131692

دولت از سیمان دست بکشد/ کارخانه های متخلف به صنف اعتقادی ندارند

دنیای معدن - تحرکات بخش صنعت ساختمان در ماه های گذشته تاثیر مستقیم بر صنعت سیمان و افزایش تقاضا و مصرف داشته است.

مرتضی لطفی نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور از رشد چهار درصدی تقاضا و مصرف سیمان در 5 ماهه ابتدایی امثال خبر داد و گفت: تقاضا برای مصرف سیمان در 5 ماهه ابتدایی امثال نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد رو به رو شده است که به نظرم مربوط به رشد حوزه مسکن و تحرکات جدید در این حوزه است البته باید توجه داشت رکود هنوز به صورت کامل در حوزه صنعت ساختمان از بین نرفته و رشد در کل صنعت سیمان منفی است.

وی درباره قیمت سیمان در سال جاری نیز ادامه داد: خود دست اندرکاران حوزه سیمان در حال تلاش هستند تا با عرضه کم و تولید متناسب با شرایط و نیاز کشور موضوع قیمت گذاری ها را کنترل کنند؛ ما در صنعت سیمان نسبت به سال گذشته رشد قیمت نداشته ایم و نسبت به سال گذشته تنها تخفیف ها افزایش پیدا کرده و اگر این اتفاق نمی افتاد بخش عمده ای از کارخانجات تعطیل می شدند.

لطفی افزود: ما امیدواریم کارگروه ویژه رسیدگی به وضعیت صنعت سیمان که در ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شده امتیازهایی را در ارتباط با تصمیم گیری ها به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان واگذار کند و دولت از تصدگری در این صنعت خارج شود و اگر این اتفاق بیفتد انجمن می تواند حاکمیت متناسب تری در جهت بهبود وضعیت سیمان اعمال کند؛ خصوصا در ارتباط با کارخانه هایی که تخلف می کنند و به تصمیم جمعی در صنف اعتقادی ندارند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تحرکاتی که در حوزه مسکن در ماه های گذشته اتفاق افتاده است، گفت: امیدواریم در حوزه اجرای پروژه های عمرانی دولتی هم شاهد تحولاتی در سال جاری باشیم، بودجه عمرانی دولت امسال 20 درصد رشد داشته است و این موضوع اگر تحقق پیدا کند و دولت بودجه های عمرانی را به پرداخت بدهی و ... اختصاص ندهد شاهد افزایش تقاضا و رونق در صنعت سیمان خواهیم بود.

او در ادامه به کاهش 23 درصدی صادرات سیمان هم اشاره ای داشت و افزود: باتوجه به اوضاع عراق و مسائل سیاسی این کشور که بر طرف شده بتوانیم صادرات به این کشور را گسترش دهیم همچنین صادرات به افغانستان هم باید توسعه پیدا کند، این کشور یکی از بهترین بازارها برای کشور ما خواهد بود. البته بازارهای صادرات جدید هم شناسایی شده است.

لطفی در پایان خاطرنشان کرد: من فکر می کنم مشوق های دولتی، تک نرخ شدن ارز و بهبود محیط کسب و کار می تواند صنعت سیمان و به صورت کلی صنایع دیگر را با یک جهش خوب رو به رو کند و در 6 ماه دوم سال با رشد صنعتی و اقتصادی خوبی رو به رو باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید