132389

تحقق اقتصاد مقاومتی در صنایع معدنی

دنیای معدن -صنعت و معدن یکی از بخش های مهم و موثر اقتصاد کلان در ایران است. براساس جدیدترین آمارها ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی ایران در 5 ماه امسال از ارزش صدور کالاهای این بخش در 6 ماه نخست سال قبل، پیش افتاد به طوری که در این مدت 3.6 میلیارد دلار کالا صادر شد در حالی که کل صادرات سال قبل به 7 میلیارد دلار رسیده بود.

در کنار رونق توسعه صادرات غیرنفتی، تکیه بر توانمندی های داخلی و پرداخت تسهیلات به صنعت، نمایانگر تحقق و عملیاتی شدن بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی است. این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل رسانه ها در یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده است.

** توسعه صادرات غیرنفتی
توعه صادرات غیرنفتی از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که باید براساس اسناد بالادستی از جمله سند توسعه صادرات غیرنفتی کشور و برنامه ششم توسعه تدوین شود. یکی از مهم ترین بند های سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر تولید صادرات محور تاکید دارد.
بر این اساس ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی ایران در 5 ماه امسال از ارزش صدور کالاهای این بخش در 6 ماه نخست سال قبل، پیش افتاد به طوری که در این مدت 6. 3 میلیارد دلار کالا صادر شد در حالی که کل صادرات سال قبل به 7 میلیارد دلار رسیده بود. از ابتدای فروردین تا پایان مرداد سال 96 ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از 6. 3 میلیارد دلار گذشت.
کل تناژ صادراتی این بخش به بیش از 26 میلیون تن رسید.در این مدت زنجیره آلومینیوم و روی با رشد 115 درصدی، زنجیره تیتان با رشد 46درصدی، سنگ آهن و انواع سنگ با افزایش 46 و 42درصدی در ارزش صادرات مواجه شدند.
طی 5 ماه امسال ارزش صدور زنجیره آلومینیوم 169 میلیون دلار، زنجیره روی 160 میلیون دلار، سنگ آهن 413 میلیون دلار و انواع سنگ 170 میلیون دلار اعلام شد. در این میان وزن صادراتی آلومینیوم به 154هزار تن، روی 91هزار و 500تن، سنگ آهن 3. 7 میلیون تن و انواع سنگ 8. 2 میلیون تن رسید. طی این مدت تناژ صادرات زنجیره فولاد به 1. 4 میلیون تن رسید که از ارزش 4. 1 میلیارد دلاری برخوردار شد.

** حمایت مالی و اعطای تسهیلات در جهت رونق تولید
پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی، از پیش نیازهای رونق تولید و از سرگیری فعالیت واحدهای تجاری و صنعتی است. در همین زمینه «فرشاد مُقیمی» معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان صنایع کوچک گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری قریب 500 واحد صنعتی متوقف، فعالیت خود را از سرگرفته اند.
او افزود: در چند سال گذشته مقدار تسهیلاتی که در قالب طرح رونق به این عملیات اختصاص داده شد حدود 17 هزار میلیارد تومان برای حدود 24 هزار واحد صنعتی بوده اما در بین این تعداد، واحد صنعتی فعال نیز وجود داشت لذا باید گفت در طرح رونق ما تنها بدنبال رسیدگی به واحدهای متوقف نبودیم بلکه عملیات افزایش ظرفیت در خیلی از واحدها را نیز دنبال کردیم.
مقیمی یادآور شد: کمک و ایجاد شرایط لازم به منظور صادرات محصولات واحدهای صنعتی کوچک تا مرز 2 میلیارد دلار از اهداف ما است و امیدواریم با تلاش ها در سال جاری مقدمات چنین صادراتی رقم بخورد. او با استناد به آمار 728 میلیون دلاری صادرات در حوزه صنایع کوچک ابراز امیدواری کرد در سال جاری، صادرات در این حوزه از مرز 2 میلیارد دلار خواهد گذشت.

**تقویت تولید ملی و خوداتکایی
یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر دستاوردهای تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. در همین زمینه مختار بخشیان، معاون بهره برداری فولاد مبارکه با اعلام این که کارکنان گروه فولاد مبارکه 6 ماه نخست سال جاری را با رشد 13 درصدی در تولید آهن اسفنجی و رشد 15درصدی در تولید فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال قبل پشت سر گذاشتند، گفت: در بخش آهن اسفنجی کارکنان واحدهای احیا مستقیم 1و 2فولاد مبارکه توانستند با تولید 3 میلیون و 711 هزار و 779تن آهن اسفنجی و 12 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، 101 درصد برنامه را محقق کنند؛ در بخش تختال نیز با تولید3میلیون و 154 هزار و 71 تن محصول، 106 درصد برنامه تحقق یافت و رشد 14 درصدی حاصل شد.
وی افزود: در همین مدت همکاران واحد نورد گرم فولاد مبارکه توانستند با تولید 2 میلیون و 608 هزار و 411 تن کلاف گرم 107درصد برنامه را محقق کنند و نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 2 درصدی را به ثبت برسانند.
معاون بهره برداری فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه کارکنان ناحیه نورد سرد نیز همپای سایر نواحی افتخار آفریدند، اظهار کرد: در واحد تاندم میل نورد سرد با تولید 654 هزار و 724 تن، 102درصد برنامه و رشد 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و در واحد تاندم دو قفسه ای هم با تولید 97 هزار و903 تن و تحقق 98درصدی برنامه، 4 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به دست آمد.
وی با بیان اینکه در خط ورق گالوانیزه با تولید 102 هزار و 366تن، 103 درصد برنامه و در واحد ورق رنگی نیز با تولید 54 هزار و 965 تن، 95 درصد برنامه محقق شده است، تصریح کرد: در هر یک از این بخش ها به ترتیب به رشد 4 و 2 درصدی رسیده ایم.

** رونق تجارت خارجی
براساس تازه ترین کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در نیمسال اول سال جاری، مجموع تجارت خارجی ایران با شش درصد رشد نسبت به سال گذشته به 44 میلیارد و 139 میلیون دلار رسید. ارزش صادرات غیرنفتی ایران در شهریور ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه 1.75 درصد بهبود یافته و واردات کالا به ایران در سومین ماه از فصل تابستان نسبت به ماه دوم 1.12 درصد کاهش داشته است.
همچنین حجم تجارت خارجی ایران در سال جاری تا ابتدای مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد بزرگ تر شده و در این مدت تشریفات گمرکی 75 میلیون و 830 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 17 میلیون و 195 هزار تن سهم واردات و 58 میلیون و 635 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به 44 میلیارد و 139 میلیون دلار رسید که این رقم شش درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است، چراکه مجموع تجارت خارجی ایران در شش ماهه نخست سال گذشته 41 میلیارد و 674 میلیون دلار بود.

** تقویت زمینه های اقتصاد مقاومتی
در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز یکی از جهت گیری های اصلی، توسعه صادرات غیرنفتی است که در همین راستا کارگروه برون گرایی اقتصاد با عضویت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تدوین کنند.
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، در جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی بر لزوم شکل گیری عزمی ملی در میان همه دستگاه های اجرایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد. وی به بسته حمایت از توسعه صادرات، مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در شهریور ماه سال جاری ابلاغ شد، اشاره و تصریح کرد: در این بسته مشوق ها و حمایت های فراوانی برای توسعه صادرات غیرنفتی قید شده که لازم است همه دستگاه ها بویژه سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت اجرای دقیق و کامل این بسته را پیگیری کنند.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه بخش گردشگری را از مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در اشتغالزایی و ایجاد درآمد ارزی دانست و از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست جلسه ای با عضویت نمایندگان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه تشکیل و راهکارهای توسعه گردشگری را بررسی و برنامه دقیقی برای توسعه گردشگری در سال 96 و 97 تدوین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید