوز از این معدن استخراج می شودو ازخاک نسوزاستخراج شده انواع فرآورده های نسوز از جمله آلومینیوم و مواد نسوز فرآوری می شود.
معدن شهید نیلچیان با حفاری 31 حلقه چاه به طول پنج هزار متر در محدوده ای به وسعت 200 هکتار واقع شده که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید بعنوان بهترین معدن ایران مطرح است.
این معدن در 90 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد در ارتفاعات پشتکوه بختیاری قرار گرفته است و عملیات بهره برداری آن از سال 48 در منطقه باجگیران و دو پلان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.
شهید نیلیچیان در زمان جنگ تحمیلی در مقاطعی مدیریت این معدن را عهده دار بود.
هم اینک 188 معدن با سرمایه گذاری هزار و 900 میلیارد ریال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای هزار و 850 نفر ایجاد شغل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید